گزارش چیلان از نشست هم اندیشی تولیدکنندگان آهن اسفنجیتعامل سه جانبه انجمن تولیدکنندگان فولاد، کوبه استیل ژاپن و واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی
در جلسه هم اندیشی واحدهای آهن اسفنجی، بحث نوسازی، بهسازی و بروز رسانی تجهیزات این واحدها مطرح و تصمیم بر آن شد تا کارگروهی متشکل از مدیران تحقیق و توسعه این کارخانه به منظور بررسی چالش های این بخش تشکیل گردد.

سید حسین احمدی، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد درمورد جلسه اخیر رسته آهن اسفنجی با بیان این مطلب که جنس مشکلات واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی با سایر حلقه های زنجیره فرق می کند به  چیلان  گفت: یکی از چالش های اصلی واحدهای آهن اسفنجی، چگونگی مدیریت بر تامین مواد اولیه یعنی گندله است چرا که هنوز تعادل بین این دو حلقه برقرار نشده است.

وی افزود: واحدهای آهن اسفنجی علاوه بر اینکه چالشی با صنایع بالادستی دارند، درگیر دغدغه هایی نیز در تعامل با واحدهای پایین دستی یعنی واحدهای ذوب به عنوان مصرف کننده آهن اسفنجی هستند. به عبارت دیگر واحدهای اسفنجی مطالباتی با صنایع پایین دستی و بالادستی خود دارند و از این رو پیرامون نحوه تعامل به منظور حل مشکلات واحدهای آهن اسفنجی، صحبت هایی صورت گرفت و به جمع بندی هایی نیز رسیدیم.

احمدی خاطرنشان کرد: مشکلات واحدهای نورد، فولادسازی ها و بعضا کنسانتره و گندله سازی ها، ماهیت اقتصادی ازجمله مواد اولیه، معدن، فاینانس و تامین مالی، فروش، لجستیک و بازار و کسب و کار دارد اما در چرخه ۵ گانه فولادسازی، آهن اسفنجی به دلیل استهلاک بالا و همچنین فرآیندهای این حلقه، مباحث تکنیکال و فنی آن پیچیده تر است. لذا در این جلسه پیرامون چالش های فنی، به روزرسانی تکنیکال و دستیابی به تکنولوژی روز دنیا بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

3805 1024 768 9

تعامل کوبه استیل، انجمن فولاد و تولیدکنندگان آهن اسفنجی

وی این خبر را نیز اعلام کرد که شرکت کوبه استیل ژاپن به تازگی اعلام آمادگی کرده و وارد میدان شده و به دنبال تفاهماتی با واحدهای آهن اسفنجی است. در این راستا در نظر داریم جلسه ویژه ای را برای تبادل نظر در زمینه به روز رسانی، نوسازی و بازسازی تجهیزات این واحدها و به طور کلی صنعت آهن سازی با کوبه استیل که صاحب دانش فنی میدرکس است، داشته باشیم.

مدیرعامل فولاد خراسان تصریح کرد: بهبود در فرآیندهای مصرف، کاهش مصارف آب و برق و انرژی و افزایش ظرفیت در مدل های موجود از اهداف و محورهای مذاکرات با کوبه استیل است.

وی با تاکید اینکه بعد از برجام، علائم مثبت سبب شده کوبه استیل ژاپن مجددا به بازار ایران وارد شود گفت: قرار است جلسه ویژه ای با مدیریت انجمن و حضور واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی در این زمینه برگزار گردد.

کارگروه مدیران تحقیق و توسعه واحدهای آهن اسفنجی تشکیل می شود

احمدی تصمیم دیگر در نشست هم اندیشی واحدهای آهن اسفنجی را تشکیل کارگروهی متشکل از مدیران تحقیق و توسعه واحدهای اسفنجی عنوان کرد و توضیح داد: تصمیم گیری شد تا مجمعی متشکل از مدیران فنی و تحقیق و توسعه واحدهای آهن اسفنجی تشکیل گردد تا کلیه مسائل فنی و تکنیکال این واحدها در آن مطرح گردد و هر واحد موظف شد رابطی را معرفی نماید تا مشکلات فنی به درستی منعکس شود. قرار است انجمن در کار میدانی و مباحث و چالش های فنی نیز فعال گردد تا با استفاده از شرکت های صاحب تکنولوژی و دانش فنی نظیر کوبه استیل ژاپن و بهره گیری از شرکت های داخلی که به موفقیت هایی دست یافته اند و در داخل حرفی برای گفتن دارند، نظیر MMTE و ایریتک، در بحث تکنولوژی و کاهش مصرف انرژی به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.پ

وی ادامه داد: مصرف انرژی در فولادسازی بسیار تعیین کننده است و بیشترین هزینه در پرداخت بهای گاز مصرفی است. بنابراین باید تلاش کرد حال که به تناسب فرآیند هدفمندی یارانه ها، دولت سالانه هزینه حامل های انرژی را افزایش می دهد، به آمادگی برسیم و زمین نخوریم.

احمدی در خاتمه اظهار داشت: همچنین تصمیم گیری شد جلسات این رسته هر سه ماه یکبار و به صورت فصلی برگزار گردد.

chilan4 27

2

تاریخ انتشار : ۴ مرداد ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۰
شناسه مطلب : 13591
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی