معرفی خدمات فنی گسترش فناوری خوارزمی در حوزه کاتالیستتاثیر کاتالیست های مصرفی صنایع فولاد بر افزایش بهره وری
مهندس حسن نوایی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی در مقاله ای به چیلان در کنار معرفی خدمات فنی گسترش فناوری خوارزمی در حوزه کاتالیست به بیان تاثیر کاتالیست های مصرفی صنایع فولاد بر افزایش بهره وری صنایع فولاد پرداخته است.
حسن نوایی (مدیرعامل شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی)

شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی در زمینه تولید کاتالیست های مصرفی صنایع فولاد، پتروشیمی و پالایشگاهی به عنوان کالایی استراتژیک و قلب واحدهای تولیدی این مجتمع ها فعالیت می کند. به طور خلاصه می توان مجموعه خدماتی که شرکت گسترش فناوری خوارزمی در راستای ایجاد زبان مشترک بین خود و مجتمع های مصرف کننده کاتالیست ارائه می دهد، به قرار زیر بیان کرد.

2 1 74

امروزه به سبب حساسیت بستر کاتالیست ها و همچنین هزینه سنگین تامین مواد در واحد های تولیدی، امروزه مبحث بارگذاری کاتالیست در دنیا به صورت یک فناوری مجزا و از طریق شرکت های تخصصی صاحب تکنولوژی دنبال می شود. شرکت گسترش فناوری خوارزمی همواره با استفاده از روش بارگذاری متراکم یکنواخت شرایط را برای بیشترین عملکرد کاتالیست، بارگیری بیشتر کاتالیست، توزیع بهتر جریان سیال، عدم تشکیل کانالیزه شدن، ایجاد نقاط داغ بسیار کم در طول راکتور و همچنین افت فشار یکنواخت فراهم می کند.2 2 40

شکل ۱: روش بارگذاری متراکم یکنواخت: سمت راست (بارگذاری مخازن سولفورزدایی)، سمت چپ (بارگذاری تیوب های ریفرمر)

4 96

شکل ۲: مقایسه بارگذاری متراکم یکنواخت و بارگذاری جوراب

تست های ارزیابی بارگذاری کاتالیست ها به منظور رسیدن به اطمینان لازم جهت شارژ بهینه و حداکثری تیوب ها بسیار حائز اهمیت می باشد.
• تست افت فشار دو سر تیوب ها
• TUBE INSPECTION
• مستند سازی دقیق و ثبت داده های مربوط به فرایند بارگذاری
• انجام آنالیزهای آماری و پراکندگی اطلاعات

5 118

شکل ۳: بررسی وضعیت تیوب ها

6 58

شکل ۴: تست افت فشار دو سر تیوب ها

همان طور که در شکل ۳ مشاهده می کنید، با استفاده از دستگاه مربوطه می توان آسیب های احتمالی به لوله در طی فرآیند و همچنین بررسی پارگی ها و خم ها بر روی تیوب ها را مورد بررسی قرار داد. شرکت گسترش فناوری خوارزمی به مهندسان فرآیند و بهره بردار واحد گزارش کاملی از روند اجرای کار ارائه می دهد.

پایش عملکرد کاتالیست همواره از جمله اقدامات بسیار ارزشمند شرکت گسترش فناوری خوارزمی می باشد. مهندسین فرآیند تیم تحقیق و توسعه شرکت گسترش فناوری خوارزمی پس از تحلیل کلیه اطلاعات مرتبط با تولید و بررسی عملکرد کاتالیست ها، پیشنهادات مقتضی را به واحدهای تولیدی جهت بهینه سازی فرآیند در کنار عملکرد کاتالیست ها به همراه گزارش این اطلاعات ارسال می نماید. شکل های ۵ و ۶ وضعیت خوراک ورودی به ریفرمر و همچنین وضعیت کیفی گاز خروجی از ریفرمر را برای مدول ۱ احیاء ۲ فولاد خوزستان نشان می دهد.

7 69شکل ۵: نسبت اکسنده ها به کربن در جریان گاز ورودی به ریفرمر مدول ۱ فولاد خوزستان

8 96شکل ۶: بررسی روند تغییرات متان خروجی از گاز ریفرم بر حسب دمای گاز خروجی از ریفرمر مدول ۱ فولاد خوزستان

یکی دیگر از فعالیت های موثر و ارزشمند شرکت گسترش فناوری خوارزمی، انجام مطالعات CFD یا همان دینامیک سیالات محاسباتی می باشد. دینامیک سیالات محاسباتی با حل همزمان معادلات بقای جرم، مومنتوم، حرارت و واکنش های شیمیایی، امکان شبیه سازی فرایندهای مختلف را به ما می دهد.
از جمله خدمات شرکت گسترش فناوری خوارزمی می توان به موارد زیر اشاره کرد.
 ارایه اپلیکیشن‌ محاسبه افت فشار
 ارایه اپلیکیشن‌ محاسبه شرایط عملیاتی و خروجی واحد فرآیندی
 بررسی کیفیت شارژ و عوامل نامطلوب بر راندمان فرآیند مانند کانالیزه شدن جریان، خردایش کاتالیست، تشکیل کک و همچنین ساختار بهینه تجهیزات فرآیندی و ارایه راهکار حل مشکلات مذکور

12 7013 28

شرکت گسترش فناوری خوارزمی نیز با هدف افزایش سطح علمی متخصصان و افزایش نرخ بهره وری در مجتمع های پتروشیمی، پالایش و فولاد کشور، خدمات منحصر به فردی در حوزه آموزش، توسعه دانش به مجتمع های مصرف کننده کاتالیست ارائه می¬دهد که می توان به برگزاری دوره کارگاه آموزشی کاتالیست برای صنایع مذکور اشاره نمود.

2

تاریخ انتشار : ۵ اسفند ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۳
شناسه مطلب : 23975
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی