فولاد مبارکه یک قرارداد جدید با وزارت نفت امضاء می‌کند/ ۳۰۰ هزار تن عدم تولید در فولاد مبارکه بخاطر قطعی برق و گاز
حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار داشت: اخیرا فولاد مبارکه اسلب با ضخامت ۳۰۰ میلیمتری تولید کرده و در کمتر از ۴۸ ساعت شرکت ملی نفت و وزارت نفت گفتند که برای انتقال نفت از کف دریا از این اسلب استفاده خواهند کرد. اکنون این اسلب در فولاد اکسین نورد شده و در مراحل عقد قرارداد برای این پروژه قرار داریم. فولاد مبارکه رسالتی قائل است که تمام نیاز صنایع کشور را می‌تواند تامین کند. امسال ۷۰۰ میلیون یورو ورق وارد کشور شده و اگر ما خود را به تکنولوژی جدید نرسانیم از دنیا و بازار عقب خواهیم ماند. وی همچنین خبر داد که فولاد مبارکه امسال ۳۰۰ هزار تن عدم تولید بخاطر قطعی برق و گاز داشته است.

مدیرعامل فولادمبارکه در میزگرد تخصصی تعاملات دو حوزه فولاد و سنگ‌آهن، چالش‌ها و راهکارهای صادرات در دوره پسا ترامپ، اظهار کرد:وقتی اسم فولاد مبارکه به میان می‌آید به عنوان تولیدکننده ورق و تامین کننده انواع ورق از آن یاد می‌شود.همچنین از آنجاییکه رسالت صنعت سازی به فولاد مبارکه واگذار شده، این شرکت باید دائما نیازهای کشور را تامین کند.

حمیدرضا عظیمیان گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که پروژه استراتژیک نفت گوره به جاسک استراتژیکترین پروژه دولت است؛ همچنین وزیر نفت نیز اعلام کرد به دلیل تحریمها این فولاد خاص به ایران فروخته نشد؛ اما  در سال ۹۷ و ۹۸ گروه مشترک کارشناسان رومانایی و شرکت نفت و فولاد مبارکه با کمک یکدیگر توانستیم این فولاد را تولید کنیم.

وی ادامه داد: اکنون ۴۵۰ هزارتن از این نوع فولاد تولید و در اختیار فولاد اکسین، نصاب و لوله ساز قرار گرفته و هزار کیلومتر آن انجام شده است.

وی ادامه داد: اخیرا فولاد مبارکه اسلب ۳۰۰میلیمتری تولید کرده و در کمتر از ۴۸ ساعت شرکت نفت و وزارت نفت گفتند که برای انتقال نفت از کف دریا از این اسلب استفاده خواهند کرد.

عظیمیان گفت: اکنون این اسلب در فولاد اکسین نورد شده و در مراحل عقد قرارداد برای این پروژه قرار داریم.

مدیرعامل فولادمبارکه گفت: فولادمبارکه رسالتی قائل است که تمام نیاز صنایع را می‌تواند تامین کند.

وی افزود: امسال ۷۰۰ میلیون یورو ورق وارد کشور شده و اگر ما خود را به تکنولوژی جدید نرسانیم از دنیا و بازار عقب خواهیم ماند.

مدیرعامل فولادمبارکه گفت: همیشه در تابستان برق مجموعه قطع شده و در زمستان قطعی گاز داشتیم.  امسال نیز ۳۰۰هزارتن عدم تولید بخاطر قطعی برق و گاز داشتیم.

عظیمیان افزود: فولاد مبارکه جزو تنها پلنت‌هایی است که واحد گندله سازی ۵.۵میلیون تنی آن تا ۷میلیون تن را تولید می‌کند و بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی است. شرکت فولادمبارکه همیشه بالاتر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کند.

وی ادامه داد: زمانی که راهکاری به فولادمبارکه برای تامین نیاز مواد اولیه وجود ندارد در نتیجه به سراغ ایجاد واحد معاونت معدنی میرود.

عظیمیان تاکید کرد که با پروژه نورد گرم ۲ نیاز تمام صنایع تامین می شود.

وی افزود: خرید کنسانتره به صورت آزاد در فولادمبارکه مطرح بوده اما بر اساس سهیمه بندی ما بخش عمده ای از نیاز خود را دریافت کرده و کسری را از بازار خریداری می‌کنیم. اما اگر قرار باشد که قیمت به صورت کلی آزاد باشد با مشکل روبرو می‌شویم.

عظیمیان با اشاره به اینکه تفاوت کیفیت کنسانتره‌ها مشکل ساز است افزود: برای واردات کنسانتره نیز به این موضوع فکر کردیم که سهمیه فولاد هرمزگان را حذف کرده و به فولادمبارکه داده شود و برای آنها کنسانتره وارد کنیم اما دیدیم که توجیه اقتصادی ندارد.

به گفته وی، یکی از مشکلات به وجود آمده اختلاط است که معدنیها فولادساز شدند و اول مصرف خود را کنار گذاشته و سپس نیاز ما را برطرف می‌کنند.

وی افزود: حاشیه سود معدن ۲ برابر فولاد است اما بازهم معدنیها به سمت فولادساز شدن پیش رفتند. این حاشیه سود بر اساس سرمایه گذاری است که معدنیها در ابتدا انجام می‌شود.

2

تاریخ انتشار : ۴ اسفند ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۵
منبع : ایراسین
شناسه مطلب : 34767
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی