سهم ۴۰ درصدی دولت روحانی از ظرفیت سازی های زنجیره فولاد کشور
۸۰ میلیون از ظرفیت سازی زنجیره فولاد در دولت فعلی ایجاد شده است.

به گزارش  چیلان ، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صنعت و معدن از افزایش ظرفیت های تولید بخش معدن و صنایع معدنی طی ۴ دهه گذشته سخن گفت و اظهار داشت: برای نمونه ظرفیت تولید آلومینیوم طی ۴ دهه گذشته ۱۰ برابر شده و تولید کنسانتره مس و کاتد مس هم ۱.۶ میلیون تن شده است. همچنین ظرفیت زنجیره فولاد در ابتدای انقلاب ۲.۴ میلیون تن بود اما هم اکنون ظرفیت این بخش به ۲۰۰ میلیون تن رسیده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: ۸۰ میلیون از ظرفیت سازی زنجیره فولاد در دولت فعلی ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: ظرفیت تولید سیمان نسبت به اوایل انقلاب ۱۴ برابر شده و در آینده نیز ظرفیت به ۱۴۲ میلیون تن خواهد رسید. این رشد در بخش کاشی و سرامیک ۵۰ برابر شده است.

به گفته وی، طی یک سال گذشته رشد ۱۳ درصدی در صدور پروانه بهره برداری معادن ایجاد شد و ظرفیت تولید معادن نیز به بیش از ۴۴۰ میلیون رسیده است.

شریعتمداری همچنین درباره صادرات گفت: صادرات غیر نفتی ۲۱.۹ درصد در دوماه اول امسال رشد داشت و به حدود ۷ میلیارد دلار رسید که بخش اعظم آن مربوط به حوزه معدن و‌صنعت است.

وی افزود: در دو ماه امسال در بخش حمل و نقل رشد ۱۰ درصدی و در تولید فولاد رشد ۱۲ درصدی را شاهد بودیم.

وزیر صمت یادآور شد: در شروع انقلاب اسلامی تنها ۸۵۴ واحد کوچک و بزرگ در سطح کشور مشغول فعالیت بودند، اما امروز این تعداد واحدها که دارای پروانه بهرداری هستند، بیش از ۱۰۰ برابر افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: ارزش افزوده بخش صنعت در طی سال های۵۷ تا ۹۴ حدود ۷ برابر شده است.

شریعتمداری ادامه داد: در حوزه زیر ساخت ها تنها در سال ۵۷ دو شهرک صنعتی داشتیم، اما تا پایان سال ۹۶ این تعداد به ۵۹۲ شهرک صنعتی فعال رسیده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: آمریکا وارد جنگ اقتصادی با ایران شده است و شرایط خطرناکی ایجاد کرده است.

شریعتمداری به چالش های این بخش اشاره کرد و گفت: رشد منفی صنعت و معدن در سال های قبل سبب شده تا در خلق ارزش افزوده دچار مشکل اساسی شویم.

به گفته شریعتمداری، هزینه حمل و نقل در ایران دو برابر استاندارد جهانی است ‌و این سبب شده تمام ارزش افزوده صنعت و معدن از بین برود.

شریعتمداری اظهار داشت: واردات ۱۳۹قلم کالا ممنوع شد تا رقابت در داخل ایجاد شود و باید از این فرصت استفاده کرد.

وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: ۳۰درصد ظرفیت صنایع کشور خالی است و این یک فرصت است تا از ظرفیت های خالی در راستای افزایش تولید استفاده کنیم.

وی معتقد است: اگر نرخ ارز افزایش یابد صنایع داخل ضربه می بیند بنابراین باید یک فرمول جدید و ارتباط سازنده بین وارد کننده و صادرکننده کالا با هدف تامین نرخ ارز ایجاد کنیم.

2

تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۳
منبع : ایمیدرو
شناسه مطلب : 19147
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی