«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب و خبر بد هفته/ حاشیه هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، افتتاح مجتمع فولاد آذرآبادگان ارس، از زیرمجموعه‌های گروه فولاد ارس، با دستور ویدئوکنفرانسیِ رئیس جمهور بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، جهش قیمت‌ها در بازار آهن بود که در پی بی‌ثباتی نرخ ارز در کشور روی داد. قیمت میلگرد که در بازار آزاد در مرداد ماه کاهش ۱۴ درصدی در بازار آزاد را تجربه کرده بود و حتی به زیر ۹ هزار تومان به ازای هر کیلو رسیده بود، در هفته گذشته سیر صعودی را طی کرد و به بالاتر از ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلو رسید.

در هفته گذشته قیمت دلار در معاملات نقدی بازار آزاد، رشد بیش از ۵ درصدی را تجربه کرد و حتی تا ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان هم بالا رفت. این افزایش قیمت ارز باعث جهش قیمت محصولات فولادی شد.

بخشی از هزینه‌ها فولادسازان ارزی است و به این دلیل، افزایش نرخ ارز در افزایش نرخ‌ها در بازار آهن نقش دارد. علاوه بر این، تجربه ثابت کرده است که به محض بی‌ثبات شدن بازار ارز، بازار فولاد یکی از بازارهایی است که مورد هجوم تقاضاهای سفته‌بازانه قرار می‌گیرد و این تقاضاها، جهش نرخ‌ها را درپی دارد.

البته نباید فراموش کرد که بخشی از افزایش قیمت آهن‌آلات در هفته‌های اخیر ریشه در مبانی اقتصادی از جمله افزایش نرخ فولاد صادراتی ایران و همچنین افزایش نرخ ارز نیمایی دارد.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، افتتاح مجتمع فولاد آذرآبادگان ارس، از زیرمجموعه‌های گروه فولاد ارس بود که با دستور ویدئوکنفرانسیِ رئیس جمهور صورت گرفت.

مسعود محرمی، مدیرعامل گروه فولاد ارس، در مورد افتتاح خط تولید شمش فولادی این گروه گفت: برای راه‌اندازی این خط تولید با عنوان «مجتمع فولاد آذرآبادگان» که از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ فولاد ارس به شمار می‌رود، تاکنون بیش از ۲.۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است. ظرفیت تولید این خط در فاز نخست ۱۲۰ هزار تن است و پس از تکمیل فازهای بعدی، ظرفیت آن به ۲۴۰ هزار تن در سال می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح این خط برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم در منطقه آزاد ارس شغل ایجاد شده است، بیان کرد: هلدینگ فولاد ارس، تکمیل پروژه آذرآبادگان را در زمینی به مساحت ۳۵ هکتار طی سال ۱۳۹۷ کلید زد.

به گفته مدیرعامل هلدینگ فولاد ارس، شمش فولادی تولیدی در این مجتمع با دارا بودن بالاترین استانداردهای جهانی به عنوان مواد اولیه کارخانه‌های نورد در بازارهای داخلی و خارجی عرضه خواهد شد. محرمی اظهار داشت: در این شرکت روزانه بیش از ۲۰۰ تن شمش فولادی تولید می‌شود و با راه‌اندازی فاز دوم این کارخانه طی بهمن سال‌جاری، ظرفیت تولید شمش آن به دو برابر افزایش می‌یابد.

مهندس ایرج مهدوی از مدیران ارشد مجموعه فولاد ارس پیش از این در گفت‌وگو با  چیلان ، آخرین برنامه‌های این گروه فولادی را تشریح کرده بود.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #کاوه دانست. هفته گذشته، سهامداران همچون یک ماه گذشته، روزهای معاملاتی بسیار بدی را سپری کردند و وعده‌های مکرر در هفته پیش نیز بازگشت بازار بورس را رقم نزد. نماد کاوه از این جهت به‌عنوان بهترین نماد فولادی در هفته گذشته انتخاب شده که در مجموع هفته گذشته بازدهی مثبت ۳.۵ درصدی را تجربه کرد.

عرضه‌های فولاد بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۴۶۲ هزار و ۱۲۵ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات محصولات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته ۴۵۶۷ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۱۹۵۰ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

حاشیه هفته

حاشیه هفته گذشته، رفتار ناپخته و به شدت غیرحرفه‌ای بود که در تغییر مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین (نماد فرابورسی کگهر) صورت گرفت. در موضوع تغییر مدیرعامل گهر زمین، صدای واحدی از این شرکت بیرون نیامد و جابجایی مدیریتی توأم با تکذیبیه‌ها و اظهارنظرهای ضد و نقیض بود. برای شرکتی که در بازار سهام پذیرفته شد و سهامداران متعددی دارد، این میزان از ناپختگی در جریان یک جابجایی مدیریتی طنزآلود است.

برخی رسانه‌ها نیز در جریان تغییر مدیریتی در شرکت سنگ آهن گهر زمین، رفتار حرفه‌ای از خود بروز ندادند و عملاً به حاشیه‌ها دامن زدند. گهر زمین تنها شرکتی نیست که در آن جابجایی مدیریتی صورت می‌گیرد. اصل اول د هر تغییر مدیریتی این است که این تغییر باید در فضایی آرام و دوستانه صورت گیرد تا امنیت کارکنان مجموعه و همچنین سهامداران خُرد و کلان آن، خدشه‌دار نشود. متأسفانه همچنان ابهام‌هایی در مورد تغییر مدیریتی در گهر زمین وجود دارد و با یک صدای واحد، باید در مورد حاشیه‌های هفته گذشته، شفاف‌سازی صورت گیرد.

2

تاریخ انتشار : ۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۳
شناسه مطلب : 32793
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی