رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به ایده آل صادرت 10 میلیون تنی فولاد: صادرات فولاد در سال ۹۸ نباید زیر ۶ میلیون تن باشد
در سال 98 نباید زیر 6 میلیون تن صادرات فولاد داشته باشیم که البته ایده آل 10 میلیون تن است اما با توجه به مشکلات موجود، تلاش بر صادرات حداقل 6 میلیون تن فولاد است.

محدودیت های داخلی کاهش صادرات را رقم زد

دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی صادرات ۹ فولادساز بزرگ کشور در سال گذشته گفت: بیشتر از تحریم ها و محدودیت های بیرونی، قوانین، مقررات و محدودیت های داخلی بر کاهش صادرات اثرگذار بوده است. در این راستا انجمن تولیدکنندگان فولاد با وزارت صمت مذاکراتی داشت و تصمیمات خوبی اخذ شده است.

در شرایط فعلی مانعی بر سر راه صادرکننده قرار نگیرد

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: کشور در حال حاضر در شرایطی است که باید مشوق های صادراتی از سوی دولت توسعه یابد و مانعی بر سر راه صادرکننده قرار نگیرد تا نیاز ارزی کشور تامین شود.

یکی از این محدودیت ها، قیمت گذاری گمرک بود برای نمونه قیمت گمرکی شمش ۴۵۰ دلار ثبت شد درحالی که فروش به قیمت ۳۸۰ دلار انجام می شد. به عبارت دیگر بیشتر از ارزی که صادرکننده دریافت می کرد متعهد به بازگشت ارز می شد.

این موضوع نه تنها برای صادرکننده مشکل ایجاد کرد بلکه کشور را نیز با مشکل آماری مواجه کرد. لذا در این رابطه با گمرک و وزارتخانه رایزنی های بسیاری شد تا اینکه پذیرفتند بر اساس قیمت عرفی که تولیدکنندگان صادر م یکند قیمت گذاری صورت گیرد و انجمن تولیدکنندگان فولاد هم آن را صحه گذاری کند.

صادرات فولاد کشور امسال نباید از ۶ میلیون تن کمتر باشد

دکتر سبحانی در ادامه به بازگشت ارز اشاره کرد و گفت: بر اساس یکی از بخشنامه های وزارت صمت، محموله های زیر یک میلیون دلار ارزشان برای صادرکننده بود و نیازی به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات نبود. در نتیجه تصمیم بر این شد که فقط تولیدکنندگان اجازه صادرات محصولات فولادی داشته باشند و این موضوع کمک می کرد تا کمبود کاذب نیز از کشور حذف شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان تاکید کرد: در سال ۹۸ نباید زیر ۶ میلیون تن صادرات داشته باشیم که البته ایده آل ۱۰ میلیون تن است اما با توجه به مشکلات موجود، تلاش بر صادرات حداقل ۶ میلیون تن فولاد است.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۹
شناسه مطلب : 26533
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی