مهندس فرشاد طی مقاله ای به چیلان تحلیل کردچه تدابیری برای مدیریت بازار فولاد در دوره تحریم پیشنهاد می شود؟
مهندس اسدالله فرشاد مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی یادداشتی به چیلان تدابیر مورد نیاز برای مدیریت بازار فولاد در دوره تحریم را برشمرده است که از نگاه می گذرد:

شرایط تحریم، توسعه سرمایه گذاری در اجرای طرح های فولادی را تحت تاثیر قرار می دهد علاوه بر تحریم و قبل از آن آمریکا با وضع تعرفه جدید یعنی قبل از تحریم چین، ترکیه و حتی متحدان اروپایی خود را تحت فشار قرار داده است مساله این است آیا صادرکنندگان فولاد از قبیل چین، ترکیه، روسیه و اکراین با دامپینگ می توانند رونق تولید فولاد ایران را محدود و متاثر نمایند؟

به هر حال ما نباید اجازه دهیم بازار داخلی و خارجی فولاد ایران محدود شود. لذا موانع پیش روی رونق تولید را برداریم بقای تولید فولاد و رونق تولید منوط به افزایش تقاضای داخلی و توسعه صادرات است در شرایطی که بودجه عمرانی دولت کاهش یافته، رکود به صنایع و بازار مسکن حاکم شده است.
آیا باید تولید را کاهش دهیم؟

حرکت و بقای تولید با موتور صادرات ممکن و شتابان می شود آمار تولید صادرات نشان می دهد که پتانسیل صادرات شتابان بوده و رشد کرده است توجه داشته باشیم که تحریم کاهش تولید را نشان کرده . تحریم فلزات (فولاد، مس ، آلومینیوم)هدفدار است در سال رونق تولید تولیدکنندگان آهن و فولاد ایران چه تدبیری اندیشیده اند؟

در حال حاضر سقوط ارزش ریال برای صادرکنندگان می تواند یک مزیت تلقی گردد، عوامل هزینه ای ریالی در قیمت تمام شده همپایه رشد دلار بالا نرفته اند بازار جهانی فلزات در ده ساله اخیر شاهد افزایش قیمت های قابل توجه ای بوده است.

عد از برجام صادرات فولاد ایران به اروپا تا هشت برابر افزایش یافت که بیانگر نیاز اروپا به فولاد با کیفیت تولید ایران است.

آمریکا با آگاهی از پتانسیل صادراتی فولاد ایران تحریم را به اتحادیه اروپا تعمیم داد و آن ها را تمدید کرد. لذا بعد از خروج آمریکا از برجام صادرات فولاد کاهش یافت البته تجار حوزه فولاد از این امر خوشحال هستند و می توانند سهم بیشتری از بازار اروپا را داشته باشند و قیمت را نیز افزایش دهند.

هم اکنون که صنعت فولاد ایران با تحریم ها و محدودیت های بین المللی روبه رو است و مراودات بانکی نیز متاثر از این شرایط است، چه باید کرد؟

در این شرایط تحریمی به نظر می رسد، باید:

۱- مزیت های ایران در تولید آهن و فولاد به دلیل برخورداری از مواد اولیه مناسب، انرژی ارزان تر باعث شده است که به لحاظ قیمت تمام شده یا پیش تر در مقایسه با رقبا هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت از مزیت نسبی بیشتری برخوردار باشیم.

۲- در سال گذشته ۲۴۶۷۰ تن فولاد میانه تولید شده است که نسبت به سال ۱۳۹۶رشد ۱۳درصدی داشته است اما صادرات سال ۹۷ معادل ۴۸۹۹ هزار تن که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ که معادل ۶۸۷۲۰۰۰ تن صادرات انجام شده ۲۹درصد کاهش را نشان می دهد فلذا تحریم بر کاهش صادرات تاثیر گذاشته و ادامه دارد.

۳- در شرایط حاضر خریداران خارجی فولاد ایران برای بازپرداخت ارز صادراتی نیز با مشکل روبرو هستند و مراودات مالی و پولی را نیز با مخاطراتی مواجه نموده است. و باید از روش واردات تجهیزات و قطعات یدکی مورد نیاز تولیدکنندگان فولاد جایگزین ارز صادراتی استفاده نمود.

۴- محدودیت های موجود در صادرات محصولات زنجیره ارزش فولاد باید برداشته شود و عوارض صادراتی کاهش و دولت شرایط را برای توسعه صادرات محیا نماید.

۵- پرهیز نمودن از منوط کردن اعطای مجوز صادرات به عرضه در بورس کالا با توجه به تحریم و بهره برداری حداکثری از فرصت سه ماهه صادرات فولاد.

۶- و نهایتا اینکه با روش های توسعه درون زا تقاضای داخلی را بالا برده و به طور تدریجی جایگزین کاهش صادرات نماییم. و با رشد ساخت و ساز مسکن، نوسازی بافت های فرسوده، نوسازی روستاها، ساخت استادیوم های ورزشی، ساخت و توسعه پل ها، راه ها، متروها، ساخت و توسعه بنادر با هدف آتی توسعه صادرات و توسعه و ساخت کارخانجات صنعتی موتور رونق تولید را پرشتاب نماییم.

2

تاریخ انتشار : ۴ شهریور ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۷
شناسه مطلب : 27431
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی