گزارش آماری تحلیلی چیلان از معاملات فولاد در 10 ماهه سال جاریچگونه گاز و دلار بازار فولاد را صعودی کرد؟
هر چند زمستان سخت برای تولید فولاد کشور از اواخر پاییز شروع شد اما معاملات دی ماه فولاد در بورس کالا، چه آنهایی که ابطال شدند و چه تایید شده ها، از آغاز یک زمستان داغ در قیمت ها و بازار فولاد خبر می دهند. آنچه چیلان در این گزارش و نمودار های زیر ارائه کرده است، نشان می دهد که تاثیر دو عامل کلیدی افزایش نرخ ارز و بی ثباتی سیاست ارزی(افزایش تقاضا در بورس کالا ) و چالش ناترازی گاز و محدودیت های گاز طبیعی(کاهش عرضه در بورس کالا) موجب بر هم خوردن تعادل بازار و رشد قیمت ها در دی ماه سال جاری گردیده است.

به گزارش  چیلان ،هر چند زمستان سخت برای تولید فولاد کشور از اواخر پاییز شروع شد اما معاملات دی ماه فولاد در بورس کالا، چه آنهایی که ابطال شدند و چه تایید شده ها، از آغاز یک زمستان داغ در قیمت ها و بازار فولاد خبر می دهند. آنچه  چیلان  در این گزارش و نمودار های زیر ارائه کرده است، نشان می دهد که تاثیر دو عامل کلیدی افزایش نرخ ارز و بی ثباتی سیاست ارزی(افزایش تقاضا در بورس کالا ) و چالش ناترازی گاز و محدودیت های گاز طبیعی(کاهش عرضه در بورس کالا) موجب بر هم خوردن تعادل بازار و رشد قیمت ها در دی ماه سال جاری گردیده است.

آهن اسفنجی

در هفته اول دی ماه انتشار اخبار از قطعی گاز صنایع و همزمان انتظارات مثبت تورمی ناشی از افزایش نرخ ارز به حدود۴۰ هزار تومان، باعث شد تا متقاضیان آهن اسفنجی برای کسب سهم از عرضه ۲۰‌ هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی دست به رقابت قیمتی ۴۰ تا ۵۲ درصدی بزنند به طوری که بورس کالا معاملات را ابطال کرد. ظرف دو هفته بعد نیز این محصول در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه نشد. در نهایت در هفته پایانی دی‌ماه واحدهای احیاء، ۳۲‌ هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی را در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند. لذا در شرایطی که ظرف سه ‌هفته ابتدایی این ماه، آهن اسفنجی در بورس کالا معامله نشده بود، به بروز رقابت قیمتی حدود۴۰ درصد منجر گردید.

از اوایل آذرماه محدودیت گاز برای فولادی‌‌‌ها اعمال شد. در ابتدا محدودیت‌ها بر ۳۰ درصد، سپس ۵۰ و ۷۰ درصد بود و اکنون گاز کارخانه‌‌‌های فولادی نیمه شمالی کشور (عمدتاً کارخانه‌‌‌های احیای مستقیم) به صورت کامل قطع شده و واحدها تعطیل شده‌‌‌اند(کاهش از ۴۰میلیون متر مکعب در روز به ۱۵ میلیون متر مکعب در روز). از سوی دیگر در صنعت فولاد، امکان جایگزینی گاز با سایر انرژی ها (مثلا مازوت) وجود ندارد. بنابراین با قطعی و محدودیت‌های گاز، به ‌‌‌ناچار کل فرآیند تولید زنجیره فولاد مختل خواهد شد.

گفتنی است حدود ۷۰ درصد از گاز مصرفی زنجیره آهن و فولاد کشور به فرآیند تولید آهن اسفنجی مرتبط است که ماده اولیه کارخانجات فولادسازی است.

آهن اسفنجی

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می گردد قیمت آهن اسفنجی در دی ماه نسبت به آذر ماه حدود۳۴ درصد رشد داشته (رقابت حدود۴۰ درصد نسبت به قیمت پایه) و همچنین میزان حجم معاملات و در نتیجه میزان عرضه (بدون در نظر گرفتن معاملات ابطال شده) حدود ۸۳ درصد کاهش یافته است.

اسفنجی

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می گردد نسبت قیمت میانگین موزون آهن اسفنجی به شمش بلوم (۵SP(150*150)) در بورس کالا در دی ماه به رکورد تاریخی خود و به عدد حدود ۷۷ درصد رسید. به طور متوسط آهن اسفنجی نسبت به شمش حدود ۱۸ درصد رشد قیمت داشته است.

شمش بلوم(۵SP(150*150))

بلوم

 

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می گردد در دی ماه قیمت شمش بلوم در بورس کالا به دلایل کاهش عرضه ناشی از محدودیت گاز، افزایش قیمت دلار و همچنین صعود قیمت جهانی بیلت و رسیدن بیلت صادراتی فوب ایران به بالای ۵۰۰ دلار (رشد حدود۱۰ درصد) باعث افزیش حدود ۱۳ درصدی قیمت نسبت به آذر ماه گردید.

ورق گرم HR فولاد مبارکه

فولاد مبارکه 7

در ده ماه ابتدایی سال جاری در مجموع۳میلیون و ۷۳۸هزار تن ورق گرم(۳میلیون و ۱۲۶هزار تن ورق گرم HR و ۲۷۶هزار تن ورق گرم خودرو) توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالا عرضه شده است و حجم معاملات نیز حدود۳میلیون و ۵۱۴ هزار تن می باشد.

در دی ماه شاخص قیمت ورق گرم مبارکه در بورس کالا تحت تاثیر تنش ارزی کشور (محرک تقاضا) و اثرات محدودیت گازطبیعی بر تولید فولادسازان (کسری عرضه) رقابت ۳۶ درصد داشته (۳۲ درصد بالاتر از قیمت آذر ماه) و از مرز ۲۳ هزار تومان در هر کیلو نیز عبور کرد.

 

2

تاریخ انتشار : ۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۵
شناسه مطلب : 48111
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی