«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب و بد هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، افزایش قابل توجه قیمت فولاد صادراتی ایران تحت تأثیر جو بازارهای جهانی پس از اعلام شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، افزایش قابل توجه قیمت فولاد صادراتی ایران تحت تأثیر جو بازارهای جهانی پس از اعلام شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود. شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته، سقف قیمتی جدیدی را در سال جاری ثبت کرد.

قیمت‌های منتشرشده توسط متال بولتن نشان می‌دهد که قیمت میانگین فوبِ اسلب صادراتی ایران در هفته گذشته، نسبت به هفته پیش از آن، ۲ درصد رشد داشت و اسلب در محدوده ۴۴۰ تا ۴۴۲ دلار به ازای هر تن معامله شد. در هفته گذشته، قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور در محدوده ۴۱۵ تا ۴۲۰ دلار به ازای هر تن بود که میانگین این قیمت‌ها، ۴۱۷.۵ دلار به ازای هر تن، رشد هفتگی ۲.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

قیمت فولاد صادراتی ایران در هفته گذشته تحت تأثیر اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن رشد قابل توجهی را تجربه کرد و قیمت شمش فولادی و اسلب هر دو ۸.۵ دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

متال بولتن گزارش داده است که بهبود تقاضا برای فولاد میانی در شرق آسیا، خصوصاً چین، باعث شد تا در هفته گذشته فولادسازان ایرانی بتوانند به قیمت‌های بالاتری دست یابند.

در کل در هفته گذشته تحت تأثیر شکست ترامپ در انتخابات آمریکا شاهد افزایش قیمت فولاد میانی و محصولات فولادی در اکثر نقاط دنیا بودیم: در هفته گذشته قیمت فوب بیلت صادراتی CIS در بنادر دریای سیاه رشد ۳.۶ درصدی، قیمت فوب اسلب صادراتی CIS رشد ۴.۶ درصدی، قیمت سی‌اف‌آر بیلت وارداتی کشورهای جنوب شرق آسیا رشد ۳.۱ درصدی و قیمت ورق گرم وارداتی امارات متحده عربی رشد ۱.۸ درصدی را تجربه کرد.

 چیلان  در گزارش هفتگی ۱۷ آبان به درستی افزایش قیمت فولاد صادراتی ایران را پیش‌بینی کرده بود. در آن گزارش نوشته بودیم:

«پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند بر بازار جهانی فولاد تأثیر مثبت داشته باشد و باعث افزایش قیمت‌ها شود. با آمدن بایدن، سایه جنگ تجاری برای مدتی از سر بازار فولاد رفع خواهد شد و این امر تقویت قیمت‌ها را درپی خواهد داشت.

پیروزی بایدن همچنین می‌تواند فشار بر قیمت فولاد صادراتی ایران را که به دلیل رویکرد بسیار خصمانه دولت ترامپ، زیاد بود و صادرات فولاد هزینه مبادلاتی قابل توجهی به همراه داشت، کاهش دهد. با پیروزی بایدن فولادسازان ایرانی به احتمال زیادی بتوانند قیمت‌های بالاتری از مشتریان خارجی خود طلب کنند. همچنین انتظار می‌رود که با آرام شدن بازار داخلی، کنار رفتن دغدغه‌های مربوط به تنظیم بازار و کاهش هرچند نسبیِ فشار تحریم‌ها، صادرات فولاد ایران به لحاظ حجمی افزایش یابد».

بیشتر بخوانید:

رشد ۸.۵ دلار قیمت شمش صادراتی ایران تحت تأثیر شکست ترامپ در انتخابات آمریکا

انتخابات آمریکا چه تأثیری بر بازار فولاد و صادرات فولاد ایران خواهد داشت؟

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، بی‌مشتری ماندن ۱۰۰ هزار تن شمش فولادی در معاملات بورس کالا بود که شکست و اشتباه بودن سیاست‌های تنظیم بازار فولاد در ماه‌های گذشته را نشان می‌دهد. درست در هفته‌ای که قیمت شمش فولادی صادراتی ایران سقف جدیدی را در سال جاری تجربه کرد و تقاضا برای شمش صادراتی ایران بالا رفت، حدود ۱۰۰ هزار تن شمش در بازار داخلی، ۱۰ درصد پایین‌تر از نرخ صادراتی بی‌مشتری ماند!

۱۰۰ هزار تن شمشی که در عرضه‌های هفته پیش بورس کالا، بی‌مشتری ماند می‌توانست برای کشور ۴۱.۷ میلیون دلار درآمد ارزی به همراه داشته باشد. متأسفانه در ماه‌های گذشته، در حالی که شاهد تقاضاهای کاذبِ سوداگرانه در بازار فولاد بودیم، صادرات فولاد به تنظیم بازار داخلی گره زده شد و در راستای عرضه‌های هرچه سنگین‌تر در بورس کالا، محدودیت‌های شدیدی به صادرات فولاد در میانه بحران کرونا و تحریم تحمیل شد. در معاملات هفته گذشته شمش فولادی در بورس کالا ثابت شد که بخش بزرگی از تقاضاهای پیشین در بازار داخلی سوداگرانه بوده و در واقع، ادعاهایی نظیر «عرضه قطره‌چکانی شمش در بورس کالا»، آدرس غلط دلالان برای تنظیم بازار فولاد و کاهش صادرات غیرنفتی کشور بوده است.

هفته گذشته سیدرسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با  چیلان  در این مورد اظهار داشت: متأسفانه افرادی در ماه‌های گذشته با ادعاهای غیرکارشناسی و فضاسازی، به بهانه تنظیم بازار داخلی بر طبل محدود کردن صادرات شمش فولادی کوبیدند، اما در دو هفته گذشته از عرضه بیش از ۲۷۹ هزار تن شمش فولادی تنها حدود ۷۱ هزار تن خریدار داشت و در واقع، در معاملات بورس کالا، شمش ۱۰ درصد پایین‌تر از نرخ صادراتی مشتری نداشت.

دبیر انجمن فولاد تأکید کرد: نتیجه عرضه شمش فولادی در دو هفته اخیر در بورس کالا نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از تقاضا در ماه‌های گذشته، تقاضای سوداگرانه و کاذب بوده است. در کل، از حجمِ شمشی که در بورس کالا به‌عنوان ماده اولیه خریداری شده، حداکثر معادل ۳۵ درصدِ شمش خریداری‌شده، محصول نهایی در بورس کالا عرضه شده است! این عامل اصلی مشکلات تنظیم بازار فولاد بوده است. حال نمی‌توان عامل و ریشه اصلی را رها کرد و با گرو گرفتن صادرات فولاد، تنها خواستار عرضه بیشتر شمش در بورس کالا شد؛ عرضه‌هایی که برای بخش قابل توجهی از آن‌ها تقاضای واقعی وجود ندارد و بخش بزرگی از تقاضاهای ماه‌های گذشته، تقاضاهای سوداگرانه بوده است.

خلیفه سلطانی عنوان کرد: برخی فرضیه‌ها و ادعاهایی که در بازار فولاد مطرح می‌شود اساساً از محافلی که دلال و واسطه‌ هستند بیرون می‌آید و متأسفانه برخی نهادهای تصمیم‌گیر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. حداقل در دو هفته اخیر باید ثابت شده باشد که ادعای عرضه قطره‌چکانی شمش فولادی یک اتهام بسیار غلط و ناروا بوده است. در حالی که فولادسازان برای طرح توسعه خود و تأمین برخی قطعات و ماشین‌آلات تولیدی به ارز و درآمد صادراتی نیاز دارند و منافع کشور نیز افزایش صادرات غیرنفتی را ایجاب می‌کند، نباید با رویه‌هایی که سود آن تنها به جیب دلالان می‌رود، تولیدکنندگان فولاد را تحت فشار قرار داد.

همچنین علی محمدی مدیرعامل فولاد خوزستان در مورد محدودیت‌های صادرات فولاد اظهار داشت: با محدودیت‌های صادراتی ایجادشده برای فولاد خوزستان، کشور از فرصت درآمد ارزی یک میلیارد دلاری محروم شده و از سوی دیگر با توجه به مقدار تولید این شرکت (شمش و تختال) و نیاز داخلی، در صورت عدم صادرات بخشی از محصولات، تولید این شرکت تهدید خواهد شد. برای نمونه در حال حاضر این شرکت توان تولید ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تن تختال در ماه را دارد و مقدار کف عرضه تعیین‌شده برای این شرکت ماهانه ۸۷ هزار تن است که همین مقدار نیز متقاضی ندارد. یعنی با وجود تعیین کف عرضه بیش از ۶۰ درصد تولید، این شرکت توان صادرات ماهانه ۴۰ هزار تن تختال مازاد بازار داخلی را دارد، ولی مقدار صادرات تعیین‌شده برای این شرکت تنها ۲۷۶ هزار  تن بوده و برای دریافت مجوز صادرات با مشکل مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید:

آدرس‌های غلط دلالان برای تنظیم بازار فولاد عیان شد

محروم شدن کشور از فرصت درآمد ارزی یک میلیارد دلاری فولاد خوزستان

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #هرمز دانست. در آغاز هفته گذشته، تحت تأثیر نرخ دلار در بازار آزاد، نمادهای فولادی معاملات خوبی را تجربه نکردند اما در پایان هفته، فولادی‌ها معاملات بهتری را تجربه کردند. بازدهی همه نمادهای فولادی در هفته گذشته منفی بود. با این حال، سهام شرکت فولاد هرمزگان، در هفته گذشته از بین نمادهای فولادی کمترین افت قیمت را تجربه کرد و قیمت سهام #هرمز در هفته گذشته تنها ۰.۶ درصد کاهش یافت.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۹۷ هزار و ۳۰۰ تن شمش و محصول فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۹۸۹ میلیارد تومان بود. در هفته گشذته شاهد کاهش شدید حجم معاملات فولاد در بورس کالا بودیم.

فولاد خوزستان در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات در بورس کالا، درآمد ۴۲۰ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد خوزستان بود.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۷
شناسه مطلب : 33518
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی