شـرکت فـولاد مـبارکه حـتی با کاهـش سهمیـه بـرق در تولید و تأمین نیاز بازار فعال است
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه شرکت توانیر با اعمال برنامه مدیریت بار، حدود ۴۰ درصد نیاز برق فولاد مبارکه را محدود می‌کند، گفت: تولید محصول و تأمین نیاز بازار حتی با کاهش سهمیه برق در فولاد مبارکه انجام می‌شود.

به گزارش  چیلان ، جواد نیلی احمدآبادی ، در خصوص تأثیر و اجرای طرح مدیریت بار در مجموعه بزرگ فولاد مبارکه، اظهار کرد: در واقع از اواخر اردیبهشت‌ماه فولاد مبارکه مشمول محدودیت‌های مدیریت بار شده است.

وی افزود: سال‌های گذشته برنامه مدیریت بار از نیمه خردادماه و بعضا از ابتدای تیرماه آغاز می‌شد، اما امسال این محدودیت‌ها بسیار زودتر اعمال گردید و سهمیه برق فولاد مبارکه کاهش یافت.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: به‌طور قطع هرچه به روزهای گرم‌تر و تیرماه نزدیک‌ می‌شویم، شدت محدودیت‌های مدیریت بار بیشتر می‌شود و این امر محدودیت‌هایی را برای خطوط تولید فولاد مبارکه به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه برق همانند سال‌های گذشته، برنامه مدیریت بار به فولاد مبارکه اعلام شد، توضیح داد: به‌طور معمول برخی توقفات و تعمیرات اساسی خط تولید را برای فصل گرم تابستان پیش‌بینی کرده‌ایم، اما امسال با توجه به‌شدت قطعی‌ها، جدا از توقفات برنامه‌ریزی‌شده، برخی توقفات اضطراری برق هم خواهیم داشت که موجب کاهش تولید می‌شود.

نیلی تأکید کرد: البته با توجه به انعطاف‌پذیر بودن مجموعه فولاد مبارکه در خصوص محصولات میانی، امروز توانسته‌ایم اثرات این محدودیت‌ها را به حداقل برسانیم.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: یکی از نیازهای فولاد مبارکه آهن اسفنجی است که تولید آن نیاز به تأمین آب و برق دارد و اگر این محصول را خودمان تولید کنیم، هزینه‌های ما کمتر می‌شود، اما زمانی که محدودیت‌های آب، گاز یا برق برای فولاد مبارکه اعمال می‌شود، با توجه به اینکه نمی‌توانیم خط تولید فولاد مبارکه را برای تأمین نیاز بازار متوقف کنیم، ناچار می‌شویم آهن اسفنجی را با کیفیت کمتر و قیمت بیشتر خریداری کنیم.

وی تصریح کرد: شاید میزان تولید محصول نهایی فولاد مبارکه از محدودیت برق آن‌چنان کاهش نیابد، اما به‌طورقطع با افزایش هزینه‌های تولید مواجه می‌شویم، با وجود این، تأثیر قطعی برق در حدی نخواهد بود که خللی در تأمین نیازهای مشتریان ایجاد شود.

به گفته مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه، فولاد مبارکه همواره برنامه تعمیرات اساسی خود را در تابستان برای کاهش مصرف برق و در زمستان برای کاهش مصرف گاز پیش‌بینی می‌کند، بنابراین این توانایی را داریم که محصولات نهایی را تولید و نیاز بازار را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت توانیر با اعمال برنامه مدیریت بار، حدود ۴۰ درصد نیاز برق فولاد مبارکه را محدود می‌کند، گفت: مصرف برق فولاد مبارکه در ساعت ۱۰۰۰ مگاوات است، اما با اجرای محدودیت‌های طرح مدیریت بار، مصرف برق به ساعتی ۶۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد.

نیلی با بیان اینکه فولاد مبارکه همواره همکاری خوبی با دیسپاچینگ ملی دارد و بعضا برای پایداری شبکه برق کمک‌های بیشتری هم خواهد داشت، تأکید کرد: با توجه به سراسری بودن شبکه برق، اگر این شبکه دچار اخلال شود، کل شبکه از دست می‌رود و برگرداندن آن ممکن است حتی بیش از یک روز به طول انجامد.

وی ادامه داد: دیسپاچینگ ملی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با فولاد مبارکه دارد، بنابراین اکنون محدودیت‌های کاهش مصرف برق در فولاد مبارکه حدود ۴۰ درصد است.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه درباره تأثیر بسته‌های تشویقی که توانیر بعد از اجرای طرح مدیریت بار به صنایع تخصیص می‌دهد، گفت: این بسته‌ها اصلا جوابگوی خسارات توقف تولید، گران‌تر خریدن محصولات میانی و آسیب دیدن تجهیزات فولاد مبارکه نیست و در مجموع میزان خسارات اصلا قابل‌قیاس با بسته‌های تشویقی نیست.

وی با اشاره به تأثیر کم‌آبی در فولاد مبارکه، اظهار کرد: موضوع آب یکی از مباحث قدیمی در فولاد مبارکه است که از اواخر دهه ۷۰ پیش آمد؛ بنابراین با توجه به افق فعالیت‌هایمان، فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری زیادی به‌منظور کاهش مصرف آب انجام داده تا بتواند با آب کمتر، خط تولید خود را سرپا نگه دارد.

به گفته نیلی، سرمایه‌گذاری‌ها برای خرید پساب‌های شهری و تصفیه آن و بازچرخانی حداکثری آب انجام شده و با توجه به محدودیت شدید آب و دریافت حدود ۱۵ درصد آب نرمال، اکنون خطوط تولید را با محدودیت‌های بیشتری نگه داشته‌ایم.

وی البته تأکید کرد: اگر شرایط آبی ادامه‌دار باشد، به‌طور قطع منجر به محدودیت و توقف جدی در مجموعه فولاد مبارکه خواهد شد.

2

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۹
شناسه مطلب : 36236
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی