چیلان بررسی می‌کنددر بورس کالا چه می‌گذرد؟!
آخرین روز عرضه شمش فولادی در بورس کالا به ۲۴ تیر بازمی‌گردد و از آن روز تاکنون، حتی یک کیلوگرم شمش نیز در این بازار معامله نشده است. عدم عرضه شمش فولادی در بورس کالا، به معنای فشار به شرکت‌های نورد فولاد و ایجاد مشکل برای آنان در تامین مواد اولیه‌شان و همزمان به معنای فشار به مصرف‌کنندگان از طریق جهش قیمت فولاد در بازار آزاد است. مشکل بورس کالا اما صرفاً به اینجا ختم نمی‌شود.

به گزارش  چیلان ، کمی کمتر از سه هفته از آخرین عرضه شمش فولادی در بورس کالا می‌گذرد و در تیرماه نیز تنها ۲۲۰ هزار تن شمش فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که به هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز کشور نیست.

عدم عرضه شمش فولادی، باعث انباشت هرچه بیشتر تقاضا شده و در واقع، بازار فولاد به شدت تشنه شمش فولادی است. تأمین مواد اولیه برای واحدهای نورد فولاد به یک معضل اساسی تبدیل شده است. در کنار این، اطلاع‌رسانی درستی نیز توسط بورس کالا صورت نمی‌گیرد و نوردکاران نمی‌دانند که بالاخره چه زمانی قرار است عرضه شمش صورت گیرد و آن‌ها باید از چه طریقی مواد اولیه خود را تامین کنند.

با این شیوه عرضه شمش فولادی در بورس کالا، تأمین پایدار مواد اولیه در حلقه نورد زنجیره فولاد با چالش اساسی مواجه شده است.

مصرف‌کنندگان نهایی که عامه مردم هستند نیز از عدم عرضه شمش فولادی در بورس کالا و اطلاع‌رسانی ضعیف این نهاد، متضرر می‌شوند. هم عدم عرضه و همه ابهامات در حوزه اطلاع‌رسانی، باعث التهاب شدید در قیمت محصولات فولادی می‌شود و دود این التهابات به چشم مصرف‌کنندگان نهایی می‌رود.

بورس کالا به شدت در اطلاع‌رسانی ضعیف عمل می‌کند و عملکرد این نهاد، ابهامات زیادی را در بازار فولاد ایجاد کرده است. هفته پیش، این شایعه مطرح شد که رئیس جمهور دستور خروج معاملات محصولات فولادی از بورس کالا را صادر کرده است. این شایعه، به سرعت با پیگیری‌های  چیلان  تکذیب شد اما خود بورس کالا، هیچ واکنشی به این شایعه نشان نداد و حتی هنوز نیز نشان نداده است! حتی شرکت‌های فولادی حاضر در بازار سهام، در مورد این شایعه، شفاف‌سازی به سامانه کدال بورس ارسال کردند اما خود بورس کالا هیچ توضیحی در مورد این شایعه نداد تا نشان دهد که انفعال آن به بالاترین میزان رسیده است! با وضعیتی که فعلا بورس کالا دارد باید دید بازار فولاد چه سمت و سویی پیدا می‌کند…

2

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۳
شناسه مطلب : 32401
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی