دکتر بهمن آرمان در گفت‌وگو با چیلان خواستار شد:سهم محصولات با ارزش‌افزوده بالا در سبد فولاد کشور افزایش یابد
دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان در گفت‌وگو با چیلان به اهمیت تولید فولاد با ارزش افزوده بالاتر تأکید کرد و گفت: برآوردی که مسئولان از تولید فولاد در سال ۹۸ داشته‌اند رقمی حدود ۲۸ میلیون تن است که ۱۲ میلیون تن آن سهم صادرات است. اما زمانی که از نظر وزنی واردات و صادرات کشورمان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که عملاً در حال خام فروشی هستیم.

به گزارش  چیلان ، دکتر بهمن آرمان گفت: در صنعت فولاد کشور ما کالاهایی تولید می‌شوند که دارای ارزش افزوده بسیار پایینی هستند. به جای اینکه محصولات باارزش افزوده بالاتر تولید کنیم، فولاد را به صورت خام صادر می‌کنیم.

وی در این خصوص بیان کرد: از سوی دیگر ما شاهد هستیم در شرایطی که تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور مانند ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه با کمبود مواد اولیه مواجه هستند، اما همچنان سنگ‌آهن را به خارج از کشور صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه باید این واقعیت را پذیرفت که تولیدکنندگان بزرگ فولاد در جهان به‌جز روسیه، آمریکا و قزاقستان واردکننده سنگ‌آهن هستند و بعد از واردکردن سنگ‌آهن، آن را تبدیل به محصولات باارزش افزوده بالاتر می‌کنند.

آرمان، تولید پایین فولادهای باارزش بالا را در صنعت فولاد کشور این‌گونه شرح داد: از رقم ۲۸ میلیون تن فولادی که در کشور ما تولید می‌شود، درصدی پایینی فولاد باارزش افزوده بالاست که توسط فولاد آلیاژی ایران، فولاد اسفراین و صنایع فولاد هفت‌تیر اصفهان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی که کشورهای پیشرفته صنعتی مانند کشورهای اروپایی دیگر میلگرد تولید نمی‌کنند و تولید میلگرد را به ترکیه واگذار کرده‌اند و خودشان به سمت تولید فولادهای باارزش افزوده بالا رفته‌اند. برای نمونه ایتالیا از ۲۴ میلیون تن فولادی که در سال تولید می‌کند تقریباً ۱ و نیم میلیون تن آن فولاد ضدزنگ است. بخش عمده‌ای از فولادی که در این کشور تولید می‌شود، فولادهای مخصوص هستند.

وی با اشاره به اینکه، جای تولید محصولات باارزش افزوده بالا در سبد فولاد کشور ما خالی است، افزود: در کشورهای صنعتی میزان تولید فولادهای خاص و فولادهای باارزش افزوده به بالاتر از ۴۰ درصد از تولیدشان رسیده است. در حالی که ما در ایران اگر تولید هر سه مجموعه‌ای را که در زمینه تولید فولاد باارزش کار می‌کنند، با هم جمع بزنیم باز هم رقم قابل توجهی نمی شود.

ساخت فولادهای باارزش افزوده بالا در فولاد خرمشهر

وی با بیان اینکه در کشور ما سیاست مشخصی وجود ندارد که جلوی خام‌فروشی را بگیرد، تصریح کرد: البته با آمدن آقای غریب‌پور که نیروی جوانی است بارقه‌هایی از امید به وجود آمده‌اند که ما بتوانیم سهم فولادهای مخصوص و آلیاژی را در آینده افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: آقای غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو در روز صنعت که در اهواز برگزار شد به صورت کتبی رضایت دادند که سایت فولاد خرمشهر که در زمان آقای احمدی‌نژاد تعطیل شد به کارخانه تولید فولاد مخصوص و فولاد ضدزنگ توسعه پیدا کند که متأسفانه تاکنون پیگیری لازم برای آن انجام نشده است. من از تریبون  چیلان  از آقای غریب پور خواهش می‌کنم به این طرح به عنوان یک طرح محرومیت‌زدایی از منطقه جنگ‌زده خوزستان و خرمشهر نگاه کنند و آن را عملیاتی کنند.

آرمان ضرورت ساخت کارخانه مخصوص تولید فولادهای باارزش در خوزستان مناسب‌تر است را در چند آیتم توضیح داد: نیاز بالا به تولید فولادهای مخصوص، آلیاژی و ضدزنگ در ایران، نبود امکان ساخت کارخانه در مناطق مرکزی و شمالی(عدم دسترسی دریای خزر به آب‌های آزاد)، پرآب بودن استان خوزستان و دسترسی آسان به آب‌های آزاد، نزدیک بودن به بندر برای صادرات و واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فولادهای مخصوص.

2

تاریخ انتشار : ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۴
شناسه مطلب : 31107
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی