اختصاصی چیلان؛ آمار صادرات فولاد منتشر شدرشد ۱۱۸ درصدی صادرات فولاد ایران در ۲ ماهه نخست سال جاری/ جزئیات کامل صادرات فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی + جدول
بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دوره ۲ ماهه نخست سال جاری، ۱ میلیون و ۴۴۴ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد قابل توجه ۱۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش  چیلان ، مقررات صادرات فولاد اخیراً تسهیل شده و از ابتدای خرداد صادرات فولاد نیازمند تیک صادراتی وزارت صمت نیست. با تداوم این وضعیت و تسهیل صادرات فولاد،  چیلان  انتظار دارد درآمد ناشی از صادرات آهن و فولاد کشور امسال به حدود ۸ میلیارد دلار برسد.

در دوره ۲ ماهه نخست سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور، ۹۶۷ هزار تن بوده که رشد ۱۳۴ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از صادرات فولاد میانی، سهم صادرات بیلت و بلوم در دوره ۲ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، ۶۵۲ هزار تن، و سهم صادرات اسلب، ۳۱۵ هزار تن بوده است. در ۲ ماهه نخست امسال، صادرات اسلب رشد خیره‌کننده ۳۴۴ درصدی را تجربه کرده است و صادرات بیلت و بلوم، ۹۰ درصد افزایش یافته است.

وضعیت صادرات محصولات فولادی

کل صادرات محصولات فولادی کشور در دوره ۲ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، ۴۷۷ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد ۹۳ درصدی را نشان می‌دهد.

از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۴۳۷ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع، در ۲ ماهه نخست امسال، ۹۷ درصد افزایش یافته است. صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در ۲ ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۹۸ درصد افزایش یافته است.

صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با رشد ۶۰ درصدی در فروردین امسال، به ۴۰ هزار تن رسیده است.

صادرات آهن اسفنجی در دوره ۲ ماهه نخست امسال، با رشد ۵۰۰ درصدی به ۱۲۰ هزار تن رسیده است.

دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در اردیبهشت ماه امسال با ارسال نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه اعلام کرد که صادرات شمش فولادی (بیلت، بلوم و اسلب) آزاد شده است و صادرات شرکت‌هایی که فهرست آن‌ها اعلام شده به مدت سه ماه از تاریخ ۱ خرداد نیازمند دریافت مجوز دفتر صنایع معدنی وزارت صمت و تیک صادراتی نیست. بر اساس نامه ابلاغ‌شده، همچنین واحدهای تولیدی شمش فولادی برای آن مقدار از شمشی که در بورس کالا معامله نگردیده است می‌توانند برای صادرات برنامه‌ریزی نمایند. لغو تیک صادراتی وزارت صمت برای صادرات محصولات فولادی نیز از ۲۵ اردیبهشت امسال اجرایی شده است.

همچنین بازرگانان و تجار با خرید از رینگ صادراتی بورس کالا می‌توانند نسبت به صادرات محصولات فولادی اقدام کنند. صادرات محصولات فولادی توسط شرکت‌های بازرگانی از اواخر سال ۹۷ ممنوع شده بود.

حذف تیک صادراتی و تسهیل صادرات فولاد اقدامی مثبت در راستای پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید فولاد است. قیمت فولاد در بازارهای جهانی وضعیت بسیار مطلوبی دارد و با توجه به رکود در بازار داخلی و نیاز کشور و صنایع به ارزآوری، تسهیل صادرات فولاد یکی از نیازهای فوری صنعت فولاد کشور است.

 چیلان  پیش‌بینی می‌کند که با شرایط موجود صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی کشور در سال جاری به بیش از ۱۲ میلیون تن برسد.

جدول زیر که جزئیات صادرات و واردات فولاد ایران در دوره ۲ ماهه نخست امسال را نشان می‌دهد، ببینید:

صادرات 2 ماهه

2

تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۸
شناسه مطلب : 36289
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی