گزارش چیلان از معاملات میلگرد و تیرآهن در بورس کالا۳۰۰۰۰ تن مقاطع طویل فولادی بدون تقاضا!/ واسطه‌‌ها از معاملات فولاد در بورس کالا خارج شدند/ آرامش بازار فولاد با اصلاح روش‌های تنظیم بازار/ زمان حمایت از صادرات فولاد فرا رسیده است
امروز سه‌شنبه ۱۳ خرداد، ۶۳ هزار و ۸۴۴ تن مقاطع طویل فولادی در بورس کالا عرضه شد که برای این عرضه سنگین، در مجموع ۳۳ هزار و ۷۹۲ تن تقاضا وجود داشت و برای عرضه سبد میلگرد هشت شرکت نورد، هیچ تقاضایی وجود نداشت! معاملات امروز نشان داد که با اصلاح روش‌های تنظیم بازار توسط مدیریت جدید وزارت صمت و پایان قیمت‌گذاری دستوری در بازار فولاد، تقاضای کاذب از بورس کالا خارج شده است.

به گزارش  چیلان ، امروز علی‌رغم عرضه سنگین بیش از ۶۳ هزار تن میلگرد و تیرآهن در بورس کالا، حجم معاملات تنها ۱۲ هزار و ۴۹۶ تن بود و برای نخستین بار در ماه‌های اخیر شاهد عقب‌نشینی تقاضا در معاملات فولاد در بورس کالا بودیم. اختلاف قیمت فولاد در بورس کالا و بازار آزاد، پیش از این تقاضای سوداگرانه قابل توجهی را در معاملات بورس کالا ایجاد کرده بود که حالا با واقعی‌سازی قیمت‌ها و بها دادن به مکانیزم عرضه و تقاضا، این تقاضای سوداگرانه و کاذب از معاملات بورس کالا، خارج شده است.

معاملات امروز مقاطع طویل فولادی نشان داد که پشت حجم قابل توجهی از تقاضاهای پیشین، مصرف واقعی قرار نداشته و هدف این دسته از تقاضا، کسب رانت ناشی از فولاد دونرخی بوده است. حالا با حرکت به سمت فولاد تک‌نرخی، این تقاضاها در حال ترک تالار محصولات صنعتی بورس کالا هستند.

رکود بازار داخلی و الزام حمایت از صادرات

رکود چندساله صنعت ساختمان باعث شده تا تقاضا برای فولاد در کشور وضعیت قابل قبولی نداشته باشد. شیوع کرونا، این رکود را تشدید نیز کرده است.

در شرایطی که بازار داخلی در رکود قرار دارد باید محدودیت‌های صادرات فولاد برداشته شود و صادرات فولاد تسهیل شود تا رشد صنعت فولاد کشور بتواند همچون سالیان گذشته ادامه داشته باشد.

صنعت فولاد ایران به دلیل رکود داخلی و نیاز کشور به ارز حاصل از صادرات غیرنفتی، بیش از هر زمان دیگر به سیاست‌های صادرات‌گرا نیاز دارد. معاملات امروز مقاطع طویل فولادی در بورس کالا نشان داد که بخش قایل توجهی از تقاضای سنگینِ پیشین در بازار فولاد، ماهیت سوداگرانه داشته و برای این‌که در حوزه فروش محصولات فولادی، کشور با مشکلی مواجه نشود، باید صادرات فولاد تشویق شود.

در جدول زیر نتایج معاملات امروز مقاطع طویل فولادی در بورس کالا را ببینید. اطلاعات معامله نظیر قیمت میانیگن، قیمت پایه، میزان تقاضا و … در این جدول قابل مشاهده است:

معاملات مقاطع طویل فولادی

2

تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۹
شناسه مطلب : 31617
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی