رئیس سازمان بورس مطرح کرد:پیگیری قضایی شرکت‌هایی که منافع سهامداران را مبنا قرار نمی‌دهند/ نهادهای ناظر و اجرایی بورس، مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستند
حسن قالیباف‌اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه اخیراً، در بحث قیمت‌گذاری دستوری برخی از محصولات، مسائلی مطرح شد که نهایتاً، با مخالفت نهادهای ناظر و اجرایی بورس مواجه شد، تأکید کرد: هیات مدیره شرکت‌ها، قوی‌تر از همیشه، فقط قوانین بازار سرمایه را ملاک عمل قرار دهند و از راهکارهای بورسی پیروی کنند. اخیراً نیز با تأکید مجدد، ناشرین را ملزم کرده‌ایم، در قیمت‌گذاری عرضه محصولات، ضمن پایبندی به قانون، صرفه و صلاح سهامداران را مبنا قرار دهند و مطالبه جدی و همیشگی ما رعایت این اصل مهم است و پیگیری قضایی تخلفات را وظیفه ذاتی خود می دانیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه اخیراً، در بحث قیمت‌گذاری دستوری برخی از محصولات، مسائلی مطرح شد که نهایتاً، با مخالفت نهادهای ناظر و اجرایی بورس مواجه شد، تأکید کرد: هیات مدیره شرکت‌ها، قوی‌تر از همیشه، فقط قوانین بازار سرمایه را ملاک عمل قرار دهند و از راهکارهای بورسی پیروی کنند.

دکتر حسن قالیباف‌اصل افزود: اخیراً نیز با تأکید مجدد، ناشرین را ملزم کرده‌ایم، در قیمت‌گذاری عرضه محصولات، ضمن پایبندی به قانون، صرفه و صلاح سهامداران را مبنا قرار دهند و مطالبه جدی و همیشگی ما رعایت این اصل مهم است و پیگیری قضایی تخلفات را وظیفه ذاتی خود می دانیم.

وی ادامه داد: سازمان بورس بر عملکرد ناشرین نظارت کامل دارد و برای اجرای حمایت خود از جمعیت میلیونی سهامداران، مطابق مواد ۵۱ و ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار، در برخورد با متخلفان احتمالی، حتی لحظه‌ای غفلت و مصلحت‌اندیشی را جایز و روا نمی‌داند.

دکتر قالیباف‌اصل یادآور شد: مفاد متعدد قانون تجارت، ازجمله ماده ۱۴۲ نیز صراحتاً به این موضوع می‌پردازد. رعایت اصل نمایندگی سهامداران، نه‌فقط مطالبه به‌حق سهامداران از اعضای هیات مدیره، بلکه مطالبه همیشگی و قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار از آنان نیز بوده و خواهد بود. زیرا بر اساس قانون، یکی از وظایف اصلی این سازمان، صیانت از حقوق سهامداران است.

وی گفت: وظیفه اعضای هیات مدیره ها، اتخاذ بهترین تصمیم‌ها برای پیشبرد امور و تقویت منافع شرکت‌هاست و انجام این وظیفه امکان‌پذیر نیست، جز آنکه تصمیم‌ها، برخاسته از قوانین و قواعد بورسی باشد و از فشارهای غیرقانونی بیرونی و منفعت‌جویی‌های احتمالی فردی یا گروهی، تأثیر نپذیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: از همه نهادها و افراد خارج از بورس که با هیات مدیره شرکت‌ها ارتباط کاری دارند نیز انتظار داریم، خواسته‌های خود از شرکت‌ها و پیشنهادهایشان را در چارچوب قانون و وظایف تعریف‌شده برای شرکت‌ها مطرح کنند تا امکان تعامل سازنده و هم‌افزایی پایدار و روزافزون فراهم آید.

وی با اعلام اینکه طی چند سال گذشته، بازار سرمایه هم از نظر تعدد ناشرین و هم از نظر تعداد سهامداران رشد قابل‌توجهی داشته، تصریح کرد: در حال حاضر، حدود ۵۰ میلیون نفر، سهامدار ۷۰۰ شرکت پذیرفته‌شده در بازارهای مختلف بورس و فرابورس هستند و طبیعی است که همه سهامداران نتوانند در تصمیمات خرد و کلان شرکت‌ها دخالت مستقیم داشته باشند و همین واقعیت، اهمیت نمایندگان تصمیم گیر در شرکت‌ها را بیش‌ازپیش، نشان می‌دهد

دکتر قالیباف‌اصل خاطرنشان کرد: تقریباً، اکثر تصمیم‌های مهم بر عهده اعضای هیات مدیره شرکت‌هاست. به همین دلیل در علوم مالی و حسابداری، اعضای هیات مدیره را امانتداران و متولیانی می‌دانند که با اتخاذ سیاست‌های درست و نظارت اخلاقی و قانونی، شرکت‌ها را به سمت آینده‌ای پایدار و سودآور، هدایت می‌کنند.

2

تاریخ انتشار : ۲۱ دی ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۶
منبع : سنا
شناسه مطلب : 34388
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی