«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ رویداد هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، افتتاح خط تولید ورق استنلس استیل گرید ۴۳۰ (فولاد زنگ‌نزن) در شرکت صنایع هفت الماس در استان قزوین بود. این نوع ورق فولادی برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، افتتاح خط تولید ورق استنلس استیل گرید ۴۳۰ (فولاد زنگ‌نزن) در شرکت صنایع هفت الماس در استان قزوین بود. این نوع ورق فولادی برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود. ظرفیت تولید این خط ۱۰ هزار تن در ماه است و قابلیت تولید گریدهای CK و فولادهای الکتریکی غیرجهت‌دار را نیز دارا است.

شرکت صنایع هفت الماس تولیدکننده انواع ورق گالوانیزه، ورق سرد، استنلس استیل (فولاد زنگ‌نزن) و سایر مقاطع فولادی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال است.

بیشتر بخوانید: خط تولید ورق استنلس استیل شرکت هفت الماس افتتاح شد

رویداد هفته

روز ۱۸ خرداد جلسه هم‌اندیشی شرکت‌های تولیدکننده مقاطع طویل فولادی با حضور بیش از ۳۲ شرکت رسته نورد انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از طریق سامانه جلسات مجازی این انجمن برگزار شد. در این نشست، نوردکاران در مورد موضوعات مهمی همچون کاهش فاصله قیمتی میلگرد و شمش در بازار داخلی و از بین رفتن حاشیه سود تولیدکنندگان مقاطع طویل، مشکلات مربوط به ثبت ارزش پایه صادراتیِ غیرواقعی برای مقاطع طویل فولادی توسط گمرک، تعرفه‌های سنگین کشورهای همسایه بر واردات میلگرد از ایران و غیره بحث و تبادل‌نظر کردند.

بهادر احرامیان نماینده رسته نورد انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این نشست گفت: گمرک ارزش پایه صادراتی را برای میلگرد بر اساس نرخ‌های اعلام‌شده توسط متال بولتن ثبت می‌کند؛ در حالی که قیمت‌های صادراتی ایران به مراتب پایین‌تر از نرخ‌های جهانی است و این امر باعث خواهد شد تا بعداً صادرکنندگان در رفع تعهدات ارزی خود با مشکل مواجه شوند. لذا ضروری است با محوریت انجمن فولاد با وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی در این خصوص رایزنی صورت گیرد تا قیمت‌های واقعی در اظهارنامه‌های صادراتی گنجانده شود و قیمت‌های واقعی صادرات ملاک رفع تعهدات ارزی باشد.

سیدرسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در نشست تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی گفت: اخیراً فاصله قیمت میلگرد با شمش در بورس کالا به شدت کاهش یافته و به حدود ۵ درصد در هفته‌های اخیر رسیده است که با توجه به هزینه‌های حمل، پِرت مواد و افزایش دستمزدها، جبران هزینه‌های نوردکاران را نمی‌کند. باید در این خصوص با محوریت انجمن فولاد، بین خود تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی و همچنین با برگزاری جلسه مشترک بین دو رسته ذوب و نورد، رایزنی صورت گیرد تا با دنبال کردن راهکارهای مناسب، فاصله قیمت میلگرد و شمش منطقی شود و شاهد کاهش تولید محصولات فولادی در کشور نباشیم.

بیشتر بخوانید:

جلسه رسته نورد انجمن فولاد با حضور بیش از ۳۲ شرکت برگزار شد

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #فجر دانست. در هفته گذشته سهام شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با بازدهی ۴  درصدی بالاترین رشد قیمت هفتگی را در میان نمادهای زنجیره فولاد به خود اختصاص داد.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۱۵۹ هزار و ۴۳۸ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۲۳۷۸ میلیارد تومان بود.

فولاد هرمزگان در هفته گذشته از محل فروش محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۶۵۷ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به #هرمز بود.

2

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۵
شناسه مطلب : 36224
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی