در گفت‌وگوی تفصیلی چیلان با مدیرعامل ذوب آهن اصفهان  مطرح شد:از انتقال فشارهای بیرونی به بدنه صنعت فولاد جلوگیری شود / جذب سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد نیازمند ثبات در بازارهای داخلی و صادراتی است
مهندس منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با چیلان انتظارات فولادسازان از دولت سیزدهم را تشریح کرد.

به گزارش  چیلان ، مهندس منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با  چیلان  انتظارات فولادسازان از دولت سیزدهم را تشریح کرد. کاهش دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، توزیع عادلانه نهاده‌های تولید بین فولادسازان، تسهیل صادرات، عدم مداخله در روند طبیعی بازار و ایجاد توازن در زنجیره فولاد از جمله مواردی که یزدی‌زاده اعتقاد دارد دولت سیزدهم باید در اولویت کاری خود قرار دهد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با  چیلان  اظهار داشت: حمایت از تولید داخل مقوله‌ای عام و راهبردی است اما اینکه در عمل چقدر به آن پایبند هستیم به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین‌شان منافع ملی است. با این رویکرد باید تولید داخل را به سطحی از خود باوری و اعتماد برسانیم که جامعه در قیاس با کالای وارداتی، انتخاب نخست‌شان کالای داخلی باشد. وی افزود: دستیابی به این مهم و رفع قیود دست‌وپاگیر از تولید و تسهیل در جهت کاهش قیمت تمام شده بدون کاهش کیفیت کالا، بسیار سخت اما شدنی است.

انتظار حمایت از صادرات فولاد

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: در خصوص صادرات محصول نهایی، متاسفانه دامنه بازارهای صادراتی کالاهای ایرانی بسیار محدود شده و علاوه بر تحریم و چالش‌های دیگر، عدم برنامه‌ریزی و ترسیم نقشه راه منجر به از دست دادن بازارهای صادراتی گردیده است؛ بازارهایی که حفظ آنها در دنیای امروز کار دشواری است.

وی عنوان کرد: تغییرات پی درپی دستورالعمل و بخشنامه‌ها نیز مزید بر علت می‌شود. سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد نیازمند اعتماد به تصمیم‌گیران برای ایجاد ثبات در بازار فولاد داخل و صادراتی است و بنابراین مشارکت بخش خصوصی تنها گزینه‌ای است که می‌تواند توسعه صنعت کشور را تضمین نماید. انتظار می‌رود که دولت سیزدهم از همان ابتدا با نگاهی کارشناسانه به مسائل صنایع مختلف از انتقال فشارهای بیرونی به بدنه صنعت فولاد جلوگیری کرده و بر پایه استراتژی و برنامه حرکت نماید.

یزدی‌زاده بیان داشت: خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ وزارت صمت صادرات فولاد را با شرط رعایت کف عرضه در بورس کالا آزاد نمود. اما این اقدام باز هم از نگرانی شرکت‌های فولادی نمی‌کاهد، چرا که علاوه بر نگرانی بابت صادرات غیررسمی، همواره این امکان وجود دارد که باز هم روند پیشین بر اثر دیدگاه‌های غیرکارشناسی از سر گرفته شود و باز هم شاهد بخشنامه‌های متضاد و متناقض باشیم.

وی ادامه داد: دخالت در روند طبیعی بازار در فاصله سال‌های ۹۷ تا ۹۹ هزاران میلیارد تومان به تولیدکنندگان فولادی کشور خسارت وارد نمود که ریالی از این مبالغ به جیب مصرف‌کننده نهایی نرفت و هر آنچه بود به جیب دلالان و واسطه‌گران سرازیر گردید.

توزیع عادلانه مواد اولیه بین شرکت‌های فولادی

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان خاطرنشان ساخت: توزیع عادلانه نهاده‌های تولید بین فولادسازان، موضوعی است که سنگ بنای آن بر پایه دولتی بودن همه شرکت‌های معدنی گذاشته شده بود. با واگذاری‌های انجام شده بر پایه اصل ۴۴ قانون اساسی، پذیرش قالب و پوسته خصوصی، تغییر در نگرش توسعه‌ای شرکت ها و ادغام به روش عمودی، موضوع در حد ابلاغیه‌های کاغذی باقی مانده است. اینکه بعضی از شرکت های فولادی بخش عمده‌ای از سهمیه‌های تخصیصی را دریافت می‌کنند و بعضی از این سهمیه فقط عنوانش را بهره می‌برند خود گویای میزان عدالت در توزیع نهاده‌های مورد نیاز تولید است.

بازنگری در زنجیره فولاد

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: انتظار است دولت جدید با برنامه و استراتژی بلند مدت در زنجیره فولاد بازنگری کند و نقاط متورم زنجیره را از نامتوازن بودن، خارج کند و پیوستگی متعادل در زنجیره فولاد را بهبود ببخشد. ایجاد تعادل در زنجیره فولاد به معنای عدالت توزیع سود در زنجیره فولاد نیست بلکه به معنای برخورداری از سود مناسب و متناسب با میزان سرمایه گذاری، درایت و تدبیر مدیریتی و … است.

لزوم کاهش بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها

وی تأکید کرد: اعتبار بخشیدن به برندهای ملی و کالاهای تولید داخل که به سختی و با مرارت زیاد تولید می‌شوند، بازارهای صادراتی که به سختی به دست می‌آیند و با اندک ناملایماتی امکان از دست رفتن آنها وجود دارد، نیاز است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و از این رو شایسته است صدور بخشنامه و دستورالعمل‌های مرتبط با کالاهای صادراتی و … به کمترین تعداد ممکن رسانده شود و پیش از صدور همان اندک بخشنامه‌ها نیز، نظرات کارشناسان و نخبگان آن صنعت شنیده شود تا کمترین آسیب به اعتبار، برند و بازارهای صادراتی وارد شود.

عدم مداخله دولت در زنجیره فولاد با هدفمندسازی واقعی یارانه‌ها

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در پایان گفت: انتظار است در توزیع مواد اولیه مورد نیاز همه واحدهای فولادی، عدالتی برقرار شود تا متناسب با هزینه‌های تحمیلی تولید و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، کل زنجیره منتفع شود و انشاالله روزی برسد که با حذف قیدوبندهای دست‌وپاگیر و مانع‌زا و هدفمند شدن واقعی یارانه‌ها، دخالت دولت را در هیچ بخش زنجیره شاهد نباشیم و با معیارهای واقعی تولید و بازار، زنجیره به تعادل برسد. سال پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از تولید را قدر بدانیم و تمرینی باشد برای رسیدن به مقصودی که انتظار همه تولیدکنندگان واقعی زنجیره فولاد است.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۰
شناسه مطلب : 39814
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی