دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در افتتاحیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران: توسعه بومی‌سازی تکنولوژی در صنعت آهن و فولاد / استقبال بی‌نظیر فولادسازان از سازندگان داخلی
دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در افتتاحیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: جشنواره بومی‌سازی از ۶ سال پیش شروع شد و هر سال مطابق نظرسنجی‌ها سطح کیفی بومی‌سازی ارتقا پیدا کرد. در هر دوره از جشنواره شاهد انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه‌های بسیاری هستیم. در این حوزه هم داخلی‌سازی و مهندسی معکوس و هم مهم‌تر از مورد اول، بومی سازی تکنولوژی داریم و احیای مستقیم بهترین مثال آن است.

به گزارش  چیلان ،دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در افتتاحیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: جشنواره بومی‌سازی از ۶ سال پیش شروع شد و هر سال مطابق نظرسنجی‌ها سطح کیفی بومی‌سازی ارتقا پیدا کرد. در هر دوره از جشنواره شاهد انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه‌های بسیاری هستیم. در این حوزه هم داخلی‌سازی و مهندسی معکوس و هم مهم‌تر از مورد اول، بومی سازی تکنولوژی داریم و احیای مستقیم بهترین مثال آن است.

وی افزود: هر سال تفاهم‌نامه‌هایی بین شرکت‌های زنجیره آهن و فولاد، تولیدکنندگان سنگ آهن و شرکت‌های دانش بنیان و دیگر صنایع در این جشنواره امضا می‌شود که حاصل آن بومی سازی ۲۶ هزار قطعه، تجهیز و مواد اولیه در صنعت فولاد بوده است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه برخی قطعات از طریق مهندسی معکوس در حوزه فرایند ساخت در قالب دفترچه‌های شناسنامه‌ای آماده و در هر یک از واحدهای فولادسازی تیم‌ها و مدیریت‌های بومی‌سازی قطعات را تولید و در اختیار خطوط قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه بومی‌سازی تکنولوژی را در دستور کار داریم، گفت: باید توجه داشت که بسیاری از محصولاتی که تولید شده تحت لیسانس شرکت‌های خارجی به ویژه شرکت‌های ژاپنی بوده است، ما تکنولوژی جدید را ارائه می‌دهیم که دیگر تحت لیسانس هیچ شرکت خارجی نیست و با دانش فنی داخلی تولید می‌شود.

بومی‌سازی تکنولوژی در دستور کار است

سبحانی تصریح کرد: ما نه تنها بومی‌سازی و مهندسی ساخت را دنبال می‌کنیم، بلکه بومی‌سازی تکنولوژی را داریم.

وی با بیان اینکه در بحث تولید تقریبا بیش از ۸۵ درصد نیازها از داخل تامین می‌شود، گفت: در حوزه الکترودگرافیتی نیز به جاهای خوبی رسیده‌ایم و تا پایان امسال و یا ابتدای سال آینده خط تولید این محصول نیز راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: در حوزه برخی از محصولات که به لحاظ اقتصادی در داخل مقرون به صرفه نیست از خارج از کشور واردات را ادامه خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که بسیاری از شرکت‌ها قطعاتی را می‌سازند که بسیار کمک کننده است، ادامه داد: البته در این زمینه توصیه‌ای مبنی بر اعتماد به دانش‌بنیان‌ها برای خرید و استفاده از تجهیزاتشان برای شرکت‌های فولادی دارم که برای اولین استفاده کمتر اعتماد می‌شود و این در حالی است که باید به این محصولات اعتماد شود و با سنجش آن در آزمایشگاه‌های صنایع مورد استفاده و خرید قرار گیرد.

سبحانی با بیان اینکه ما در صنعت فولاد موتورهای ۵ الی ۶ مگاواتی داریم و شرکتی ادعای تولید موتورهایی با ظرفیت بالاتر را دارد که باید مورد اعتماد قرار گیرد، گفت: از سویی باید توجه داشت که برخی از صنایع نسبت به ظرفیت دانش‌ها توجه داشته باشند و این جشنواره و نمایشگاه ظرفیتی برای ایجاد این ارتباطات است.

وی با تاکید بر اینکه با بهینه‌سازی و رفع ایرادات باید از ظرفیت دانش بنیان‌ها استفاده شود، گفت: تاکنون در این زمینه ریسکی را شاهد نبوده ایم و می توان گفت بسیاری از تولیدات با ظرفیت بالا مورد استفاده قرار گرفته اند و شاید در موارد نمونه داخلی ۹۰ درصد از ۱۰۰درصد نمونه خارجی کیفیت داشته است.

 

2

تاریخ انتشار : ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۶
شناسه مطلب : 57861
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی