مدیرعامل صنایع فولاد کرمان در گفت و گو با چیلان:فولاد کرمان در مسیر توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی حرکت می کند
طرح توسعه شرکت صنایع فولاد کرمان که شامل کارخانه نورد می باشد از مرداد ماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت و رسما کلید خورد. این پروژه اکنون به پیشرفت ۳۰ درصدی خود رسیده و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

دکتر علیرضا عکاف زاده، مدیرعامل صنایع فولاد کرمان در گفت و گو با  چیلان  به دلایل ایفای مسئولیت های اجتماعی در سازمان ها پرداخته و اشاره ای به اقدامات این شرکت در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی داشته است که در ادامه این مصاحبه را خواهید خواند:

چشم انداز توسعه شرکت صنایع فولاد کرمان برای آینده چیست؟

شرکت صنایع فولاد کرمان که اولین شرکت فولادی در جنوب شرق کشور می باشد، فاز اول آن یعنی کارخانه نورد گرم با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار تن در سال ۱۳۸۰ به بهره برداری رسید و با توجه به رویکرد توسعه مداری شرکت و با برنامه ریزی های انجام شده ظرفیت آن در سال ۱۳۹۲ به ۲۲۰ هزار تن در سال ارتقا یافت.

در همین راستا و با هدف رسیدن به توسعه سازمانی و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و همچنین نیاز کارخانه نورد به تامین مواد اولیه فاز دوم شرکت صنایع فولاد کرمان یعنی کارخانه فولادسازی در سال ۱۳۸۹ کلید خورد و در تابستان ۱۳۹۴ با تولید اولین شمش فولادی و با ظرفیت ۴۴۰ هزار تن در سال به بهره برداری رسید که این کارخانه نخستین کارخانه فولادسازی به روش قوس الکتریکی در جنوب شرق کشور می باشد. همچنین واحد آبرسانی کارخانه فولاد سازی و کارخانه تولید گازهای صنعتی با در نظر گرفتن طرح های توسعه آینده به مجموعه صنایع فولاد کرمان اضافه گردید که هر کدام نقش تعیین کننده ای در توسعه پایدار سازمان ایفا کرده است.

برنامه ریزی های انجام شده در طرح های توسعه شرکت صنایع فولاد کرمان بر پایه اصول علمی و اهداف والا به گونه ای است که نتایج مطلوب و پر بازده ای را رقم خواهد زد و این با تلاش و پشتکار پرسنل زحمتکش و با یاری پروردگار متعال محقق خواهد شد که خود موجب توسعه پایدار و تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد و شکوفایی صنعت و صادرات و همچنین جذب نیروهای انسانی متخصص و جویای کار و کاهش مقوله بیکاری و آسیب های ناشی از آن می شود.

آقای عکاف زاده، طرح توسعه کارخانه نورد گرم در چه مرحله ای است؟

با توجه به نیاز بازار و پیشرفت جوامع شهری و نیز لزوم توسعه سازمانی برای پیشبرد اهداف و بقا کارخانه نورد گرم شرکت صنایع فولاد کرمان با ظرفیت ۲۲۰ هزار تن در سال، اکنون پتانسیل توسعه و به روز شدن را دارا است که با تحقیقات و مطالعات انجام شده، طرح توسعه این کارخانه از مرداد ماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت و رسما کلید خورد. این پروژه اکنون به پیشرفت ۳۰ درصدی خود رسیده و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

این طرح توسعه ای با چه اهدافی کلید خورده است؟

بالا بردن ظرفیت تولید انواع میلگرد های آجدار تا ظرفیت ۳۲۰ هزار تن در سال و پیوستن به بازار جهانی و رشد اقتصادی و همچنین جذب نیروی کار بیشتر و کمک به رفاه و رشد اقتصاد خانوده ها از جمله اهداف اصلی طرح توسعه کارخانه نورد شرکت صنایع فولاد کرمان می باشد.

فولاد کرمان طرح دیگری برای توسعه تعریف کرده است؟

همان طور که گفته شد شرکت صنایع فولاد کرمان در نگاه به آینده همواره رویکردی جهادی و رو به پیشرفت را بر پایه دانش و تلاش داشته است و امیدوار است که با تحقق دیگر طرح ها و برنامه های توسعه که از آن جمله می توان به احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی و کارخانه نورد ۵۰۰ هزار تنی در آینده ای نه چندان دور اشاره کرد، به جایگاه شایسته خود در صنعت فولاد کشور و رشد اقتصادی آن دست یابد.

به نظر شما، مسئولیت اجتماعی شرکتی با چه اهدافی صورت می گیرد؟

مفهوم مسئولیت اجتماعی امروزه به یک الگوی مشخص شرکت ها تبدیل شده است و شرکت های معتبر جهانی مسئولیت در برابر اجتماع را جزیی از استراتژی شرکتی خود می بینند. این مفهوم، موضوعی است که هم اکنون در کشورهای توسعه یافته و کشورهایی با اقتصاد باز به شدت از سوی دولت ها، شرکت ها، سازمان های بین المللی و مراکز علمی دنیا دنبال می گردد. طرح و توسعه این مفهوم در شرایط بحران فعلی اقتصاد ایران می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه خصوصاً حوزه اشتغال و بهره وری نیروی کار گردد.

مسئولیت اجتماعی در شرکت، مجموعه ای از وظایف و تعهداتی است که سازمان باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه ای که در آن فعالیت می کند انجام دهد. مسئولیت اجتماعی شرکت ها رویکردی است به جریان های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و حفاظت از منافع ذینفعان، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و تغییر نگرش های شخصی است. جوامع به مقولاتی همچون کنترل آلودگی )هوا و صوت(، ایمنی و سلامت محیط کار، فرصت های برابر استخدامی برای اقلیت ها و زنان و کیفیت ایمنی تولیدات توجه می کنند.
می توان گفت امروز سازمان ها با چیزی ورای نیاز اقتصادی بازار روبرو هستند که مسئولیت هایی را به همراه دارد و بعضی از آن مسئولیت ها تا حد زیادی مربوط به جامعه می باشند. بدین ترتیب شرکت ها موفقیت و تداوم حیات خود را در گرو مسئولیت در برابر محیط اجتماعی می بینند. در این صورت مسئولیت اجتماعی نه تنها سیاستی هزینه بر نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری انسانی و اجتماعی تلقی می شود.

اهداف و رویکرد شرکت صنایع فولاد کرمان در ایفای مسئولیت های اجتماعی چیست؟

در همین راستا شرکت صنایع فولاد کرمان (بردسیر) نیز از قاعده مستثنی نبوده و با رویکردی وسیع و مستمر و با به کارگیری نهایت توان اقتصادی و سخت افزاری نقشی غیر قابل انکار، تاثیرگذار و ارزشمند در قبال این مقوله داشته است و از آنجا که درک ضرورت و اهمیت دادن به مسئولیت های اجتماعی سازمان، توسعه پایدار اقتصادی و پیشرفت را برای سازمان به همراه داشته است، این دو (مسئولیت های اجتماعی و توسعه پایدار) جزء جدایی ناپذیری از ارکان شرکت صنایع فولاد کرمان (بردسیر) به حساب آمده اند.
مسئولیت های اجتماعی شرکت را می توان به دو قسمت درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم کرد و شرکت صنایع فولاد کرمان تواَمان و به صورت جدی و اصولی به هر دو قسمت پرداخته است.

آقای دکتر، برخی اقدامات صورت گرفته در این خصوص را بفرمایید؟

از جمله اقداماتی که برای رسیدن به اهداف مسئولیت های اجتماعی درون سازمانی شرکت می توان به آن اشاره کرد پروژه کارخانه جمع آوری گرد و غبار، به منظور جذب آلایندگی های کارخانه فولادسازی صنایع فولاد کرمان است که از سال ۱۳۹۴ کلید خورد و در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ پایان یافت و اکنون به بهره برداری رسیده است. این پروژه نه تنها سلامت محیط کاری را تضمین می کند بلکه سبب کاهش آلودگی هوا در منطقه و نهایتا سلامت محیط زیستی را که در آن زندگی می کنیم را در پی خواهد داشت.

ایمنی و بهداشت در محیط کار و کیفیت محصول تولیدی در صنایع فولاد کرمان، دو مقوله مهم دیگرند که شرکت به عنوان مسئولیت اجتماعی درون سازمانی به صورت جدی به آن پرداخته است و اخذ گواهی نامه ها و استانداردهای متعدد کشوری و جهانی و رسیدن به رتبه های برتر خود گواه این مدعا است.

مسئولیت های اجتماعی برون سازمانی شرکت صنایع فولاد کرمان در قبال اجتماع و شهروندانی که در آن زندگی می کنند بخش دیگری از این مسئولیت ها است که پرداختن به آن ها و رسیدن به این اهداف نه تنها موجب توسعه پایدار سازمان می شود بلکه پیشرفت و آبادانی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان در جامعه را به همراه خواهد داشت.

شرکت صنایع فولاد کرمان سرمایه گذاری و فعالیت های گسترده ای را در خصوص اهداف اجتماعی و شهری در منطقه به انجام رسانده است که به بار نشستن درخت تنومند مسئولیت های اجتماعی سازمان و رشد و بالندگی جامعه مان را امروز نظاره گریم و میراث معنوی آن اقتصادی پویا و جامعه ای با نشاط و سالم است که شایسته هر انسانی است. از جمله این اهداف و فعالیت ها می توان به این موراد اشاره کرد:کمک و حمایت از خانواده های تحت پوشش بهزیستی، حامی مسابقات و تیم های ورزشی، حامی جشنواره های فرهنگی و هنری، مشارکت در ساخت پروژه های شهری که اخیرا پروژه طراحی و ساخت پارک بانوان در شهرستان بردسیر با پیشنهاد شهرداری بردسیر و استقبال شرکت صنایع فولاد کرمان و با رویکرد به وجود آوردن فضاها و امکانات رفاهی بیشتر برای بانوان در اجتماع در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون پروژه به پایان رسیده و آماده بهره برداری می باشد.

3 102

2

تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۶
شناسه مطلب : 22714
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی