رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی:صنعت فولاد با بومی‌سازی قوام یافت / افراد تحصیلکرده و مستعد کشور را باور کنیم
اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی در اختتامیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: در حوزه صنعت فولاد با تکیه به توان شرکت‌های دانش‌بنیان ها به خودکفایی رسیده‌ایم.

به گزارش  چیلان ،عزت الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن در آئین اختتامیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: ایمان داریم که هر آنچه بخواهیم، می‌توانیم در کشور بسازیم. اکنون در دنیا، جنگ علمی بسیار قوی پیش از جنگ اقتصادی جریان دارد. ما مستعدترین افراد را در کشور داریم، اما باید آنها را باور داشته باشیم و به این افراد مسئولیت بدهیم تا وارد میدان شوند.

وی افزود: این موضوع در معاونت علمی ریاست جمهوری با جدیت و مستمر پیگیری می‌شود و من بر استفاده از دانش‌بنیان‌ها بسیار تأکید دارم. معتقدم که باید به تحصیلکرده‌های کشور باور داشته باشیم. هزینه همکاری با این بخش‌ها حداقل یک پنجم و بسیار پایین‌ است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به بازدید از کارخانه فولاد مبارکه تصریح کرد: طی بازدیدی که از شرکت فولاد مبارکه داشتم بر نگاه ما به سمت سواحل خالی تاکید کردم.

اکبری تالارپشتی ادامه داد: در این حوزه خاطرم هست کنسرسیومی برای صادرات فولاد تشکیل شد. بر این مبنا قرارداد ۱۰ میلیون تنی از با استرالیا برای تامین سنگ آهن منعقد شد و بنا بود این میزان صرف تولید فولاد شده و سپس صادر شود. متاسفانه وزیر وقت زمانیکه روی کار آمد طرح را متوقف کرد و گفت توجیه اقتصادی ندارد. این در شرایطی است که بنا بود با ایجاد ارزش افزوده در سنگ آهن و صادرات فولاد، ارز آوری داشته باشیم.

وی تکمیل کرد: در گذشته حوزه پتروشیمی برای حل مسئله عدم تامین خوراک از سوی وزارت نفت پیشنهاد داد یک میدان گازی را در اختیار بگیرند و هزینه‌های آنرا پرداخت کنند تا مسائلشان حل شود. همین اقدام می‌تواند در حوزه فولاد هم انجام شود.

اکبری تالارپشتی ادامه داد: ایران منشاء انرژی است. در جلسه‌ای که دو سال قبل با انجمن فولاد داشتیم، گفتم با وزارت نیرو و وزارت نفت قراردادی برای تاسیس نیروگاه و میادین منعقد کنید.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: در تولیدی که به صادرات وصل نباشد توجیه نخواهد داشت و رپ به افول می‌رود. ما عضو پیمان شانگهای، بریکس و… هستیم. بخش خصوصی باید وارد بازار شود. دولت محدودیت هایی دارد. دولت کانال رسمی است اما بخش خصوصی قابل تحریمن یست.

2

تاریخ انتشار : ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۴
شناسه مطلب : 57972
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی