گزارش چیلان از افتتاح دو ابرپروژه زنجیره فولادجزئیات افتتاح کارخانه کنسانتره‌ فولاد سنگان و گندله‌سازی سناباد در پایتخت سنگ آهن ایران/ ظرفیت تولید کنسانتره کشور به ۶۲ میلیون تن رسید/ ظرفیت تولید گندله کشور به ۵۴ میلیون تن افزایش یافت + سخنان روحانی، مدرس خیابانی، غریب‌پور و امرایی؛ به همراه گزارش تصویری
دو ابرپروژه کارخانه کنسانتره‌ فولاد سنگان با ظرفیت ۵ میلیون تن در سال و گندله‌سازی سناباد با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در سال، امروز پنج‌شنبه ۲۲ خرداد با فرمان رئیس‌جمهوری افتتاح شدند. این دو طرح، بزرگ‌ترین طرح‌های زنجیره فولاد هستند که از ابتدای سال ۹۹ تاکنون به بهره‌برداری می‌رسند.

به گزارش  چیلان ، مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت در آیین افتتاح و بهره‌برداری کارخانه کنسانتره‌سازی فولاد سنگان اظهار داشت: کنسانتره سازی فولاد سنگان در فاز اول ۲.۵ میلیون تن امروز افتتاح شد و کمتر از ۵۰ روز دیگر فاز دوم این کارخانه به بهره برداری می رسد و با راه اندازی کنسانتره سنگان ظرفیت تولید کنسانتره کشور از ۵۷ میلیون تن به ۶۲ میلیون تن افزایش می یابد.

مدرس حیابانی: طرح پویش هفتگی افتتاح ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی از سنگان کلید خورد

سرپرست وزارت صمت عنوان کرد: در سال جهش تولید، تسریع در راه انداری طرح های نیمه تمام کشور آغاز می شود و وزارت صمت، در قالب طرح پویش هفتگی ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی از میان ۳۸۰۰ طرح بالای ۸۰درصد پیشرفت را هر هفته افتتاح می کند.

مدرس خیابانی افزود: امروز افتتاح گندله سازی توسعه سناباد (سیمیدکو) ظرفیت تولید گندله کشور را به ۵۴ میلیون تن افزایش می دهد. تولید فولاد کشور از شروع دولت یازدهم حدود ۲ برابر شده و از ۱۴.۵ میلیون تن در ابتدای دولت تدبیر و امید به ۲۸ میلیون تن در سال جاری می رسد. امسال ظرفیت اسمی تولید فولاد خام نیز از ۳۷ میلیون تن به ۴۲ میلیون تن می رسد. با تحقق ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن رتبه ایران از دهم جهانی به جایگاه هشتم خواهد رسید به طوری ترکیه و برزیل را پشت سر خواهیم گذاشت.

مدرس خیابانی گفت: اجرای کنسانتره سازی در سال ۹۳ و گندله سازی در سال ۹۴ اغاز شد و پیش بینی شده بود کنسانتره‌سازی فولاد سنگان در سال ۱۴۰۰ راه اندازی شود اما پیش از موعد مقرر افتتاح شد.

غریب‌پور: سرمایه‌گذاری در سنگان به ۱.۴ میلیارد دلار رسید

خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو در آیین افتتاح گندله‌سازی توسعه فراگیر سناباد و ارایه گزارشی به رئیس جمهور گفت: با راه اندازی این کارخانه، مجموع سرمایه گذاری ها در عسلویه شرق کشور ( سنگان) به بیش از ۱.۴ میلیارد دلار رسید. با راه اندازی مابقی کارخانه های فراوری سنگ آهن، در مجموع ۱.۹ میلیارد دلار سرمایه جذب سنگان می کند.

وی افزود: گندله سازی توسعه فراگیر سناباد ظرف مدت یک ماه به ظرفیت اسمی رسید در صورتی که معمولا این امر در مدت یکسال انجام می شود. صاحبان تکنولوژی گندله سازی سناباد، از راه اندازی این کارخانه در دوران کرونا و بدون حضور کارشناسان خارجی، اظهار تعجب کردند.

غریب‌پور گفت: با اجرای اکتشافات جدید در سنگان، میزان ذخایر سنگ آهن این ناحیه از یک میلیارد تن عبور می کند. اهتمام دولت دکتر روحانی امر اکتشاف سبب شد سطح اکتشاف در دولت یازدهم به ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع برسد و در دولت دوازدهم به ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع ارتقا یابد. کارخانه گندله سازی توسعه فراگیر سناباد، چهارمین افتتاح در منطقه معدنی سنگان در دولت دکتر روحانی است.

امرایی: در راستای طرح «جایگزینی معدن به نفت» قدم برداشتیم

علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در آیین افتتاح و بهره برداری کارخانه کنسانتره سازی این شرکت گفت: ما در فولاد سنگان تحت مدیریت شرکت فولاد مبارکه و به فرموده مقام معظم رهبری برای جایگزینی معدن به نفت قدم برداشتیم و این کارخانه با سرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه و به منظور تامین مواد اولیه بزرگ ترین فولادساز خاورمیانه راه اندازی شد.

امرایی افزود: این طرح موجب افزایش تولید ۱۰ درصدی کنسانتره کشور شده است و از ویژگی های بارز این طرح برای اولین بار در کشور، راه اندازی آبگیری باطله است تا ۵۰ درصد آب مصرفی به چرخه برگردد. فولاد سنگان فرزند تحریم است، در تحریم ساخته و در اوج آن به بهره برداری رسیده و به دست متخصصان داخلی این کار انجام شده است.

روحانی: تولید فولاد در هفت سال گذشته، دو برابر شد

حسن روحانی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از طرح های صنعتی و معدنی در استان‌های خراسان رضوی و اصفهان که به صورت ویدیو کنفرانس گفت: کشور به یک کارگاه بزرگ تولیدی تبدیل شده است و همه در حال فعالیت هستند و در هفت سال گذشته تولید فولاد نسبت به تولید تمام تاریخ ایران دو برابر شده است. این به این معنا است که سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و مهندسان شبانه‌روز برای آبادانی کشور تلاش می کنند.

رییس جنهوری خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که در تولید فولاد از رتبه دهم به رتبه هشتم می رسیم و ظرفیت تولید فولاد ما به ظرفیت ۵۵ میلیون تن در سال خواهد رسید. در زنجیره فولاد یعنی معدن، کنسانتره و گندله هم آهن اسفنجی و شمش فولاد زنجیره ما منظم و کامل شده است. این که می بینید جایی کنسانتره افتتاح می‌شود و جای دیگر گندله، یعنی زنجیره اجرا می‌شود و باید کاری کنیم که در بخش فولاد که از معدن که شروع می کنیم بتوانیم زنجیره بعدی را هم محقق کنیم که سریعتر به محصول نهایی برسیم.

روحانی گفت:  ۴۸۲۶ میلیارد تومان ارزش طرح‌هایی است که امروز افتتاح شد و این پاسخ بسیار خوبی است به آنهایی که می‌خواستند در سال ۹۷ و ۹۸ کشور ما را به زانو در بیاورند.

گفتنی است امروز طرح شهدینه آران هشت بهشت و ۲ طرح جدید گروه صنعتی انتخاب نیر با فرمان رئیس جمهور در استان اصفهان افتتاح شدند.

1 280 افتتاح 2 281 3 119 4 112 5 137 6 70 7 98

2

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۴
شناسه مطلب : 31719
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی