کلنگ‌زنی واحد نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه/ ممنوعیت صادرات همه نوع سنگ آهن/ احداث فولادسازی توسط معدنی‌ها متوقف می‌شود
با حضور مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت، و رئیس هیات عامل ایمیدرو پروژه واحد نورد گرم 2 شرکت فولادمبارکه کلنگ زنی شد. سرپرست وزارت صمت در سفر به اصفهان، علاوه بر کلنگ‌زنی پروژه نورد گرم شماره فولاد مبارکه از ممنوعیت صادرات همه نوع سنگ آهن خبر داد.

به گزارش  چیلان ، با حضور مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، خداداد غریب‌پور، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو، دکتر اسماعیلی معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت، و مدیر عامل فولاد مبارکه، ضمن افتتاح چند پروژه بزرگ ملی در فولاد مبارکه، کلنگ عملیات تکمیل نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه در این شرکت به زمین زده شد.

حسین مدرس خیابانی پس از افتتاح پروژه های بازیافت حرارت نیروگاه گازی (HRSG )، شبکه فشار قوی و فشار متوسط شماره ۲ شهید خرازی و سوئیچگیری های۴۰۰و ۶۳ کیلو ولت شماره ۲ و گلنک زنی ابر پروژه تکمیل طرح شهید خرازی(نورد گرم شماره ۲) از شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین مجتمع صنعتی کشور که نماد کار و تلاش، تولید و توسعه کشور است نام برد.

واردات ورق گرم به کشور با افتتاح پروژه نورد گرم دو قطع می‌شود

مدرس خیابانی اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر در حوزه تولید ورق های مورد نیاز صنایع خودروسازی، صنایع نفت و گاز و لوله سازی و لوازم خانگی واردکننده هستیم که با به بهره برداری رسیدن نورد گرم شماره دو فولاد مبارکه اصفهان که ظرفیت آن ۴.۲ میلیون تن است در تمامی این حوزه ها نه تنها از واردات بی نیاز خواهیم شد، بلکه می توانیم سالانه از محل صادرات مازاد مصرف و نیاز داخل مقادیر قابل توجهی نیز برای کشور ارز آوری داشته باشیم.
سرپرست وزارت صمت از تحول عظیم در حوزه قطع وابستگی به واردات به عنوان اولین دستاورد پروژه نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه نام برد و خاطرنشان کرد: این همان خواسته مقام معظم رهبری است که از سال ها قبل تاکید داشته اند از اقتصاد متکی به نفت رهایی یابیم.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت استفاده از توان ساخت داخل در اجرای این پروژه عظیم گفت: به یقین اگر ۶۰ درصد این پروژه به دست توانمند جوانان کشور انجام شود، حجم بالایی از فرصت شغلی با اجرای این پروژه ایجاد خواهد شد و انشاء الله تاثیر جهش تولید که مورد تاکید مقام معظم رهبری است بر سر صفره مردم خواهد نشست.

مساله‌ای به نام سنگ‌فروشی نداریم

همچنین دکتر غریب پور در مراسم افتتاح و کلنگ زنی طرح های فولاد مبارکه با حضور مدرس خیابانی اظهار داشت: با طرح های در حال اجرای بخش فولاد، مساله ای به نام سنگ فروشی نداریم و چشم انداز ۵۵ میلیون تن قابل تحقق است. در قالب استراتژی های ایمیدرو، سال گذشته برای فولاد مبارکه، ۸ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه دادیم و امسال نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهد داشت.

دکتر غریب پور، رییس هیات عامل ایمیدرو در آیین بهره برداری از طرح های ملی در اصفهان اعلام کرد: طرح جامع فولاد تدوین شده و دیگر موضوعی به نام احداث واحد فولادی توسط معدنی ها اتفاق نخواهد افتاد. با احداث کارخانه های فرآوری (گندله، کنسانتره و آن اسفنجی) در مجموعه صنایع فولادی کشور نظیر چادرملو، گل گهر، سنگان و غیره، اقدام به خام فروشی سنگ آهن نداریم.

همچنین یک تفاهم نامه همکاری بین فولاد مبارکه و سازمان زمین شناسی با حضور حسین مدرس خیابانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و خداداد غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو امضا شد. این تفاهم نامه بین حمید رضا عظیمیان مدیرعامل مبارکه و علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی به امضا رسید. موضوع تفاهم نامه عبارت است از عملیات اکتشاف در وسعت ۱۱۶ هزار کیلومتر مربعی توسط فولاد مبارکه با اولویت سنگ آهن.

ممنوعیت صادرات همه نوع سنگ آهن

حسین مدرس خیابانی در نشست بررسی و رفع موانع جهش تولید در شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان این مطلب گفت: باید به ذوب آهن به عنوان نماد فولاد کشور کمک کنیم. حفظ جایگاه و ارتقای این شرکت مهم است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از ممنوعیت صادرات همه نوع سنگ آهن خبر داد.
وی افزود: باید شرایط صادرات ذوب آهن را فراهم کنیم تا عدم النفع دیگر محصولات را جبران کند.
مدرس خیابانی با اشاره به اینکه اقدامات زیست محیطی شرکت ذوب آهن اصفهان قابل تقدیر است، تصریح کرد: این شرکت ده ها برابر آلودگی، فضای سبز ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: بهینه سازی آب در این شرکت نیز قابل تقدیر است.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: صادرات پاشنه آشیل اقتصاد کشور در سال جهش تولید است.
وی ادامه داد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی مسئول جهش تولید در ذوب آهن است.

مدرس خیابانی بیان داشت: محدودیت واردات برای همه محصولات تولیدی داخلی از جمله محصولات ذوب آهن و به ویژه ریل در سال جاری عملیاتی خواهد شد.

پیشنهاد تامین سنگ آهن ذوب آهن از ۳ معدن

خداداد غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این نشست گفت: برداشتن موانع بروکراتیک برای تسهیل صادرات ذوب آهن اصفهان منصفانه و مورد تایید است.
وی افزود: برای رفع مشکل ماده اولیه این شرکت، پیشنهاد ما این است که کل نیاز شرکت ذوب آهن به سنگ آهن طی ۵ سال آینده از طریق ۳ معدن چاه گز، مرکزی و سنگان به مقدار ۳ تا ۴ میلیون تامین شود.

تشکر از مسئولان بابت تامین مواد اولیه در پارسال

منصور یزدی زاده، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در نشست با بیان این درخواست که در عرضه شمش تحت فشار قرار نگیریم، گفت: همه تلاش خود را به کار خواهیم بست تا شمش را به اوراق و سازه های فولادی تبدیل کنیم.
وی افزود: به دنبال افزایش ظرفیت واحدها هستیم.
یزدی زاده خاطرنشان مرد: پارسال نه تنها نیاز ارزی خود را تامین کردیم، بلکه ارز مازاد را به بخش های دیگر دادیم.
وی ادامه داد: از آقایان غریب پور (رئیس هیات عامل ایمیدرو)، اسماعیلی (معاونت معدنی و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت) و جعفری (مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی) به دلیل تامین مواد اولیه تشکر می کنم.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان خواستار شد: ضریب قیمتی و سهمیه مشخص شود تا بتوانیم برنامه ریزی کنیم.

2

تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۵
شناسه مطلب : 31800
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی