گفت‌وگوی اختصاصی چیلان با رئیس انجمن فولاد ایران درباره انجمن تازه‌تاسیس نوردکاران:انجمن ها در تقابل هم نیستند / انجمن فولاد هم اکنون «بیش از ۲۶۰ عضو» دارد و بسیاری از اعضا هم زمان در انجمن ها و سندیکاهای دیگر نیز عضویت دارند / چالش تامین مواد اولیه هر یک از حقله ها با حلقه بالادستی طبیعی است/ ظرفیت تولید و اعضای نوردی انجمن تولیدکنندگان فولاد بیش از انجمن نوردکاران است/ اکثریت ظرفیت نورد گرم کشور در انجمن فولاد عضویت دارند
دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در گفت‌وگوی اختصاصی با چیلان اظهار داشت که انجمن تازه‌تاسیس نوردکاران را در تقابل با انجمن فولاد نمی‌بیند و در حال حاضر نیز «تعداد کثیری از کارخانجات نورد کماکان عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد هستند که تعداد آن‌ها بیشتر از اعضای انجمن تازه تاسیس نوردکاران است». متن گفت‌وگوی صریح چیلان با رئیس انجمن فولاد را بخوانید:

متن کامل گفت‌وگوی   چیلان   با دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران را بخوانید:

 چیلان  : آقای دکتر سبحانی، تعدادی از شرکت‌های نوردی در هفته گذشته انجمن مستقل نوردکاران را به ثبت رساندند. لطفا در این مورد توضیح بیشتری بفرمایید که چه اتفاقی روی داده است؟

ببینید، از سال ۱۳۸۰ که انجمن تولید کنندگان فولاد تاسیس شد در عضوگیری از واحدهای زنجیره آهن و فولاد هیچ گونه محدودیتی اعمال نکرد و از عضویت کارخانجات گندله سازی، احیاء مستقیم، فولادسازی و نورد مقاطع فولادی، نورد سرد و گرم ورق و گالوانیزه که در زنجیره تولید آهن و فولاد قرار دارند به عنوان عضو اصلی استقبال نمود.

در حال حاضر هم انجمن فولاد «بیش از ۲۶۰ عضو» از کارخانجات حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد دارد که بسیاری از شرکت‌های عضو بسته به نوع فعالیت، هم زمان در انجمن‌ها و سندیکاهای دیگری نیز عضویت دارند.

در واقع یکی از اهداف انجمن از بدو تاسیس تاکنون ایجاد هماهنگی و تعامل سازنده بین اعضایی است که در حلقه‌های مختلف زنجیره قرار دارند و همواره هر یک از حقله‌ها با حلقه بالا دستی برای تامین مواد اولیه خود چالش دارند که این موضوع در فضای کسب و کار کاملا طبیعی است. واحدهای گندله سازی انتظار دریافت کنسانتره با قیمت مناسب از واحد بالا دستی دارند و واحد‌های احیاء مستقیم عینا همین توقع را از گندله سازی دارند و ایضا فولادسازها از تولیدکنندگان آهن اسفنجی و نوردکاران از فولادسازها انتظار مشابهی دارند.

در این میان، انجمن تولیدکنندگان فولاد که از همه زنجیره تولید در آن عضویت دارند، بایستی حتی المقدور و با رعایت انصاف و اعتدال برای رسیدن واحدها به خواسته‌های منطقی مورد نظر تلاش نماید که همه اعضای هیئت مدیره و دبیرخانه انجمن که کل زنجیره را نمایندگی می‌کنند، به این اصل اعتقاد داشته و در راستای این ماموریت از هیچ کوششی فروگذار نکرده و نخواهند کرد.

معهذا، گاهی تضاد منافع و اختلاف نظر بین یک واحد با واحد بالا دستی به حدی است که با وجود تلاش و میانجیگری انجمن، به دلیل پافشاری هر طرف بر مواضع خود و انتظار حداکثری، امکان رسیدن به توافق مطلوب دو طرف بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکن می‌شود.

در همین خصوص هم یکی از مهم‌ترین چالش‌های این روزها مسائلی است که بین فولادسازان و واحدهای نوردی خریدار شمش مطرح است و لذا تعدادی از واحدهای نوردی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد علی رغم تلاش حداکثری انجمن برای مدیریت تضاد منافع موجود، صلاح را در این دیده‌اند که با تشکیل انجمن مستقل نوردکاران به دنبال مطالبات صنفی خود باشند.

 چیلان  : نظر و موضع انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه با این انجمن تازه تاسیس چیست؟

انجمن تولیدکنندگان فولاد نظر خاص یا مخالفتی با این موضوع ندارد و دو انجمن را در تقابل باهم نمی‌بیند کما اینکه در بالادست فولاد، انجمن سنگ آهن و زغال سنگ هست و در پایین دست هم انجمن لوله‌سازان و سندیکای لوله و پروفیل و انجمن لوازم خانگی و غیره وجود دارد.

بنابراین طبعا نوردکارانی که معتقدند مطالبات صنفی آنها از طریق انجمن فولاد به نتیجه نمی‌رسد، حق دارند مطالبات خود را از هر طریقی که فکر می‌کنند به نتیجه می‌رسد دنبال کنند و انجمن تولیدکنندگان فولاد مخالفتی با آن ندارد.

 چیلان  : آیا تاسیس انجمن نوردکاران به معنی خروج واحدهای نوردی از انجمن فولاد است؟

به هیچ وجه؛ همان طور که قبلا بیان کردم، برخی واحدهای نوردی این طور فکر کرده‌اند که بهتر است مطالبات خود را از طریق تاسیس یک انجمن دیگر دنبال کنند اما همه واحدهای نوردی لزوما این طور فکر نمی‌کنند. در حال حاضر تعداد کثیری از کارخانجات نورد کماکان عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد هستند که بیشتر از انجمن تازه تاسیس نوردکاران است.  این در حالی است که در انجمن فولاد، واحد‌های نورد سرد مقاطع طویل و همچنین واحدهای نوردی با ظرفیت کمتر از ۳۰ هزار تن امکان عضویت ندارند.

در واقع هم اکنون بیش از ۸۰ درصد ظرفیت نورد گرم کشور همچنان در انجمن فولاد عضویت دارند و این فعالان نوردی در جلسات هم اندیشی رسته نورد حضور فعال دارند و در همفکری با سایر حلقه‌های زنجیره فولاد به مذاکره و تعامل می‌پردازند. از طرفی، تعدادی از واحدهای نوردی که امکان عضویت در انجمن فولاد را نداشته‌اند، در انجمن تازه تاسیس نوردکاران عضو شده‌اند و تعداد انگشت شماری از واحدهای نوردی بزرگ‌تر هم در هر دو انجمن عضو هستند. فقط یک شرکت نوردی تاکنون از حضور در انجمن تولیدکنندگان فولاد انصراف داده است که این اتفاق در طول سال در هر تشکل صنفی رخ می‌دهد و طبیعی است که عضوی انصراف می‌دهد و یا عضویت آن از طرف انجمن تعلیق می‌شود.

 چیلان  : پیشنهاد شما برای افزایش هم‌افزایی بین تولیدکنندگان زنجیره فولاد چیست؟

بالاخره حلقه‌های مختلف زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در شرایطی که رئیس جمهور زورگوی آمریکا تمام توان خود را برای مختل کردن این صنعت بکار گرفته، تولیدکنندگان زنجیره بایستی با درک مشکلات یکدیگر، در کنار هم دست در دست دهند و با همفکری و هم‌افزایی برای توسعه این صنعت تلاش نمایند.

2

تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۵
شناسه مطلب : 32028
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی