گزارش اختصاصی چیلان:بسته ویژه آماری فولاد + جداول آماری و توضیحات
چیلان در شماره اسفند ماه 1395 خود بسته ویژه آماری شامل آمار و روند تولید، صادرات و واردات فولاد خام و محصولات فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، ورق گرم و سرد، اسلب، بلوم و بیلت به تفکیک ماه های مختلف سال را به خوانندگان تقدیم کرده است.

اطلاعات جداول آماری:

آمار تولید فولاد

  • تولید همه کالاها در طبقه بندی فولاد خام و محصولات فولادی در بخش خصوصی طی ده ماهه امسال نسبت به همین مدت در سال ۹۴ رشد داشته وتنها محصولی که تولید آن در بخش خصوصی روند کاهشی داشته، ورق سرد (روغنی) بوده است. عکس همین قضیه در بخش خصوصی شده وجود دارد به گونه ای که در این بخش، تولید ده ماهه همه محصولات فولادی به جز ورق های سرد و پوشش دار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
  • بیشترین رشد تولید در میان محصولات فولادی در بازه زمانی ۱۰ ماهه همچون چند ماه اخیر مربوط به ورق گرم در بخش خصوصی با ثبت رشد ۲۹ درصدی بوده است. همچنین بیشترین کاهش تولید در آمار ده ماهه صنعت فولاد کشور متعلق به سایر محصولات فولادی (نبشی، ناودانی، سپری و غیره) در بخش خصوصی شده می باشد.
  • بر اساس جداول زیر، تولید مقاطع طویل فولادی کشور با ۱۰ درصد رشد در بخش خصوصی و ۱۴ درصد کاهش در بخش خصوصی شده به ۶.۷ میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر محسوسی نداشته است. در آمار ۱۰ ماهه بخش مقاطع تخت هم تولید بخش خصوصی شده تغییری نشان نمی دهد اما بخش خصوصی رشد ۱۵ درصدی به ثبت رسانده و باعث شده که کل تولید ۱۰ ماهه ورق های فولادی به ۸.۲ میلیون تن برسد.
  • روند شتابان رشد بخش خصوصی در تولید فولاد خام (به ویژه بیلت و بلوم) باعت شده تا در حالی که میانگین رشد تولید فولاد در کشورهای دنیا حدود ۵ درصد است، تولید فولاد ایران ۱۰ درصد یعنی دو برابر میانگین جهانی رشد کند آن هم در شرایطی که کارخانجات فولادی با ۶۰ درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت می باشند!

amar30

آمار صادرات و واردات فولاد

  • واردات بیلت و بلوم به کشور در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به همین مدت در سال قبل، تقریبا ۲.۵ برابر شده است که این شاخص در ماه قبل حدود ۳ برابر بود.
  • تقریبا واردات همه محصولات فولادی به کشور در بازه زمانی ۱۰ ماهه، از روند کاهشی تبعیت می کند به طوری که باعث شده تا شاهد کاهش ۲۶ درصدی واردات محصولات فولادی اعم از طویل و تخت باشیم.
  • مجموع صادرات فولاد کشور(فولاد خام و محصولات فولادی) در ۱۰ ماهه سال جاری به بیش از ۴.۴ میلیون تن رسید.
  • صادرات فولاد خام کشور در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به همین مدت در سال قبل، بیش از دو برابر شده است.
  • صادرات اسلب کشور در بازه زمانی نه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل، بیش از ۲۳ برابر شده است!
  • صادرات ورق گرم زیر ۳ میلیمتر (مورد نیاز صنایع پایین دستی مثل لوله و پروفیل) در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۹ درصد کاهش نشان می دهد! همچنین صادرات میلگردهای کلاف صنعتی در همین مدت حدود ۴ برابر شده است.

amar31

آمار مصرف فولاد

  • کاهش مصرف ظاهری در اکثر محصولات فولادی نشان می دهد بازار فولاد علی رغم اظهارات وزیر صنعت و رئیس جمهور هنوز در رکود است.
  • سرانه مصرف ظاهری فولاد ایران در سال ۹۴، ۱۹۱ کیلوگرم بوده که پیش بینی می شود این شاخص در پایان سال جاری نیز در همین سطح باقی بماند.

amar32

شایان ذکر است  چیلان  در جداول و نمودارهای زیر روند تولید، صادرات و واردات هر محصول به طور جداگانه را به تصویر کشیده است:

میلگرد

 amar29

amar26

amar27

amar28

تیرآهن

amar1amar2

amar3

amar4

بیلت و بلوم

amar8

amar5

amar6

amar7

اسلب

 amar13

amar9

amar10

amar11

ورق گرم

 amar17

amar14

amar15

amar16

ورق سرد

amar21

amar18

amar19

amar20

ورق پوششدار

amar25

amar22

amar23

amar24

 

2

تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ماه ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۹
شناسه مطلب : 11551
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی