گزارش چیلان از امضای سه تفاهم نامه در حوزه کاتالیست در ماه های اخیرتولید نسل جدید کاتالیست های احیا مستقیم آهن توسط نفت و گاز سرو کلید خورد
سال 1398 برای صنعت کاتالیست با رویدادهای متعددی همراه بود. رونمایی از چند کاتالیست در کنار توسعه نسل جدید کاتالیست های احیا مستقیم آهن بین شرکت فولاد خوزستان و شرکت نفت و گاز سرو از خبرهای داغ ابتدای امسال بود. از نگاه بالاتر، نفت و گاز سرو با این دستاوردها به صنعت فولاد، پالایش و پتروشیمی اعلام کرد که ما به عنوان تولیدکننده کاتالیست سهم خود را از بومی سازی و قطع وابستگی صنعت به این کالای استراتژیک ایفا نموده ایم و حالا نوبت مصرف کنندگان است تا با هدف حمایت از تولید داخل، این انتظار را با انعقاد قراردادهای صنعتی و سرمایه گذاری بر روی دستاوردهای داخلی به نتیجه برسانند.

به گزارش  چیلان ، تعهد و تمایل مصرف کنندگان به کاتالیست های بومی و تولیدات داخی این محصول نیز بالا رفته و منجر به انعقاد قراردادهای مختلف شده است و به تازگی سه تفاهم نامه از سوی فولادی ها و پتروشیمی ها با نفت و گاز سرو امضا شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این مطلب در شماره جدید  چیلان  ( چیلان  84) به چاپ رسیده است.

توسعه نسل جدید کاتالیست های احیا مستقیم آهن با همکاری فولاد خوزستان و نفت و گاز سرو

در حاشیه پنجمین کنفرانس استیل پرایس شرکت نفت و گاز سرو و فولاد خوزستان فصل جدیدی در حوزه کاتالیست های احیا مستقیم آهن را آغاز نمودند. این همکاری با امضای تفاهم نامه همکاری در حوزه ساخت کاتالیست های بهبود یافته احیا مستقیم آهن با مشارکت دو شرکت انجام پذیرفت.

محمد کشانی، مدیرعامل فولاد خوزستان با اعلام این همکاری گفت: صنعت فولاد کشور شاهد بومی سازی کاتالیست های احیا مستقیم آهن توسط متخصصین شرکت نفت و گاز بوده است، این دستاورد بزرگ مرهون نگاه ملی و عزم راسخ و حمایت های شرکت فولاد خوزستان و مدیران این مجموعه در طول دو دهه اخیر بوده است.

کشانی با اشاره به آغاز فصل دوم همکاری های مشترک فولاد خوزستان با نفت و گاز سرو افزود: شرکت فولاد خوزستان و شرکت نفت و گاز سرو بر همکاری های مشترک جهت توسعه دانش فنی تولید کاتالیستهای احیا مستقیم آهن تاکید دارند. و هر دو شرکت همکاری همه جانبه ای را در زمینه دانش فنی و به منظور ارتقای سطح کیفی تکنولوژی به عمل خواهند آورد.

مدیرعامل فولاد خوزستان افزود: شرکت نفت و گاز سرو با هدف تولید نسل جدید کاتالیست های احیا مستقیم آهن و نمونه های بهبود یافته و شرکت فولاد خوزستان نیز در رابطه با بارگذاری محصولات جدید در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی همکاری متقابل خواهند داشت. دو مجموعه سعی دارند در حوزه تست، آزمایش و پایش نتایج عملکرد کاتالیست ها همکاری متقابل و مستمر داشته باشند.

وی در پایان اشاره نمود: این تفاهم نامه به منظور تعمق و تداوم روابط تخصصی و تجاری شرکت های شرکت فولاد خوزستان و نفت و گاز سرو به امضاء طرفین رسید.

نیاز ۲۵ فولادساز و مجتمع پتروشیمی و پالایشی را تامین کردیم

امیرهومن کریمی وثیق، مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو پیش از اشاره به این تفاهم نامه در خصوص عملکرد این شرکت در سال ۹۷ گفت: به رغم پشت سرگذاشتن سالی دشوار که با چند ماه توقف خط تولید به دلایل اختلال در نظام اقتصادی کشور و مشکلات ثبت سفارش در تامین نیکل همراه بود، اما این شرکت توانست رکورد تولید جدیدی در خصوص کاتالیست و تحویل آن به مشتریان ثبت کند. این شرکت در سال گذشته توانست رکورد تولید نزدیک به ۹۰۰ میلیون لیتر کاتالیست را به نام خود ثبت نماید. نفت و گاز سرو به عنوان شرکت پیشرو در صنعت کاتالیست در سال ۹۷ توانست نیاز کاتالیست ۲۵ مجتمع فولادی، پتروشیمی و پالایش کشور را از ماده استراتژیک کاتالیست بر طرف کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو ادامه داد: علاوه بر آنکه ماموریت اصلی خود را تولید کاتالیست و رفع نیاز مجتمع های مصرف کننده کاتالیست در شرایط بحران تحریم می دانیم و هیچگاه از مسیر رو به رشد خود منحرف نشدیم، نسل جدید کاتالیست های صنایع فولادی را به بازار معرفی کردیم و با امضای این تفاهم نامه شاهد تولید انبوه آن در سال جاری خواهیم بود.

گسترش همکاری نفت و گاز سرو با مراکز علمی کشور از طریق امضای تفاهم نامه با دانشگاه علم و صنعت

دو تفاهم نامه های همکاری دیگر نیز میان نفت و گاز سرو و پتروشیمی مروارید و دانشگاه علم و صنعت به امضا رسید.

به گزارش  چیلان ، در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز و پتروشیمی از کاتالیست هیدروژناسیون استیلن به عنوان تنها کاتالیزور واحد تولید اتیلن رونمایی شد و تولید تجاری این کاتالیزور که تاکنون وارداتی بود با امضای قراردادی توسط شرکت نفت و گاز سرو و پتروشیمی مروارید آغاز شد.

همچنین این شرکت که تولید ۳۰ درصد از کاتالیست های مورد نیاز پالایشگاه ها و پتروشیمی های کشور را تولید می نماید در نمایشگاه مذکور به منظور دستیابی به دانش فنی تولید برخی کاتالیست های جدید با دانشگاه علم و صنعت ایران تفاهمنامه همکاری امضا کرد.

امیرهومن کریمی وثیق مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو در رابطه با این تفاهم نامه ها گفت: تفاهم نامه همکاری برای تولید صنعتی کاتالیست هیدروژناسیون استیلن با شرکت پتروشیمی مروارید با نگاه ویژه به تولید ملی، نتایج مضاعفی برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی افزود: این کاتالیست نقش موثری در تولید داشته و داخلی سازی آن نیز نقش مهمی در عدم وابستگی به خارج خواهد داشت.

کریمی وثیق ادامه داد: این دستاورد پروژه مشترکی بین دو شرکت پتروشیمی مروارید و نفت و گاز سرو بوده، به طوری که تدوین دانش فنی و تولید کاتالیست توسط شرکت نفت و گاز سرو انجام شده و تست های عملیاتی توسط پایلوت پلنتی بوده است که با هزینه پتروشیمی مروارید ساخته شده و کاتالیست در آن مراحل تست خود را گذرانده است. طبق نتایج به دست آمده، عملکرد کاتالیست با نمونه خارجی شرایطی به مراتب بهتر از نمونه خارجی و اروپایی خود داشته است. آنچه در این دستاورد حائز اهمیت است، زمینه برای عدم وابستگی به خارج است تا بتوانیم کارهای بزرگی انجام داده و در کنار آن از ورود ۱۵۰ تن کاتالیست به کشور جلوگیری شود. این بومی سازی بالغ بر ۸ میلیون یورو صرفه جویی ارزی نیز ایجاد می نمایید.

با رونمایی از کاتالیست جدید شرکت نفت گاز سرو، ایران به سومین کشور در تولید کاتالیست آیرون مولیبدن تبدیل شد امیر هومن کریمی وثیق همچنین با اعلام این خبر افزود: این محصول با ارزش هزینه خریدی در حدود ۶۰ یورو برای هر کیلوگرم محصول برای مجتمع های مصرف کننده داشت که در حال حاضر ۱۴ مجتمع در کشور از کاتالسیت آیرون مولیبدن برای تولید فرمالدهید استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه دانش فنی این محصول استراتژیک تنها در اختیار دو کشور سوئد و ایتالیا بود که در دوران تحریم هیچ کدام از این کشورها کاتالیست صنایع تولید فرمالدهید را تامین نکردند، افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته این کاتالیست در تابستان امسال بارگذاری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو در پایان اظهار داشت: باتوجه به وجود بازارهای منطقه برای کاتالیست سنتز فرمالدهید، تولید و بومی سازی این کاتالیست باعث خواهد شد تا در آینده نزدیک علاوه بر صرفه جویی ارزی ، دروازه های صادراتی کشور برای این محصول باز باشد.

نفت و گاز سرو به عنوان بزرگترین تولیدکننده کاتالیست در ایران تاکنون توانسته است بیش از ۴۰۰۰ تن از انواع کاتالیست های احیا مستقیم آهن و کاتالیست های صنایع پتروشیمی و پالایشی را تولید نماید و باعث گردد تا ایران از واردات این کالای استراتژیک بی نیاز گردد.

جهت اشتراک  چیلان  با شماره ۴-۸۸۵۵۱۷۰۱-۰۲۱ تماس حاصل نمایید یا درخواست اشتراک خود را به ایمیل mag@chilanonline.com ارسال نمایید.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۳
شناسه مطلب : 25851
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی