«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ تأثیر انتخابات آمریکا بر بازار فولاد/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، افتتاح مرحله اول شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران با سرمایه‌گذاری صنایع معدنی کشور بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، افتتاح مرحله اول شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران با سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی صنایع معدنی کشور بود.

برای افتتاح مرحله اول این طرح، ۳۰۵ کیلومتر خط لوله انتقال، ۷ ایستگاه پمپاژ آب و ۱۰ پست ۴۰۰، ۲۳۰، ۱۳۲ و ۶۳ کیلو ولت و ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال نیرو و همچنین ۳۳ مخزن تعادلی، ذخیره و مقابله با ضربه آب به ظرفیت ۱۸۷ متر مکعب، طراحی و اجرا شده است.

با افتتاح قطعه یک طرح عظیم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، آب شیرین‌شده خلیج فارس وارد سیرجان و تأسیسات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر شد. گل گهر، چادرملو و شرکت ملی مس، سرمایه‌گذاران این ابرپروژه هستند.

ظرفیت آب‌شیرین‌کن این طرح ۶۰۰ هزار مترمکعب در روز است که آن را در رده پنجم دنیا از نظر بزرگی بعد از راس الخیر عربستان، Taweelah امارات، Shuaiba عربستان، Sorek اسراییل و Rabigh عربستان قرار می‌دهد.

طرح انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور، بزرگ‌ترین پروژه‌ آبرسانی کشور محسوب می‌شود که از سال ۹۵ در سه قطعه در مرحله اجرا قرار گرفته و آب گل‌گهر در سیرجان، مس در سرچشمه رفسنجان و چادرملو در یزد را تامین می‌کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور، روز پنج‌شنبه در آیین افتتاح مرحله اول شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران با سرمایه‌گذاری صنایع معدنی کشور گفت: طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران صنایع ما را متحول می‌کند. خط انتقال آب از خلیج فارس خط انتقال امید است زیرا فقط آب به فلات مرکزی ایران نمی‌رسد بلکه امید منتقل می‌شود.

همچنین علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح خط انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران گفت: شعار “ما می توانیم” در پروژه انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان، اجرایی شد. وی افزود: این پروژه، یکی از نادرترین پروژه‌های خاورمیانه و بزرگترین پروژه آبی-خاکی است. این پروژه توسط مدیران شجاع و با راهبری مدیران شرکت‌های معدنی عملیاتی شد. استان‌های سمنان، یزد و اصفهان از آب شرب پروژه انتقال آب خلیج فارس بهرمند می‌شوند.

رزم حسینی گفت: با اجرای این پروژه، ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب در سفره های زیر زمینی کشور پس‌انداز خواهد شد.

همچنین خداداد غریب پور، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره طرح ملی انتقال آب خلیج‌ فارس به فلات مرکزی ایران گفت: صنایع معدنی کشور و سه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، چادرملو و ملی مس، ابرپروژه‌ای را رقم زدند که آشتی صنعت با طبیعت است.

بیشتر بخوانید: خط انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران افتتاح شد

تأثیر انتخابات آمریکا بر بازار فولاد

رویداد مهم هفته گذشته، برگزاری انتخابات آمریکا بود. پیروز قطعی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است اما شواهد حاکی از این است که با فاصله‌ای که جو بایدن با دونالد ترامپ در ایالت‌های کلیدی مثل جورجیا، پنسیلوانیا و نوادا ایجاد کرده، او در مسیر پیروزی و راهیابی به کاخ سفید قرار دارد.

بایدن پیش از این پیروزی در ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان و (بنا بر اعلام رسانه‌هایی نظیر اسوشیتدپرس و فاکس نیوز) آریزونا را به دست آورده و کار ترامپ برای جبران عقب‌افتادگی را بسیار دشوار کرده است.

با این حال صراحتاً باید گفت که احتمالا دعوای حقوقی تیم ترامپ، کار اعلام قطعی رئیس جمهور بعدی آمریکا را هفته‌ها و شاید ماه‌ها به درازا بکشاند. اگر حزب جمهوری‌خواه به‌صورت قطعی و منسجمی از کارزار حقوقی ترامپ حمایت کند و مقامات جمهوری‌خواه ایالت‌ها و همچنین دولت فدرال به حمایت از کارزار حقوقی ترامپ بپردازند، احتمال عمیق‌تر شدن و طولانی‌تر شدن تنش انتخاباتی در آمریکا بالا می‌رود. اما سوال اصلی ما در اینجا این است که شرایط فعلی انتخابات آمریکا چه تأثیری بر بازار فولاد خواهد داشت؟

در بازار داخلی ایران، در کوتاه مدت به احتمال زیاد باید با افزایش شانس پیروزی بایدن، شاهد کاهش قیمت محصولات فولادی همزمان با کاهش نرخ دلار در بازار آزاد باشیم. در دو هفته گذشته، تقاضا برای مقاطع طویل در بورس کالا پایین بوده و این امر در کنار کاهش نرخ ارز می‌تواند کاهش بیشتر قیمت محصولات فولادی، خصوصاً مقاطع طویل را درپی داشته باشد.

بخش مهمی از تقاضا در بازار محصولات فولادی، تقاضاهای سوداگرانه و سفته‌بازانه‌ای بود که محرک آن‌ها افزایش نرخ ارز بود. انتظار می‌رود که در کوتاه مدت این تقاضاها از بازار محصولات فولادی خارج شود و لذا کاهش قیمت‌ها در بازه زمانی کوتاه مدت دور از انتظار نخواهد بود. اعلام قطعی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند کاهش بیشتر قیمت‌ها را نیز در پی داشته باشد.

در میان مدت اما همه چیز به ثبات نرخ ارز در کشور و شرایط بنیادی اقتصادی منوط شده است. اگر همچنان کشور به دلیل تحریم‌ها با تنگنای ارزی روبرو باشد و دولت بعدی آمریکا نیز مسیر اعمال فشار بر ایران را انتخاب کند، نمی‌توان چندان به کاهش قیمت‌ها در میان مدت و بلندمدت دل بست.

پیروزی بایدن می‌تواند بر بازار جهانی فولاد تأثیر مثبت داشته باشد و باعث افزایش قیمت‌ها شود. با آمدن بایدن، سایه جنگ تجاری برای مدتی از سر بازار فولاد رفع خواهد شد و این امر تقویت قیمت‌ها را درپی خواهد داشت.

پیروزی بایدن همچنین می‌تواند فشار بر قیمت فولاد صادراتی ایران را که به دلیل رویکرد بسیار خصمانه دولت ترامپ، زیاد بود و صادرات فولاد هزینه مبادلاتی قابل توجهی به همراه داشت، کاهش دهد. با پیروزی بایدن فولادسازان ایرانی به احتمال زیادی بتوانند قیمت‌های بالاتری از مشتریان خارجی خود طلب کنند. همچنین انتظار می‌رود که با آرام شدن بازار داخلی، کنار رفتن دغدغه‌های مربوط به تنظیم بازار و کاهش هرچند نسبیِ فشار تحریم‌ها، صادرات فولاد ایران به لحاظ حجمی افزایش یابد.

 چیلان  در آینده در مطالب متنوعی تأثیر انتخابات آمریکا بر صنعت و بازار فولاد ایران را بررسی می‌کند.

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #ارفع دانست. سهام شرکت آهن فولاد و ارفع، در هفته گذشته رشد ۱۱.۳ درصدی را تجربه کرد.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۲۱۲ هزار و ۷۳۶ تن شمش و محصول فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۲۶۵۵ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه اصفهان در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات در بورس کالا، درآمد ۱۱۸۵ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

2

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۹
شناسه مطلب : 33439
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی