نامه فولادی معاون نظارت اقتصادی معاون اول رئیس جمهور به وزارت صمت، ایمیدرو و سازمان برنامه و بودجهورود معاونت رئیس جمهوری به موضوع ضرایب قیمتی زنجیره فولاد/ برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز، از هم‌اکنون برای صادرات فولاد برنامه‌ریزی شود
سعید شیرکوند، معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور، طی نامه‌ای به وزارت صمت، ایمیدرو، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد، به موضوع ضرایب قیمتی زنجیره فولاد ورود کرده و ضمن اشاره به پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این خصوص، خواستار این شده است که برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز در صنعت فولاد، از هم‌اکنون برای صادرات فولادِ مازاد بر نیاز کشور برنامه‌ریزی شود.

به گزارش  چیلان ، در نامه معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور، عنوان شده است که اصلی‌ترین مشکل در مسیر دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن شمش فولادی در سال ۱۴۰۴، استخراج سنگ آهن مورد نیاز و در واقع مشکل کمبود مواد اولیه است.

در این نامه اشاره شده است که با توجه به عملکرد واقعی تولید، پیش‌بینی می‌شود که با رسیدن ظرفیت اسمی تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴، میزان تولید واقعی شمش فولادی کشور در این سال به ۴۳ میلیون تن برسد. در افق ۱۴۰۴، نیاز کشور به شمش فولادی ۳۰ میلیون تن خواهد بود و لذا پیشنهاد شده که از هم‌اکنون برای صادرات فولاد مازاد بر نیاز داخلی، برنامه‌ریزی شود.

اشاره به پیشنهاد انجمن فولاد در مورد ضرایب قیمتی زنجیره فولاد

در نامه سعید شیرکوند، معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور به پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص ضرایب قیمتی زنجیره فولاد اشاره شده است. انجمن فولاد پیشنهاد کرده که قیمت سنگ آهن ۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان، قیمت کنسانتره ۱۶ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان، قیمت گندله ۲۳.۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان و قیمت آهن اسفنجی ۵۰ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان باشد.

در نامه معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور به معایب تعیین سقف برای فروش شمش فولادی در بورس کالا نیز اشاره شده و عنوان شده که به دلیل تعیین سقف قیمتی در معاملات بورس کالا و همچنین فاصله نرخ ارز نیمایی و نرخ آزاد، همه بخش‌های زنجیره فولاد، به‌خصوص در حلقه تولید سنگ آهن، صادرات را بر فروش داخلی ترجیح می‌دهند.

در جمع‌بندی این نامه از وزارت صمت درخواست شده که با تشکیل جلسه با فولادسازان بزرگ و سازمان برنامه و بودجه، برنامه صنعت فولاد جهت تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ را ارائه دهد. همچنین از وزارت صمت درخواست شده تا جزئیات طرح‌های سرمایه‌گذاری قابل اجرا در صنعت فولاد برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز، ارائه شود.

تصویر نامه معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور را ببینید:

1 2 2 2

2

تاریخ انتشار : ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۹
شناسه مطلب : 32061
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی