چیلان گزارش می‌دهد: نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا/ بازگشت قیمت شمش به اردیبهشت سال گذشته/ مقایسه روند قیمت فولاد در ایران با نرخ تورم، نرخ دلار و قیمت مسکن
امروز دهم مردادماه، بورس کالا میزبان عرضه ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ تن شمش بلوم بود که با احتساب معاملات مچینگ، ۱۱۷ هزار و ۴۰۰ تن از این عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش بلوم در معاملات امروز ۱۲۱۶۲ تومان به ازای هر کیلو بود و شمش ۳.۴ درصد (۴۲۹ تومان به ازای هر کیلو) پایین‌تر از قیمت میانگین موزون معاملات هفته پیش، مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش  چیلان ، امروز دهم مردادماه، بورس کالا میزبان عرضه ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ تن شمش بلوم بود که با احتساب معاملات مچینگ، ۱۱۷ هزار و ۴۰۰ تن از این عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت. نتیجه معاملات امروز را در جدول زیر ببینید.

قیمت میانگین موزون شمش بلوم در معاملات امروز ۱۲۱۶۲ تومان به ازای هر کیلو بود و شمش ۳.۴ درصد (۴۲۹ تومان به ازای هر کیلو) پایین‌تر از قیمت میانگین موزون معاملات هفته پیش، مورد معامله قرار گرفت! قیمت معاملات شمش در بورس کالا به قیمت‌های اردیبهشت سال ۱۴۰۰ برگشته است و این در حالی است که کشور همچنان درگیر تورم شدید است و بنا به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه کشور در انتهای تیر ۵۴ درصد و نرخ تورم دوره ۱۲ ماهه منتهی به پایان تیرماه امسال ۴۰.۵ درصد بوده است. در واقع، در شرایطی که اقتصاد کشور درگیر تورم شدید است و هزینه‌های تولید افزایش قابل توجهی داشته، قیمت فولاد به نرخ‌های ۱۵ قبل بازگشته است!

مقایسه قیمت فولاد در بازار داخلی با نرخ دلار نیز حاکی از نکات حائز اهمیتی است: در اردیبهشت سال گذشته نرخ دلار در بازار آزاد در کانال ۲۱ هزار تومانی قرار داشته و در تیرماه و مردادماه امسال نرخ دلار نزدیک به ۳۲ هزار تومان بوده است. این بدان معناست که در حالی که قیمت فولاد به اردیبهشت پارسال بازگشته، نرخ دلار از اردیبهشت پارسال تاکنون بیش از ۵۲ درصد افزایش یافته است! اگر بخواهیم با قیمت مسکن مقایسه کنیم و اطلاعات منتشرشده توسط بانک مرکزی را مبنا قرار دهیم از اردیبهشت سال گذشته تا پایان تیرماه سال جاری، قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران ۴۴.۸ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، قیمت میانگین موزون شمش فولادی در بورس کالا در اولین عرضه فروردین سال جاری ۱۵۰۱۷ تومان به ازای هر کیلو بوده و قیمت شمش با وجود محدودیت فعلیِ مصرف برق، نسبت به ابتدای امسال ۱۹ درصد کاهش یافته است!

کاهش قیمت فولاد در بازار داخلی به زیر قیمت تمام‌شده بسیاری از شرکت‌ها و ورود تولیدکنندگان فولاد به حاشیه زیان می‌تواند کاهش تولید در کشوری را به همراه داشته باشد که دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیا است. صنعت فولاد، یک صنعت مادر است و علاوه بر اینکه کاهش تولید فولاد به افزایش بیکاری در کشور منجر می‌شود، سایر صنایع نیز از کاهش تولید محصولات فولادی در کشور آسیب خواهند دید.

معاملات شمش فولادی 11

 

2

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۱
شناسه مطلب : 43525
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی