معاون فروش فولاد خراسان در گفت‌وگو با چیلان تشریح کرد: چالش‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه صادرات میلگرد
حسین بختیاری، معاون فروش مجتمع فولاد خراسان اظهار داشت: در حال حاضر در بازارهای صادراتی، رقابت مخرب و منفی بین شرکت‌های ایرانی دیده می‌شود تا جایی که قیمت میلگرد صادراتی به پایین‌تر از قیمت شمش صادراتی رسیده است! همچنین برخی افراد، تحت عنوان ساختگی «میلگرد فوق سبک» نسبت به صادرات محصولات غیراستاندارد و بی‌کیفیت اقدام می‌کنند که باعث بدنام شدن محصولات ایرانی در بازارهای جهانی می‌شود.

به گزارش  چیلان ، معاون فروش مجتمع فولاد خراسان در خصوص معضلات پیش‌ روی فولادسازان به خبرنگار  چیلان  گفت: معضلات و مشکلات شرکت‌های فولادسازی بسیار است؛ شرکت‌های فولادسازی در تابستان مشکل قطعی برق داشتند. برق واحدهای فولادسازی به مدت ۶۰ روز قطع بود که این موضوع باعث ضرر زیادی به فولادسازان شد.

بختیاری گفت: زمزمه‌هایی مبنی بر قطعی گاز در زمستان هم به گوش می‌رسد که این امر هم کاهش یا توقف تولید فولادسازان را درپی خواهد داشت و ممکن است حتی کاهش تولید برق را نیز به دنبال داشته باشد. می‌توان گفت قطعی گاز برای این حوزه به مراتب سخت‌تر از قطعی برق است.

طرح خرید گاز از ترکمنستان

معاون فروش فولاد خراسان افزود: با قطعی گاز هم واحدهای احیا و هم واحدهای تولید انرژی برق با مشکل مواجه می‌شوند. صحبت‌هایی شده است که با مشارکت فولادسازان و پتروشیمی‌ها خرید گاز از ترکمنستان انجام شود.

وی ادامه داد: طرح خرید گاز از ترکمنستان طرح خوبی است ولی در مراحل ابتدایی قرار دارد؛ اگر این طرح اجرایی شود هم مشکلات فولادسازان و هم پتروشیمی‌ها که نسبت به قطعی گاز نگرانی دارند، مرتفع می‌شود.

آخرین وضعیت بازار افغانستان

معاون فروش شرکت فولاد خراسان در خصوص بازارهای صادراتی گفت: از زمانی که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفتند هیچ صادراتی به افغانستان نداشته‌ایم. در واقع تاجرانی که از ما خرید می‌کردند دیگر این ریسک را نمی‌پذیرند که مجددا از ما خرید کنند زیرا خود آن‌ها هم از شرایط افغانستان مطمئن نیستند. شاید تا چند ماه آینده اوضاع باثبات‌تر شود و تاجران افغانی بتوانند خریدهای خود را انجام دهند.

مشکلات صادرات میلگرد

حسین بختیاری در این خصوص بیان داشت: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، مشکل صادرات میلگرد است که سبب شکل‌گیری یک رقابت مخرب در بازار شده است. قیمت میلگرد صادراتی شرکت‌ها پایین‌تر از قیمت صادرات شمش فولادی است که این به ضرر اقتصاد کشور است. به نظر می‌رسد در کشور ما متولی‌ای برای قیمت‌های صادراتی وجود ندارد. به همین دلیل باید یک ارگان نظارتی تشکیل شود و بر عملکرد صادرات میلگرد نظارت کامل داشته باشد تا از رقابت‌های منفی و مخرب جلوگری کند.

وی ادامه داد: متاسفانه مدتی است که در صادرات میلگرد، مبحثی تحت عنوان «میلگردهای فوق سبک» مطرح می‌شود که چنین چیزی اصلاً وجود ندارد. برخی افراد در حوزه صادرات، میلگرد سایز ۱۰ را به عنوان میلگرد سایز ۱۲ جا می‌زنند که نتیجه‌ای که این قضیه دارد این است که میلگرد غیراستاندارد و بی‌کیفیت وارد بازار جهانی می‌شود و اعتبار فولادسازان ایرانی را خدشه‌دار می‌کند.

نظارت بیشتر بر صادرات میلگرد

معاون فروش شرکت فولاد خراسان در پایان به خبرنگار  چیلان  گفت: لازم است اداره استاندارد در گمرکات بر روی بازارهای صادراتی نظارت کافی داشته باشد تا محصولاتی که قرار است از کشور خارج شود، نمونه‌برداری شوند. به علاوه نیاز است تا نمونه‌ها تست شود و بدین وسیله اجازه صادرات به محصولات بی‌کیفیت داده نشود. در برخی کشورها میلگرد به صورت شاخه‌ای به فروش می‌رسد، لذا هر چقدر میلگرد سبک‌تر باشد به نفع تاجری است که از ایران خرید می‌کند چرا که در نهایت به مصرف‌کننده نهایی در کشور خود می‌فروشد و سود بالایی کسب می‌کند؛ اما در نهایت چیزی که باقی می‌ماند میلگرد بی‌کیفیتی است که ممکن است باعث بروز حادثه و حتی باعث از دست دادن بازارهای صادراتی ما شود.

2

تاریخ انتشار : ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۱
شناسه مطلب : 40326
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی