مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در گفت‌وگو با چیلان مطرح کرد: تکمیل زنجیره ورق‌های آلیاژی در فنورد/ مشارکت در تأسیس یک کنسرسیوم معدنی و صنعتی/ هدف فنورد برای تبدیل شدن به لیدر بازار قراضه در استان تهران
شرکت نورد و تولید قطعات فولادی عملکرد خیره‌کننده‌ای در سال جهش تولید داشته است و منافع بسیاری را نصیب سهامداران خود کرده است. این شرکت قدیمی که تأسیس آن به سال 1347 شمسی بازمی‌گردد و نخستین تولیدکننده فولاد در ایران است، در سال 1399 رشد بسیار بالایی در معیارهای کلیدی عملکرد خود را تجربه کرده و سود خالص این شرکت در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 553 درصد افزایش یافته است! مهندس سیدصادق شهرستانی، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با چیلان، آخرین وضعیت «فنورد» و برنامه‌های توسعه این شرکت را تشریح کرد.

سیدصادق شهرستانی، مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در گفت‌وگو با  چیلان  اظهار داشت: درآمد فروش عملیاتی شرکت در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴۲ درصدی را تجربه کرد و این عامل در کنار افزایش ۴۱ درصدی مقدار فروش، افزایش بهره‌وری، برنامه‌ریزی صحیح و تلاش تمام کارکنان باعث شد تا در نیمه نخست سال جاری، شاهد رشد ۵۵۳ درصدی سود خالص شرکت باشیم.

توسعه در «فنورد» و تاسیس کنسرسیوم صنعتی و معدنی فولادگستران سانیار

مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در مورد رویکرد توسعه‌ای این شرکت گفت: ما از سال ۱۳۹۸ یک واحد توسعه کسب و کار در شرکت ایجاد کردیم که هدف آن راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک یا بزرگ با تأکید بر نوآوری و خلاقیت است. با تلاش این واحد، در اولین گام یک کنسرسیوم با نام «کنسرسیوم صنعتی و معدنی فولادگستران سانیار» با حضور شرکت نورد و تولید قطعات فولادی و چهار شرکت دیگر تأسیس شد. این چهار شرکت عبارتند از چدن‌سازان، غلتک‌سازان سپاهان، ذوب آهن بریس و ذوب آهن بیستون که دو شرکت اول جزو شرکت‌های تابلوی اول بورس هستند.

وی افزود: هدف این کنسرسیوم، خریداری معادن سنگ آهن، خردایش سنگ آهن و احداث کارخانه کنسانتره‌سازی است که در گام اول یک کارخانه کنسانتره با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن در سال احداث می‌شود و در نهایت هدف این است که به تولید ۵ میلیون تن کنسانتره در سال برسیم. مجموعه تولیدات شرکت‌های عضو این کنسرسیوم ۲ میلیون تن در سال است. در حال حاضر هیئت مدیره و مدیرعامل کنسرسیوم مشغول به کار هستند و انشاالله با خرید پهنه معدنی، اهداف این کنسرسیوم را به پیش خواهیم برد.

افزایش ظرفیت ذوب به ۲۰۰ هزار تن

دکتر شهرستانی تأکید کرد: شرکت نورد و تولید قطعات فولادی، توسعه را هم به‌صورت کمّی و هم به‌ صورت کیفی دنبال می‌کند. در بعد کمی، توسعه واحد ذوب کارخانه در دستور کار قرار دارد و ما سعی داریم راندمان کوره‌های ذوب القایی فعلی را بالا ببریم. در کنار این، یک کوره ۸ یا ۱۲ تنی جدید را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد که در نیمه اول سال آینده، این کوره جدید به بهره‌برداری می‌رسد. با این اقدامات، ظرفیت ذوب ما که در حال حاضر ۱۴۰ هزار تن در سال است، به ۲۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

تبدیل شدن به یک شرکت دانش‌بنیان با تولید ورق‌های آلیاژی

مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی خاطرنشان ساخت: ما توسعه را در بعد کیفی نیز دنبال می‌کنیم و گام‌های مهمی در راستای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر برداشته‌ایم. یکی از اهداف استراتژیک شرکت نورد و تولید قطعات فولادی، تولید ورق‌های آلیاژی در گریدهای مختلف است که با تکیه بر دانش و فناوری توانستیم ورق‌های فولادی عملیات حرارتی پذیر چون CK45، MO40 و استیل زنگ نزن مارتنزیتی ۴۲۰ ((X20Cr13 را تولید کنیم و شرکت به یک شرکت دانش‌بنیان ارتقاء یافت. همچنین در تکمیل زنجیره ورق های آلیاژی قصد تولید ورق‌های عملیات حرارتی پذیر VCN، ورق‌های فولادی مقاوم به سایش ، ورق‌های فولادی فنر و استیل زنگ نزن آستنیتی را داشته که این مهم با تحقیق و توسعه مبتنی بر دانش و فناوری و با مشاوره با اساتید و متخصصان صنعت صورت خواهد گرفت.

وی افزود: امیدواریم با تولید این محصولات با ارزش افزوده بالاتر خدمتی به هم‌وطنان ارائه دهیم و با تولید داخلی، کشور را از واردات ورق‌های آلیاژی بی‌نیاز کنیم. ما همچنین در کنار تولید ورق‌های آلیاژی، راه‌اندازی یک کارخانه کوچک برای تولید «گردهای آلیاژی» را نیز در برنامه داریم.

لیدر بازار قراضه در استان تهران

سیدصادق شهرستانی عنوان کرد: شرکت نورد و تولید قطعات فولادی قصد دارد به صورت جدی در قالب یک شرکت مستقل به بیزینس قراضه ورود کند. هدف ما این است که با برنامه‌ریزی اصولی و سرمایه‌گذاری در این حوزه به لیدر بازار قراضه در استان تهران تبدیل شویم.

یک مرکز برای گردآوری و بررسی ایده‌های نو

وی در توضیح اجرای یک سیستم خلاقانه در محیط این شرکت گفت: شرکت نورد و تولید قطعات فولادی با ایجاد سیستم جمع‌آوری و ارزیابی ایده‌ها در سطح سازمان، سهم مشارکت کارکنان را افزایش داده است. بدین صورت که با ایجاد مرکز جمع‌آوری و ارزیابی ایده‌ها (ICAC) در شرکت، ایده‌های ارائه شده از سوی کارکنان را در جهت بهبود فرآیندها، افزایش کیفیت محصول، مدیریت هزینه‌ها، کاهش ضایعات، کاهش حوادث، افزایش میزان رضایت مشتریان و کارکنان و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی جمع‌آوری نموده و پس از ارزیابی مقدماتی و همچنین تقدیر اولیه از ایده‌دهندگان، ایده ارائه شده را در کمیته‌های تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پس از ارزیابی دقیق، ایده‌هایی که از ظرفیت مناسبی برخوردار باشند، در جهت تعالی و عملکرد بهتر سازمان، اجرایی می‌شوند.

شهرستانی ادامه داد: در دو سال ۹۷ و ۹۸ که مرکز جمع‌آوری و ارزیابی ایده‌ها در شرکت فعال بوده، این سیستمِ تکیه بر ایده‌های نو باعث خلق ارزش به میزان ۲۰ میلیارد تومان برای شرکت شده و در کنار این از ایده‌دهندگان خلاق نیز با اهدای جوایز یا پاداش، قدردانی شده است.

توسعه فرهنگی زیربنای رشد شرکت‌ها

مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی تأکید کرد: اگر رشدی در شرکت ما ایجاد شده، پایه و زیربنای آن، توسعه فرهنگی بوده است. اصولاً هیچ شرکت یا حتی کشوری در مسیر رشد و توسعه قرار نمی‌گیرد، مگر این‌که ابتدا در آن توسعه فرهنگی صورت گیرد. لازمه توسعه اقتصادی و پیشرفت، توسعه فرهنگی است. در این شرکت بر همین اساس یک رابطه بسیار حسنه و مبتنی بر مشارکت فعال و همدلی بین سهامداران، مدیران و کارکنان وجود دارد و ایجاد یک فضای سالم فرهنگی، رشد و توسعه شرکت را درپی داشته است.

آشفتگی در بازار فولاد با تعدد دستورالعمل‌ها

سیدصادق شهرستانی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین معضل تولیدکنندگان فولاد در حال حاضر چیست، گفت: متأسفانه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متفاوت و متعددی از طرف نهادهای مختلف دولتی برای تنظیم بازار فولاد صادر شده است که این بخشنامه‌ها علاوه بر ایجاد محدودیت‌ها برای تولیدکنندگان، بعضاً متناقض نیز هستند. دستورالعمل‌های متعدد و ضدونقیض، باعث آشفتگی در بازار فولاد شده است. کسانی که در این کشور تولیدکننده واقعی هستند، انتظار دارند که از آن‌ها حمایت واقعی صورت گیرد. نباید به دلیل محدودیت‌های ایجادشده، یک تولیدکننده مجبور شود اسلب موردنیاز خود را با قیمت بالاتر از بورس کالا خریداری کند و سپس موظف باشد محصول خود را با قیمت مصوب در بورس کالا عرضه نماید. دستورالعمل‌های تنظیم بازاری بر دشواری‌ها پیش روی تأمین مواد اولیه افزوده است و این معضل در جهت حمایت از تولید باید رفع شود.

حمایت‌ از تولیدکننده واقعی باشد

شهرستانی در پایان گفت: ماده اولیه اصلی که ما در شرکت نورد و تولید قطعات فولادی مصرف می‌کنیم، قراضه است که قیمت قراضه به دلیل رکود در صنایعی نظیر خودرو و لوازم خانگی و کمبود عرضه قراضه، به شدت بالا رفته است. با این وجود، ما قراضه موردنیاز خود را به صورت مکفی تاکنون با برنامه‌ریزی صحیح تأمین کرده‌ایم. در کنار قراضه، ما بخشی از اسلب مورد نیاز خود را از شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان خریداری می‌کنیم. متأسفانه ما در این بخش در بورس کالا با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و بعضا نمی‌توانیم تمام اسلب مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری کنیم. چرا شرکتی که ۵۰ سال تولید دارد، باید مجبور باشد بخشی از اسلب مورد نیاز خود را در بازار آزاد با قیمت بالاتر از واسطه‌ها بخرد و سپس ورق تولیدی خود را با قیمت‌های مصوب در بورس کالا به فروش برساند؟ ما انتظار داریم که مشکل تأمین مواد اولیه حل شود و حمایت‌ از تولیدکننده واقعی باشد تا بخش صنعت همچنان با قوت بتواند به کار خود ادامه دهد.

2

تاریخ انتشار : ۳ اسفند ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۸
شناسه مطلب : 34754
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی