با راه اندازی نورد سرمد ابرکوه:وابستگی کشور به میلگرد کلاف دار قطع می شود
با راه اندازی واحد نورد سرمد ابرکوه، وابستگی کشور به واردات میلگرد کلاف دار قطع می شود.

به گزارش  چیلان  به نقل از روابط عمومی چادرملو، احمد کیوان آرا، رئیس هیات مدیره شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با اعلام این خبر گفت: شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با هدف تولید و تامین بخشی از نیاز کشور به محصولات فولادی در اسفند ماه سال۱۳۹۱ با سرمایه‌گذاری مشترک دو شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به میزان ۶۵ درصد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات پایه گذاری گردید.

مجتمع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با هدف احداث کارخانه نورد به ظرفیت سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع میلگرد و کارخانه فولادسازی به ظرفیت سالانه ۶۰۰ هزار تن شمش فولاد در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار پایه گذاری شده است.

این مجتمع در کیلومتر ۱۵ جاده ابرکوه به یزد در حدفاصل شهرهای؛ یزد، اصفهان، شیراز، یاسوج، کرمان و شهرکرد قرار گرفته و می تواند بخشی از نیاز استانهای مرکزی کشوربه مصنوعات فولادی را تامین نماید و در اشتغال‌زایی و بکار گیری نیروی انسانی متخصص و تحصیل‌کرده منطقه نیز تاثیرگذار باشد.

کیوان آرا با اشاره به اینکه شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه دارای دو واحد فولادسازی و نورد است، گفت: واحد نورد با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال راه‌اندازی شده و ظرفیت عملی آن به بیش از ۵۰۰ هزار تن نیز خواهد رسید. همچنین احداث واحد فولادسازی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن در سال ۳۰ درصد پیشرفت دارد و بخشی از تجهیزات آن هم از ایتالیا تامین شده است.

وی افزود: امیدواریم گردش مالی ایجاد شده در واحد نورد بتواند به تامین مالی و سرعت بخشیدن به اجرای پروژه بخش فولادسازی کمک کند.

رئیس هیات مدیره شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با بیان اینکه هم‌اکنون فولادهایی با گرید A شماره ۱ تا ۳ در بخش نورد تولید می‌شوند و قرار است شماره‌های ۴ و ۵ همین گرید نیز در آینده به تولید برسند، گفت: همچنین برنامه ما این است که میلگرد کلاف‌دار را تولید کنیم تا وابستگی کشور به واردات این محصول از خارج قطع شود.

وی مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش زیربناها و واحد نورد را حدود ۴۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: واحد فولادسازی و نورد به صورت شارژ مستقیم هستند که این فناوری تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

کیوان آرا افزود: مواد اولیه شرکت ابرکوه فعلاً از شرکت آهن و فولاد ارفع تامین می‌شود اما در آینده مواد اولیه خود را از چادرملو تامین خواهیم کرد.

وی همچنین تاکید کرد: از آنجا که شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در مطالعه و تامین زیرساخت‌های مجتمع همواره نگاه به آینده را در نظر داشته است. اجرای خط انتقال برق ۲۳۰ کیلو ولت دومداره سورمق – ابرکوه به طول ۶۵ کیلومتر جهت برقرسانی به مجتمع، اجرای پست اختصاصی ۲۳۰ کیلو ولت سرمد در داخل مجتمع، اجرای خط انتقال آب به طول ۲۲ کیلومتر جهت تامین آب مورد نیاز مجتمع، و ساخت واحد تصفیه آب براساس سیستم اسمز معکوس با بازدهی بیش از نود درصد این طرح به گونه اجرا شده است که آب مورد نیاز کارخانه فولاد در حال ساخت این مجتمع را نیز تامین خواهد کرد . همچنین اجرای خط انتقال گاز به طول ۶ کیلومتر، در کنار موقعیت مکانی مجتمع و دسترسی به خطوط راه آهن سراسری از جمله مهمترین زیرساخت‌های این پروژه ملی محسوب می‌شود.

2

تاریخ انتشار : ۳ اسفند ماه ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۹
شناسه مطلب : 11037
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی