عملکرد مثبت سنگ آهنی ها در ۴ ماهه نخست سال ۹۶
ایران به واسطه بهبود صادرات، تولید کنسانتره را افزایش داد. البته افزایش زنجیره ارزش محدود به کنسانتره نبوده بلکه گندله و آهن اسنفجی نیز به خاطر راه اندازی واحدهای جدید شاهد رشد تولید بودند.

ترجمه  چیلان  از متال اکسپرت، شرکت های معدنی ایران تولید کنسانتره را تقویت کردند چراکه شرایط مطلوبی در بازار صادراتی اتفاق افتاده است.

این امر همچنین در پی نیاز روز افزون ایران به مواد اولیه با توجه به افزایش مستمر تولید فولاد خام کشور، اتفاق افتاده است. بنابراین رشد تولید کنسانتره تقویت صادرات و راه اندازی واحدهای جدید در راستای تکمیل زنجیره ارزش فولاد است.

تولیدکنندگان سنگ آهن ایران در طی ۴ ماهه نخست امسال توانستند رشد ۲۸.۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل در تولید کنسانتره به ثبت برسانند.

حجم تولید کنسانتره در مدت مذکور ۱۲ میلیون و ۴۴۰ هزار تن بود.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات کل محصولات سنگ آهنی در ۴ ماهه ابتدایی امسال ۵.۵ میلیون تن گزارش شده است.

لازم به ذکر است، در طول دوره مذکور، متوسط بهای سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در بازارهای جهانی در بنادر چین به ۶۵ دلار در هر تن رسیده بود.

گفتنی است، بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن ایران یعنی گل گهر، توانست بیشترین حجم تولید سنگ آهنرا به خود اختصاص دهد و تقریبا یک چهارم از این حجم را نیز صادرات انجام دهد که در نتیجه منجر به افزایش تولید در این مجتمع نیز شد.

رشد تولید این مجتمع در ۴ ماهه امسال نسبت به سال قبل ۱۷.۵ درصد بود.

گفته می شود، ایران در حال افزایش تولید فولاد خام است که همین موضوع به افزایش تقاضا برای مواد خام به ویژه گندله کمک می کند.

براساس گزارش ایمیدرو، تولید گندله در ۴ ماهه اول امسال با ۲۳.۴ درصد رشد به ۱۰.۳ میلیون تن رسیده تا نیازهای تولیدکنندگان فولاد داخلی را تامین نماید. در این مدت تولید فولاد فولادسازان بزرگ هم به ۵.۴۳ میلیون تن رسید که رشد ۱۴.۲ درصدی را نشان می دهد.

بررسی ها نشان می دهد، معدنداران ایرانی نسبت به صادرات گندله نیز مشتاق هستند اما به جهت عوارض صادرات ۱۵ درصدی نمی توانند از این ظرفیت استفاده نمایند.

 بررسی روند تولید همچنین نشان داد شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن و فولاد در مدت مذکور توانستند ۶ میلیون و ۲۰۸ هزار تن آهن اسفنجی تولید کنند که ۱۳ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل است. دلیل این رشد نیز راه اندازی چند واحد آهن اسفنجی در طول ماه های اخیر است و حتی می توان پیش بینی کرد با راه اندازی طرح های احیا مستقیم فولادهای استانی این ظرفیت افزایش بیشتری را شاهد باشد.

19 14

2

تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۶
شناسه مطلب : 14006
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی