بعد از دلار جهانگیری، شمش سرقینی هم وارد واژه های اقتصادی فولاد شد!
"دلار با نرخ جهانگیری، شمش به نرخ سرقینی"، این جملاتی است که این روزها از زبان فعالان صنعتی به ویژه فعالان بازار فولاد شنیده می شود.

به گزارش  چیلان ، هفته گذشته شاهد اولین عرضه محصولات فولادی در بورس کالا با نرخ های مصوب و دستوری دستورالعمل جنجالی وزارت صمت تحت عنوان دستورالعمل تنظیم بازار فولاد بودیم. این عرضه ها در مجموع تقاضای ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای رانت فولادی دولت در بورس کالا ایجاد کرد.

روز چهارشنبه ١٠ مرداد ۴۵ هزار تن شمش بلوم فولاد خوزستان و فولاد خراسان با ۶.۵ درصد افت نسبت به آخرین معامله و در قیمت ۲۴۰۶ تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالا فروخته شد. این نخستین معامله فولادی در بورس کالا بر اساس دستورالعمل جدید تنظیم بازار  وزارت صمت بود و قیمت پایه  آن مطابق ابلاغ معاونت معدن و صنایع معدنی این وزارتخانه که در اواسط هفته قبل ابلاغ شد، ۲۲۹۱۶ ریال به ازای هر کیلوگرم بود.

تختال فولاد خوزستان و هرمزگان نیز ۲۴۲۳۹ ریال و مطابق نرخ های دستوری قیمت گذاری شده بود که البته تختال هرمزگان سقف ۵ درصد را زد و قیمت به ۲۵۴۵ تومان رسید درحالی که تختال هرمزگان به قیمت پایه فروخته شد.

بررسی ها نشان می دهد، قیمت شمش بلوم در بازار آزاد ۴۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم (بدون مالیات بر ارزش افزوده) معامله می‌شود که نشان دهنده فاصله بیش از ۸۰ درصدی قیمت عرضه در بورس کالا و بازار آزاد است.

ثبت صف خرید ۳۷۲ هزار تن برای ۴۰ هزار تن عرضه شمش فولاد خوزستان، ۳۶ هزار تن برای ۵ هزار تن عرضه شمش فولاد خراسان و ۱۱۵ هزار تنی برای تختال هرمزگان از تلاش خریداران و ورود نقدینگی نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان برای استفاده حداکثری از این اختلاف حکایت می‌کند.

سیاست‌های تکلیفی وزارت صمت در خصوص تعیین نرخ محصولات براساس دلار ۴۴۰۰ تومانی و محدود کردن سقف رقابت به ۵ درصد دلیل این رویداد است.

حالا فعالان بازار فولاد به ویژه نوردی ها در گفتگوهای خود از یکدیگر می پرسند که شمش را با چه نرخی تهیه کرده اند؟ آزاد یا سرقینی!

2

تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۳
شناسه مطلب : 19894
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی