مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا در گفت‌وگو با چیلان تشریح کرد:مشکل قیمت پایه ورق فولادی در بورس کالا حل شده است/ ابطال معاملات فولاد، به ارزان شدن قیمت‌ها منجر نشد/ معضل ضمانت‌نامه‌های سنگین برای عرضه در بورس کالا
مهندس غلامرضا خلیقی، مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا، در گفت‌وگو با چیلان، اظهار داشت: ما مشکلاتی در زمینه عرضه محصولات خود در بورس کالا داشتیم که مهمترین آن بحث قیمت پایه ورق فولادی بود. طی جلسات مختلف با وزارت صمت که با حضور انجمن فولاد و بورس کالا برگزار شد در نهایت قرار شد که تعیین قیمت پایه ورق فولادی توسط بورس کالا انجام شود که خوشبختانه از شهریورماه قیمت‌های پایه اصلاح شد. در حال حاضر ما برای عرضه محصولات‌مان در بوس کالا مشکلی در رابطه با قیمت پایه نداریم

غلامرضا خلیقی

مدیرعامل فولاد غرب آسیا به خبرنگار  چیلان  گفت: پیش از این در بورس کالا، قیمت پایه کلاف سرد از کلاف گرم پایین‌تر بود ولی در حال حاضر می‌توان گفت که این مشکل حل شده است، ولی مشکلات دیگر همچنان وجود دارد.

عرضه در بورس کالا و موضوع ارائه ضمانت‌نامه

مهندس خلیقی با ارائه جزئیات بیشتر عنوان کرد: یکی از مشکلات عرضه در بورس کالا، بحث ضمانت‌نامه است که اگر مقدار عرضه زیاد باشد ضمانت‌نامه سنگین می‌خواهد، اگر عرضه به‌صورت سلف باشد ۱۲۰ درصد ارزش عرضه، ضمانت‌نامه می‌خواهد که در رابطه با این مسائل در حال مذاکراتی هستیم و راه حل‌های ترکیبی نیز ارائه شده است. به هر حال تهیه ضمانت‌نامه در ارقام بالا، هزینه‌های سنگینی را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند. امیدواریم که بورس کالا این مسئله را حل کند.

افزایش بهره‌وری و اجرای طرح‌های توسعه برای جهش تولید

وی در مورد برنامه‌های شرکت فولاد غرب آسیا در راستای جهش تولید گفت: ما در فولاد غرب آسیا یکی بحث بالا بردن بهره‌وری و دیگری ارجای طرح‌های توسعه را دنبال کردیم. راه‌اندازی طرح‌های توسعه زمان‌بر است ولی بهره‌وری را می‌شود با روش‌هایی افزایش داد که طی زمان‌بندی خاصی این موضوع را اجرایی کردیم. امسال در شش ماهه اول سال، با افزایش بهره‌وری افزایش تولید چشمگیری داشته‌ایم. در مورد طرح توسعه هم که ظرفیت آن ۲۰۰ هزار تنی در سال است، درصد بالایی از کارها طبق زمان‌بندی انجام شده است و انشاالله تا سال بعد حتما به بهره‌برداری می‌رسد.

مهم‌ترین چالش صنعت فولاد

خلیقی تأکید کرد: در حال حاضر، مهم‌ترین چالش صنعت فولاد، تکمیل زنجیره ارزش و فعال‌سازی بخش‌هایی از زنجیره است که ظرفیت خالی دارد. مثلا در حوزه کاری ما با کمبود ورق گرم به‌عنوان مواد اولیه روبرو هستیم، د حالی که در بخش نورد سرد ظرفیت وجود دارد. بنابراین بایستی در زنجیره فولاد جاهایی که کسری وجود دارد، ظرفیت جدید ایجاد کرد که زنجیره کامل شود.

چالش‌های عرضه ورق فولادی در بورس کالا

مدیرعامل فولاد غرب آسیا خاطرنشان ساخت: چون تولید ورق گرم و به تبع آن تولید ورق سرد در کشور به اندازه کافی نیست، بنابراین فرمول‌هایی که نهادهای دولتی ارائه می‌دهند زیاد نتیجه‌بخش نیست، چرا که در واقع سازوکار عرضه و تقاضا رعایت نمی‌شود. بنابراین امیدواریم که نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد که گشایشی اساسی در این زمینه حاصل شود.

وی تأکید کرد: در موضوع عرضه در بورس کالا همین که قیمت‌ها دستوری نباشد کمک می‌کند که تقاضای کاذب از بورس کالا خارج شود. همچنین ابطال معاملات باعث التهاب در بازار می‌شود. خیلی کم اتفاق افتاده که معامله‌ای ابطال شود و پس از آن، محصولات فولادی با قیمت ارزان‌تر معامله شود. ابطال معاملات باعث به‌هم‌ریختگی بازار خواهد شد.

گفتگو از محسن احمدی

2

تاریخ انتشار : ۸ مهر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۱
شناسه مطلب : 32980
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی