بورس کالا و تعادل در عرضه و تقاضای اجزای زنجیره فولاد
روشی که دولت برای نرخ گذاری دستوری محصولات فولادی پیش گرفته کارآمد نبوده حتی بسیاری از واحدهای فرآوری را با مشکلاتی مواجه کرده است.

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفت و گو با  چیلان  با بیان اینکه بورس کالا یکی از راهکارهای مناسب برای به تعادل رساندن و بالانس عرضه و تقاضای اجزای زنجیره فولاد در کشور است گفت: یکی از مشکلاتی که واحدهای فرآوری سنگ آهن نظیر کنسانتره سازان، گندله سازان و تولیدکنندگان آهن اسفنجی با آن مواجه هستند عدم تناسب و نحوه قیمت گذاری و بعضا پرداخت مبالغ معاملات است.

وی افزود: روشی که دولت پیش گرفته و نرخ های دستوری که برای محصولات سنگ آهن اعلام کرده را کارآمد نمی دانیم و شاید علت اینکه بسیاری از کارخانجات کنسانتره سازی با مشکل خرید سنگ آهن مواجه اند یا گندله سازان مشکل خرید کنسانتره دارند ناشی از همین قیمت های دستوری باشد.

وی افزود: بهترین مسیر برای شفافیت قیمت، بورس کالا است و به همین دلیل طی جلساتی با مدیران بورس کالا، این مسئله را مطرح و مذاکراتی را با آنها داشتیم. همچنین راهکارهایی در این جلسات ارائه شد. علاوه بر مدیران بورس، با اعضای انجمن سنگ آهن نیز مذاکراتی را جهت متقاعد کردن آنها برای عرضه در بورس داشتیم.

اکبریان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عرضه کنندگان سنگ آهن در کشور بسیار متفاوت هستند و از عرضه کننده قدرتمند و بزرگ با تولید سالانه بالا تا تولیدکنندگان کوچک و متوسط در آنها وجود دارد، از مدیریت بورس درخواست شد تا سازوکاری را در بورس فراهم کنند تا هم تامین کنندگان بزرگ و هم کوچک قابلیت عرضه در بورس را داشته باشند. از سوی دیگر از وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت معدنی این وزارتخانه درخواست شد تا قیمت گذاری را از حالت دستوری خارج و به شفافیت قیمت از طریق بورس منتقل نمایند.

رئیس انجمن سنگ آهن در بخش دیگری از صحبت خود به موضوع عوارض صادرات سنگ آهن هم اشاره داشت و گفت: بحث تعرفه دیگر به موضوعی قدیمی تبدیل شده است و سال هاست که وزارت صمت پیشنهاد وضع عوارض صادرات بر سنگ آهن را مطرح می کند و برای سال آینده ۱۵ درصد را پیشنهاد داده اند ولی تصمیم گیر نهایی در این زمینه، شورای عالی اقتصاد است. این شورا امروز قرار بود این مسئله را بررسی کند اما بررسی این مسئله به پس از ارائه گزارش کارشناسای ستاد فولاد موکول شده است.

وی ادامه داد: بدین شیوه شرایط برای سنگ آهنی فراهم شده که با ارائه مستندات و دلایل صحیح، بتوانند وزیر و معاونین وی را قانع نمایند که اخذ تعرفه نه تنها تاثیری بر وضعیت سنگ آهنی ها و کمک به ارزش افزوده بیشتر نخواهد کرد بلکه روند توسعه واحدهای صنایع معدنی نظیر کنسانتره و گندله را به خطر بیاندازد. درخواست ما این است که این عوارض وضع نشود البته در چند وقت اخیر وزیر محترم، درخواست برگزاری جلسه ای برای مطرح شدن موضوع عوارض با حضور تشکل ها بررسی گردد و در تصمیم گیری از مشورت انجمن ها و تشکل های تخصصی استفاده گردد.

2

تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۳
شناسه مطلب : 17157
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی