نقش “هما” در بهره وری نیروی انسانی/ طرح “نسکافه” در فولاد هرمزگان چیست؟
محسن زنگنه معاون منابع انسانی فولاد هرمزگان در یادداشتی به چیلان به تعریف بهره وری نیروی انسانی و طرح "نسکافه" در فولاد هرمزگان پرداخته است. در ادامه یادداشت وی را خواهید خواند:

در بحث نیروی انسانی سه موضوع مهم مطرح است که من به آن “هما”ی نیروی انسانی می گویم. “ه” به معنای هدف است یعنی اگر در هدف گذاری سازمان، نیروی انسانی درگیر و سهیم شود باعث خواهد شد در تصمیم سازی ها تعهد ایجاد گردد و در تحقق اهداف کمک کند. “م” به معنای مهارت است یعنی اگر شرکت ها بر روی مهارت نیروی انسانی کار کنند به معنای انجام کار به بهترین نحو بوده و بهره وری را ارتقا خواهد داد. “ا” به معنای استقلال است یعنی اگر شرکت ها با توانمندسازی نیروی انسانی کارها را واگذار کرده و به پرسنل خود استقلال دهند علاوه بر بالا بردن اعتماد به نفس، باعث افزایش بهره وری آنها نیز می شوند.

علاوه بر هدف، مهارت و استقلال، ارتباطات نیز در بهره وری معجزه می کند. ارتباطات دوسویه و مستمر مانند خون جاری در رگ های هر سازمان محسوب می شود یعنی ارتباطاتی که در تمام سطوح برقرار می شود موجب بهبود نقاط قوت سازمان ها شده و ارتقاء بهره وری شرکت ها را به دنبال خواهد داشت.

در همین راستا طرحی در فولاد هرمزگان تحت عنوان طرح “نسکافه” مطرح و پیگیری شد.

این طرح در واقع نظرسنجی کارکنان فولاد هرمزگان است و “نسکافه” نیز از حروف اول همین عبارت استخراج شده است. این طرح دو فاکتور شامل مباحث میزان توانمندی و اشتیاق شغلی نیروی انسانی را مدنظر قرار داده و بعد از بررسی آن ها در شرایط موجود و با توجه به تعیین نقاط قابل بهبود، دوره هایی برگزار می شود تا هم بر روی اشتیاق شغلی و هم بر روی توانمندی کارکنان کار شود. نکته دیگر در بحث بهره وری نیروی انسانی، ساختار دولتی یا خصوصی شرکت ها است. تفاوت عمده این دو در چابک بودن ساختارها و فرآیندهاست.

در شرکت های خصوصی هزینه ها مستقیما با ادامه حیات سازمان ها گره خورده است و در نتیجه با دقت بیشتری انجام هزینه می شود درحالی که در سیستم های دولتی هزینه ها چنین جایگاهی ندارد لذا بهره وری در حوزه هایی مثل منابع انسانی معمولا در شرکت های خصوصی بالاتر است.

2

تاریخ انتشار : ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۹
شناسه مطلب : 19530
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی