دبیر انجمن فولاد در سرمقاله چیلان مطرح کرد:روایت دبیر انجمن از بسته پیشنهادی تنظیم بازار فولاد/ سیاست دستوری دولت در بازار فولاد جواب عکس داد/ تضمین می دهیم قیمت به نفع مصرف کننده کاهشی شود
متاسفانه عدم اعتماد به بخش خصوصی و جدی نگرفتن نقش کارشناسی و مشورتی تشکل ها موجب شده که تصمیمات در جلساتی با حضور واسطه ها اتخاذ شود.

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با  چیلان  گفت: بررسی روند قیمت محصولات فولادی نشان می دهد که از ابتدای سال تا تاریخ ابلاغ بخشنامه دستوری وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر مشروط و محدود سازی صادرات در اواخر خرداد ماه، فاصله قیمت بازار و بورس کالا در حد یک تا ۳ درصد بوده اما با دخالت دولت در بازار این فاصله به تدریج زیادتر شد و با ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار فولاد شروع به اوج گیری نمود به طوری که این شکاف قیمتی در یک زمانی، در بورس کالا و بازار به بیش از ۵۰ درصد رسید!

وی افزود: به عبارت دیگر باید گفت هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ بخشنامه ها و دستورالعمل های متعدد، کنترل قیمت ها به نفع مصرف کنندگان نهایی بوده اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده و این رویکرد فقط موجب وارد آمدن فشار بر واحدهای فولادی عرضه کننده در بورس کالا شده و محصولات نهایی مثل لوله و پروفیل همچنان با قیمت های گران به دست مصرف کننده می رسد.

خلیفه سلطانی ادامه داد: شاهد این مدعا قیمت ۲۹۰۰ تومانی ورق گرم در بورس کالا و قیمت ۶ هزار تومانی پروفیل در کف بازار در برهه ای بود.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد یکبار دیگر شاهد شکست سیاست های دستوری و کنترلی دولت ها در اقتصاد بوده ایم گفت: در حالی که می توان با احترام به اصول علم اقتصاد و تطابق دادن آن ها با شرایط ویژه اقتصادی کشور و اعتقاد به مکانیسم تعادلی عرضه و تقاضا، هم منافع تولید کننده را تامین کرد و هم از اجحاف به مصرف کننده جلوگیری کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن اشاره به اینکه انجمن تولید کنندگان فولاد ایران به عنوان یکی از تشکل های برتر کشور، همواره یاریگر دولت و حاکمیت بوده است، اظهار داشت: مدت ها قبل از التهابات و نوسانات، انجمن مشورت های لازم را به مسئولین ذیربط و وزیر سابق وزارت صمت داده بود اما متاسفانه عدم اعتماد به بخش خصوصی و جدی نگرفتن نقش کارشناسی و مشورتی تشکل ها موجب شده که تصمیمات در جلساتی با حضور واسطه ها اتخاذ شود که نتیجه آن این روزها در بازار فولاد قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: با این حال انجمن با مشورت صاحبنظران شرکت های عضو بسته پیشنهادی برای اصلاح دستورالعمل را تنظیم و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرد که مبتنی بر اصول اقتصادی و افزایش ۷۰ درصدی عرضه تا سقف یک میلیون تن به منظور تعادل قیمتی به نفع مصرف کننده نهایی بود. در این بسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرده ایم که انگیزه عرضه کنندگان برای عرضه بیشتر در بورس کالا را فراهم کند چرا که افزایش عرضه بدون هیچ مکانیسم اضافه دیگری به کاهش قیمت معاملاتی منجر خواهد شد.

خلیفه سلطانی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت می بایست تمرکز خود را به تعامل با فولاد سازان برای افزایش عرضه ها معطوف نماید نه اینکه به مقابله با آنان برخاسته و با محدودیت های صادراتی و رویکردهای ضد تولیدی قصد کنترل بازار را داشته باشد.

وی ادامه داد: انجمن فولاد هم اکنون به عنوان تشکل صنفی فولاد کشور اعلام می کند چنانچه فضای دستوری، امنیتی و تعزیراتی از بازار فولاد کشور برداشته شود، تضمین می کنیم که قیمت فولاد به سرعت وارد فاز کاهش به نفع مصرف کننده نهایی شود. فقط کافی است وزارت صنعت، معدن و تجارت به بخش خصوصی و صنعت فولاد کشور اعتماد کند و اجازه بدهد عرضه و تقاضا کار کشف قیمت را انجام دهد که دستورات دولتی علاوه بر این به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داده ایم ضمن حذف سقف رقابت در معاملات فولادی بورس کالا و به رسمیت شناختن ساز و کارهای پذیرفته شده قبلی در خصوص مچینگ و پریمیوم، قیمت میلگرد کف بازار را به عنوان یک شاخص بپذیرد و قیمت پایه سایر محصولات زنجیره فولاد (به جز ورق و پروفیل) هم مطابق ابلاغیه های قبلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین گردد که البته با تلاش های صورت گرفته و موافقت وزارت صمت بحث سقف رقابت از معاملات برداشته شده است. بدین ترتیب هم دولت نقش نظارتی خود را ایفا خواهد کرد و هم بازار با تعادل عرضه و تقاضا به آرامش می رسد.

2

تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۵
شناسه مطلب : 22645
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی