چیلان عملکرد وزارت صمت در معاملات فولاد در بورس کالا را بررسی می‌کندانجام معاملات فولاد در بورس کالا به وقت ایران، اعلام نتیجه به وقت آمریکا/ رویه ابطال معاملات همچنان ادامه دارد/ این آش تا کجا می‌خواهد شور شود؟
نتیجه معاملات محصولات فولادی در بورس کالا به یک معمای بزرگ تبدیل شده است. در حالی که معاملات در بورس کالا به وقت ایران انجام می‌شود، نتیجه تأییدشده و نهایی معاملات توسط وزارت صمت به وقت آمریکا اعلام می‌شود! امروز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت تا این لحظه (ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح) هنوز نتیجه کامل معاملات مقاطع طویل فولادی که روز گذشته در بورس کالا انجام شده، اعلام نشده است!

به گزارش  چیلان ، سه‌شنبه ۹ اردیبهشت معاملات مقاطع طویل فولادی (میلگرد و تیرآهن) در قالب ۱۳ نماد در بورس کالا انجام شد. در حالی برخی کارگزاری‌ها نتایج معاملات انجام شده را تا پیش از ظهر دیروز اعلام کرده بودند، اما نتیجه تأییدشده و نهایی معاملات توسط وزارت صمت، تا پاسی از شب اعلام نشد و حتی هنوز هم نتیجه معاملات به‌صورت کامل اعلام نشده و تنها نتیجه تأییدشده معاملات ۱۲ نماد از ۱۳ نماد مقاطع طویل فولادی در وب‌سایت بورس کالا قرار گرفته است.

مشخص نیست چرا وزارت صمت در اعلام نتیجه معاملات تا این حد تعلل به خرج می‌دهد و حتی تا ساعاتی پس از تعطیلی ادارات دولتی نیز نتیجه معاملات محصولات فولادی در بورس کالا اعلام نمی‌شود. این بی‌انضباطی در اعلام نتیجه معاملات، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

«هنر» ابطال ادامه دارد…

در معاملات روز گذشته مقاطع طویل فولادی بازهم وزارت صمت، عادت خود به ابطال بخشی از معاملات را ترک نکرد و به‌عنوان مثال، معاملات سبد میلگرد مخلوط با قیمت بالاتر از ۵۲۵۰ تومان را ابطال کرد. وزارت صمت برای ابطال معاملات از سه شیوه استفاده می‌کند: یا معاملات را به‌صورت کامل در تمام عرضه‌ها ابطال می‌کند (مثل کاری که در یکشنبه هفته جاری با معاملات شمش فولادی کرد)؛ یا معاملات در برخی نمادها را ابطال می‌کند و در برخی دیگر را تأیید می‌کند (مثل کاری که در روز شنبه هفته جاری با معاملات مقاطع طویل فولادی کرد)؛ یا این‌که معاملاتی که بالاتر از عدد مشخصی صورت گرفته‌اند را باطل می‌کند (مثل کاری که در روز سه‌شنبه هفته جاری با معاملات مقاطع طویل فولادی انجام داد). هیچ‌کس نمی‌داند عدد وزارت صمت که معاملات بالاتر از آن ابطال می‌شود از کجا آمده و مبنای آن چیست.

آشی که دست‌پخت وزارت صمت در معاملات محصولات فولادی در بورس کالا است، بسیار شور شده است. هیچ پاسخگویی و شفاف‌سازی نیز از طرف این وزارتخانه در مورد دلایل ابطال معاملات یا شیوه تأیید آن‌ها صورت نمی‌گیرد و همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مشخص نیست این آش می‌خواهد تا کجا شور شود. چیزی که مشخص است، این است که تداوم رویه ابطال معاملات و سرکوب قیمت‌ها در بورس کالا تنها نتیجه‌اش التهاب بیشتر در بازار فولاد خواهد بود و سود این وضعیت نیز به جیب دلالان و افرادی می‌رود که منتظر نشسته‌اند تا با ایجاد تقاضای سوداگرانه در بورس کالا، ماهی خود را از آب گل‌آلودی که در معاملات محصولات فولادی در بورس کالا ایجاد شده، بگیرند. با این رویه، آرامش و ثبات به بازار فولاد بازنخواهد گشت و تولیدکننده و مصرف‌کننده، بیشترین آسیب را خواهند دید.

(ویدئوی  چیلان  در این‌باره را ببینید: در بورس کالا چه خبر است؟!/ آیا دومینوی قیمت‌گذاری، عرضه‌های دستوری و ابطال معاملات فولادی پایانی دارد؟ )

در جدول زیر نتیجه تأییدشده معاملات مقاطع طویل فولادی در روز گذشته را ببینید (سرنوشت معاملات یک عرضه مشخص نیست و معاملات با قیمت‌هایی بالاتر از قیمتی که در این جدول به عنوان بالاترین قیمت قید شده، باطل شده است):

معاملات مقاطع طویل فولادی در بورس کالا 2

فهرست عرضه‌های روز گذشته را در جدول زیر ببینید. همان‌طور که می‌بینید، سرنوشت معاملات سبد میلگرد تولیدی شرکت صبا فولاد زاگرس هنوز بعد از ۲۴ ساعت مشخص نیست:

عرضه مقاطع طویل در بورس کالا

2

تاریخ انتشار : ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۵
شناسه مطلب : 31156
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی