مهندس کشانی:فولاد سبزوار شفاف‌ترین طرح‌ استانی است
مهندس محمد کشانی، مدیرعامل فولاد سبزوار در گفت و گو با خبرنگار چیلان به طرح ها و برنامه های فولاد سبزوار اشاره کرد.

با توجه به اینکه شما سابقه مدیریت در فولاد خوزستان را دارید، به نظر شما مدیریت جدید در این شرکت باید به چه صورتی باشد که بتواند بهترین شرایط را برای آینده آن رقم زند؟

قبل از هر سخنی، برای مدیریت جدید فولاد خوزستان آرزوی موفقیت دارم با وجود اینکه فولاد خوزستان برای شش سال برنامه توسعه‌ای نداشت، ولی در کمتر از ۲ سال توانست برای مشکلات مهمی مانند تأمین مواد اولیه تدابیری مثمرثمری اتخاذ کند. در شرایط کنونی بحران کنسانتره بیشتر از هر چیزی صنعت فولاد را تهدید می‌کند ولی فولاد خوزستان با توجه به برنامه‌ریزی‌های منسجمی که از سال‌ها قبل پی‌ریزی کرد، توانست این مشکل را به بهترین شیوه مدیریت کند.

یکی دیگر از اقدام‌های مهمی که در فولاد خوزستان پیگیری شد توسعه فعالیت‌های این شرکت بود. تجربه سال‌های قبل نشان داده است که در حوزه نورد فولاد مبارکه هر ساله ظرفیت ۵۰ درصد خود را حفظ می‌کند، اما فولاد خوزستان ظرفیت ۲۵ درصد خود را کاهش می‌دهد به ‌طوری‌که به ۱۸ درصد رسیده است. برای غلبه بر این مشکل شروع به تولید محصولات ۳.۸ و ۵.۲ را کردیم. در کنار تمام طرح‌هایی که در این زمینه پیگیری شدند طرح اکسین را هم شروع کردیم.

امیدواریم طرح‌هایی که تا پیش از این شروع شده بود در مدیریت جدید هم پیگیری شوند. برنامه‌های فولاد خوزستان را باید در بستر سیاست‌گذاری‌های کلان کشور در نظر گرفت. صنعت فولاد کشور در حال پیگیری برنامه‌هایی است که رشد آن را در پی دارند. در حال حاضر تولید فولاد در کشور ما به ۲۸ تومان رسیده است و تا سال ۱۴۰۴ برآورد می‌شود که به ۵۵ میلیون تن برسد، بنابراین شرکت‌های فولادی باید در برنامه‌ریزی‌های خود رسیدن به این اهداف کلان را مدنظر قرار دهند. با توجه به برنامه‌هایی که برای آینده در نظر گرفته ‌شده‌اند، باید به تولید داخلی و صادرات به صورت منسجم‌تری پرداخته شود.

در شش ماهه اول سال ۹۸ صادرات فولاد کشور ۶ میلیون تن بود که یک میلیون تن آن را فولاد خوزستان تأمین کرد. امیدواریم مدیریت جدید هم مانند مدیریت قبلی برنامه‌هایی را که وجود دارند پیگیری کند، تا از این طریق فولاد خوزستان هم مانند فولاد مبارکه بتواند به ظرفیت نسبی که برای آن در نظر گرفته شده است برسد.

در مورد برنامه های خود در شرکت فولاد سبزوار که سکان‌داری آن را بر عهده گرفته‌اید توضیحاتی ارائه می‌دهید؟

فولاد سبزوار جزء طرح‌های هشت گانه است. فارغ از اینکه جانمایی آن درست یا غلط بوده، این پروژه‌ در سبزوار راه اندازی شد. در دو سال گذشته پروژه خط آهن اسفنجی ۸۰۰ هزار تنی آن راه‌اندازی شده است و در حال حاضر هم تولید خود را ادامه می‌دهد. در بخش فولادسازی برنامه این بود که تغییر نوع تولید صورت بگیرد، خوشبختانه در چند هفته گذشته مصوبه شورای اقتصاد برای ایجاد پروژه ۸۰۰ هزار تنی فولاد در سایت فولاد سبزوار گرفته شد. اگر مشکلاتی که وجود دارند حل شوند می‌توانیم کلنگ شروع پروژه را بزنیم.

در مورد چالش‌ها و برنامه‌های دیگری که در فولاد سبزوار وجود دارند می‌توانید توضیحاتی ارائه دهید؟

به نظر من شفاف‌ترین و با برنامه‌ترین طرح در طرح‌های استانی، فولاد سبزوار است. علاوه بر مزیت‌هایی که این پروژه دارد، در استان خیلی خوبی قرار گرفته است که هم از نظر مردمان و هم از مدیریتی وضعیت بسیار مطلوبی دارد. مسئولان این استان بسیار دلسوز و پیگیر هستند.

شما محصولات خود را به چه بازارهایی عرضه می کنید؟

در زنجیره صنعت فولاد به دلیل اینکه توازن به هم خورده است، در حال حاضر کمبود مواد اولیه وجود دارد. در گزارش‌هایی که از سوی شرکت‌های مختلف فولادی ارائه می‌شوند این مشکل خودنمایی می‌کند. ما برنامه‌هایی برای صادرات داشتیم اما به دلیل مشکلاتی که در حال حاضر در داخل کشور وجود دارند مسئله صادرات متوقف شده است.

امید است که بتوانیم با برنامه‌هایی که وجود دارند ثبات را به داخل کشور بازگردانیم. در یک ماهی که ما فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم نگاه بیشتر به داخل بوده است و امیدواریم که بتوانیم بعد از برطرف کردن نیازهای داخل، صادرات هم داشته باشیم. اتفاقات خوبی هم در این زمینه روی داده‌اند. ظرفیت اسمی که برای طرح‌های هشت‌گانه در نظر گرفته شده‌اند ۸۰۰ هزار تن است. ما در مهر ماه رکوردی بالغ بر ۷۳ هزار و ۶۹۸ تن تولید داشته‌ایم که بالاتر از ظرفیت اسمی است. در فروش هم اتفاق خوبی روی داد و محصولاتی که در انبار بودند با ظرفیت ۸۲ هزار و ۵۹۴ هزار تن به شرکت‌های داخلی فروخته شدند.

برای بومی‌سازی در فولاد سبزوار چه اقدامات و برنامه‌هایی در دست اجرا هستند؟

ما به دلیل حساسیتی که مسئله بومی‌سازی دارد پایه را به درستی گذاشته‌ایم. در چارت جدیدی که ارائه داده‌ایم مدیریت بومی‌سازی را به آن اضافه کرده‌ایم. ما یک دپارتمان مستقل و یک مدیر جدید بومی‌سازی داریم. وقتی یک مدیر جدید می‌گذاریم باید برنامه‌های آن مانند سایر معاونان اجرایی شوند. ما پایه را به صورتی گذاشته‌ایم تا در سال‌های آینده، هم در بخش آهن اسفنجی و هم در بخش فولادسازی دغدغه بومی‌سازی نداشته باشیم.

یکی از مسائلی که در مورد فولاد سبزوار مطرح می‌شود این است که در این واحد صنعتی مشکل کمبود آب وجود دارد، برای حل این مشکل چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

این مشکل را با اصلاح سیستم و استفاده از بازچرخانی حل کردند. با استفاده از این سیستم بسته ۸۵ درصد مصرف آب به چرخه باز می‌گردد.

2

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۸
شناسه مطلب : 28950
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی