رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:هزینه‌های سنگین قطعی برق و گاز حتما می تواند بهای تمام‌شده فولاد را افزایش دهد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه گرانی فولاد در بی‌تدبیری تأمین اقلام مربوط به بهای تمام‌شده این محصول در کشور است و نباید آدرس غلط به جامعه و اقتصاد کشور بدهیم.

به گزارش  چیلان ،محمدرضا پورابراهیمی در ارزیابی خود از مبحث خروج فولاد از بورس کالا، عنوان کرد: در حال حاضر مسئولان در صنعت فولاد مطرح کرده‌اند که اگر فولاد از ساختار بازار سرمایه خارج شود، قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد. سؤال اینجاست که هم‌اکنون ظرفیت تولید فولاد در کشور به چه میزان است؟ طبق برآوردها، تقریباً نزدیک به ۴۶ میلیون تن ظرفیت نصب شده و برآورد ما این است که چند میلیون تن در حال ساخت هم وجود دارد که هنوز به‌صورت کلی نصب نشده‌اند که در صورت اضافه شدن آن‌ها، نهایتاً بر فرض به ظرفیت ۵۰ میلیون تن در سال می‌رسیم.

به‌واقع در ماه زمستان گاز و در تابستان برق صنعت فولاد قطع است؛ با این شرایط، ما چگونه می‌توانیم فولاد را با بهای تمام‌شده پایین تحویل مردم بدهیم
وی با بیان اینکه در حال حاضر مصرف کشور در بخش فولاد حدود ۲۰ میلیون تن است، ادامه داد: سؤال این است که اگر کسی می‌خواهد فولاد را با قیمت ارزان به دست مردم برساند، باید از این ظرفیت خالی استفاده کند تا بهای تمام‌شده پایین بیاید؟ به‌واقع در ماه زمستان گاز و در تابستان برق این بخش قطع است؛ با این شرایط، ما چگونه می‌توانیم فولاد را با بهای تمام‌شده پایین تحویل مردم بدهیم.

اگر کسی می‌خواهد قیمت فولاد کاهش پیدا کند، باید عوامل تولید اعم از سوخت، خوراک با قیمت پایین و مستمر در اختیار تولیدکننده قرار دهد و گاز را در زمستان و برق را در تابستان به مدت دو ماه قطع نکند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: ریشه گران شدن فولاد، بورس نیست بلکه بی‌تدبیری در تأمین اقلام مربوط به بهای تمام‌شده در این بخش است که از طریق محدودیت گاز و برق حاصل می‌شود و نباید آدرس غلط به جامعه و اقتصاد کشور بدهیم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه باید بهای تمام‌شده تولید فولاد را پایین بیاوریم، اظهار داشت: هزینه‌های سنگینی که دو ماه قطعی برق و گاز برای بخش فولاد ایجاد می‌کند، حتماً می‌تواند بهای تمام‌شده این بخش را افزایش دهد؛ بنابراین وقتی بهای تمام‌شده تولید بالا برود، قیمت مصرف‌کننده افزایش پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ازاین‌رو اگر کسی می‌خواهد قیمت فولاد کاهش پیدا کند، باید عوامل تولید اعم از سوخت، خوراک با قیمت پایین و مستمر در اختیار تولیدکننده قرار دهد و گاز را در زمستان و برق را در تابستان به مدت دو ماه قطع نکند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: ما نباید جلوی تولید و صادرات فولاد را به دلیل افزایش قیمت آن بگیریم، بلکه باید دلایل بهای تمام‌شده در این بخش را مورد بررسی قرار دهیم.

2

تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۳
منبع : مهر
شناسه مطلب : 55277
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی