قنواتی در گفتگو با چیلان پیشنهاد داد/ افزایش عرضه اعتباری شمش در بورس کالا
مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه معتقد است عرضه های فعلی شمش در بورس کالا متناسب با نیاز نوردکاران نیست و لازم است تامین مواد اولیه کارخانجات نوردی در اولویت فولادسازان قرار گیرد. وی در گفتگو با چیلان با اشاره به پوشش 40 درصدی ظرفیت تولید در این کارخانه، پیشنهاد افزایش عرضه اعتباری مدت دار سه ماهه شمش را مطرح کرد.

به گزارش  چیلان ،عزیز قنواتی، مدیرعامل شرکت فولاد آتیه خاورمیانه با اشاره به مشکلات عرضه و معامله فولاد در بورس کالا به  چیلان  گفت: در حال حاضر عرضه شمش فولادی در بورس کالا متناسب با نیاز تولیدکنندگان محصولات نوردی نیست و لذا عرضه های مدیریت شده باعث افزایش نرخ محصولات فولادی خواهد شد که در نهایت به ضرر مصرف کننده نهایی خواهد بود و به تورم موجود در بسیاری از موارد دامن خواهد زد. علاوه بر این، شرایط عرضه ها همچون تسویه نقدی آن با شرایط کارخانجات نوردی مصرف کننده شمش همخوانی ندارد و لذا لازم است این شرایط در جهت تامین نیاز داخلی کشور اصلاح شود.

قنواتی شرایط بهینه عرضه فولاد در بورس کالا را فقط با لحاظ کردن منافع کل زنجیره مسیر دانست و افزود: تنظیم بازار یک فرمول علنی و مشخص دارد و آن رسیدن عرضه و تقاضا به نقطه تعادل است. بنابراین عرضه کننده باید شرایط طرف تقاضا را در نظر بگیرد اما متاسفانه در حال حاضر شاهد چنین رویه ای نیستیم که نتیجه آن در تعدد بخشنامه ها و ابلاغیه ها قابل مشاهده است.

وی ابطال معاملات در بورس کالا را به زیان همه ذینفعان معاملات فولادی ارزیابی کرد و اظهار داشت: ابطال معاملات برنامه ریزی تولید در هر یک از طرفین عرضه و تقاضا را مختل می کند اما در عین حال باید توجه کنیم که تعیین سقف قیمتی و ابطال معاملات به خاطر عدم رعایت قوانین و مقررات و بخشنامه های صادره توسط عرضه کنندگان می باشد که در چنین شرایطی، در صورت عدم ابطال و تعیین سقف قیمت منجر به افزایش غیرقابل پیش بینی قیمت فولاد در بورس کالا خواهد شد.

مدیر عامل مجتمع فولاد آتیه خاورمیانه با اشاره به رشد ۴۰ درصدی تولید در این شرکت در سال ۹۸ به  چیلان  گفت: علی رغم این عملکرد مطلوب در سال گذشته، اما متاسفانه به دلیل کمبود مواد اولیه با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت در حال تولید هستیم. لذا از آنجا که مهم ترین پیش نیاز جهش تولید، تهیه مواد اولیه براساس ظرفیت و امکان تولید و اعتبار می باشد و بیشتر کارخانجات نوردی کشور از جمله شرکت فولاد آتیه خاورمیانه با مشکل کمبود مواد اولیه و سرمایه در گردش کم بهره مواجه هستند، پیشنهاد می کنیم شرکت های فولادی نسبت به تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات نوردی به صورت اعتباری مدت دار سه ماهه اقدام کنند.

قنواتی همچنین با تاکید بر لزوم پرهیز از تعدد بخشنامه ها و مقررات به ویژه در حوزه صادرات خاطرنشان کرد: صادرات فولاد در حال حاضر متأثر از عدم ثبات نرخ های داخلی و ایجاد قوانین و مقررات ساعتی و همچنین خود تحریمی توسط بعضی از سازمان ها و ادارات دولتی می باشد که لازم است این رویه غلط به نفع تولید و به سمت ثبات در قوانین و مقررات مورد اصلاح جدی و فوری قرار گیرد.

2

تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۱
شناسه مطلب : 36141
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی