رئیس هیئت مدیره جهان فولاد غرب در گفت و گو با چیلان:بخش نامه های خلق الساعه حرف دل امروز فولادی هاست
صنعت فولاد ایران در شرایط کنونی از دو مشکل داخلی و خارجی رنج می برد. از یک سو تحریم ها به میزان زیادی عملکرد این صنعت را تحت تأثیر قرار داده اند و از سوی دیگر مقررات دست و پاگیر داخلی هم اوضاع را برای تولیدکنندگان سخت تر کرده اند. جهانبخش شکری رئیس هیئت مدیره جهان فولاد غرب در گفت و گو با چیلان وضعیت صنعت فولاد را در شرایط کنونی کشور نفس گیر ارزیابی کرد و راه برون رفت از این شرایط را مقررات زدایی از تولید و تجارت فولاد دانست.

جهانبخش شکری، رئیس هیئت مدیره جهان فولاد غرب با بیان اینکه فولاد کشور روزهای سختی را تجربه می کند، گفت:  از یک سو یکی از محورهای اصلی تحریم های ظالمانه آمریکا قرار گرفته و از سوی دیگر سوء مدیریت داخلی در تولید و تجارت فولاد به واسطه مقررات محدود کننده صادرات، بخشنامه های خلق الساعه و تصمیمات متناقض و متضاد، کارخانجات فولادی را با مشکلات عدیده روبرو کرده است.

وی تأکید کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که تقاضای داخلی فولاد از سال های پیش هم کمتر شده و تنها راهکار باقیمانده برای رهایی از وضعیت کنونی، صادرات است اما مقررات متعدد و دست و پاگیر ارزی و بخشنامه های محدودیت آفرین برای صادرات به بهانه تنظیم بازار داخلی، تجارت و در نهایت تولید فولاد به ویژه در کارخانجات نوردی را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران فولادی برای کارخانجات خود برنامه ریزی های مشخصی دارند و چنانچه دولت با وضع مقررات ناگهانی و بدون مشورت، این برنامه ها را به هم بریزد، تولید و اشتغال به خطر می افتد، افزود: با توجه به منطقه ای که کارخانجات گروه صنعتی-بازرگانی شکری در آن واقع شده از ابتدا رویکرد صادرات محور داشتیم و در ابتدا صادرات را از ۲۰ درصد به ۷۰ درصد در مجموعه خودمان رساندیم و برنامه ما برای سال جاری سهم ۹۰ درصدی صادرات از فروش تعریف شده بود. به عبارت دیگر از بدو تاسیس کارخانه جهان فولاد غرب و بعد هم سیما فولاد جهان و ذوب آهن بیستون، تعهد ما به دولت و به خودمان، صادرات بود اما بخشنامه های عجیب و غریب تمامی برنامه های واحدها را دچار مشکل می کند .

رئیس هیئت مدیره جهان فولاد غرب ادامه داد: برای نمونه تا پیش از این و در سال گذشته ۷۰ درصد محصولات شرکت جهان فولاد غرب صادر می شد اما همین بخشنامه ها و مقررات ارزی که سریعا هم در حال تغییر هستند، صادرات این مجموعه را به صفر رساند و متاسفانه پس از صادرات، تولید نیز تحت تاثیر قرار گرفت و شاهد کاهش تولید نیز بودیم.

شکری با تأکید بر اینکه کاهش تقاضای بازار و قیمت های دستوری در بورس کالا، تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است، تصریح کرد: اما گروه شکری که چندین نسل است در تولید کشور نقش آفرینی می کند، علیرغم این فشارها، حفظ اشتغال منظقه را اولویت خود دانسته و حتی راه اندازی پروژه ها و واحدهای جدیدی را در دستور کار قرار داده است به طوری که واحد ذوب و ریخته گری مجموعه وارد مدار شده و واحد احیا مستقیم هم به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد دست یافته که با راه اندازی تمامی واحدهای در دست اجرا، چرخه فولاد در کرمانشاه به یک میلیون تن خواهد رسید کما اینکه ظرفیت فعلی هم ۷۰۰ هزار تن می باشد.

 

 

2

تاریخ انتشار : ۷ مهر ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۰
شناسه مطلب : 27866
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی