بومی سازی کاتالیست های پکیج تولید هیدروژن (H2GEN Package) توسط شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی
شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی برای نخستین بار در کشور کاتالیست های پکیج های تولید هیدروژن را بومی سازی نموده و نخستین پکیج تولید هیدروژن با ظرفیت حدود 60 مترمکعب در ساعت، مورد استفاده در کارخانجات نورد فولاد و دیگر واحد های صنعتی را با حمایت و اعتماد شرکت فولاد غرب آسیا در این واحد عظیم صنعتی راه اندازی نمود.

به گزارش  چیلان ، شرکت فولاد غرب آسیا نظیر بسیاری از واحد های صنعتی مشابه و نیز واحد های صنعتی در دیگر حوزه های تولیدی، از پکیج های تولید هیدروژن برای تولید هیدروژن مورد نیاز فرآیند های خود استفاده می نماید. لیکن در سال های اخیر به دلیل عدم حمایت شرکت تولید کننده پکیج و نیز عدم دسترسی به کاتالیست های مورد استفاده در این دستگاه، تولید هیدروژن در واحد صنعتی مذکور با مشکل مواجه شده و این پکیج بیش از یک سال از دسترس خارج شده بود.

این پکیج ها به گونه ای طراحی گردیده اند که جایگزینی کاتالیست ها می بایست حتماً توسط خود تولید کننده پکیج انجام می شد و انجام این عملیات توسط شرکت ثالث با ریسک فراوانی مواجه بود. در زمانی که این پکیج ها از کار افتاده بودند، شرکت فولاد غرب آسیا می بایست هیدروژن مورد نیاز خود را توسط پالت های هیدروژن تامین می نمود که علاوه بر زمان و هزینه بر بودن، این روش خطرات فراوانی را نیز با خود به همراه داشت.

علی رغم اینکه این پروژه از دیدگاه اقتصادی توجیه کافی را برای تخصیص زمان و انرژی مورد نیاز در میان مجموعه گسترده ای از پروژه های جاری شرکت خوارزمی نداشت، اما به دلیل رسالت این مجموعه دانش بنیان مبنی بر رفع نیازهای فناورانه صنایع کشور و قطع وابستگی به شرکت های خارجی که در دوران تحریم با بدعهدی موجب وارد آمدن خسارت های هنگفتی به صنایع کشور شدند، خوارزمی این پروژه را جزء اولویت های خود قرار داد.

خوارزمی 5

با حمایت و اعتماد مدیران شرکت فولاد غرب آسیا، پروژه راه اندازی مجدد پکیج به شرکت خوارزمی سپرده شد و واحد پژوهش و توسعه خوارزمی ابتدا کاتالیست های مورد نیاز این پکیج را با شکل و مشخصات فیزیکی و شیمیایی خاص طراحی و سپس اقدام به تولید این کاتالیست ها نمود.

جایگزینی کاتالیست ها نیازمند اجرای یک سری بهینه سازی های مکانیکال در پکیج موجود بود که این عملیات در کارخانه گسترش فناوری خوارزمی و توسط تیم مهندسی این شرکت به انجام رسید. پس از اجرای بهینه سازی های مکانیکال، تست های متعددی بر روی کلیه اجزاء پکیج انجام شد تا از وجود هر گونه نشتی و دیگر اشکالات فرآیندی اطمینان حاصل گردد. در نهایت اقدام به بارگذاری کاتالیست ها نمود و با کمک کارشناسان مجرب شرکت فولاد غرب آسیا در آغاز تیرماه ۱۴۰۰ موفق به راه اندازی مجدد این واحد نمود.

در حال حاضر این پکیج که بهره گیری از آن در بسیاری از واحد های صنعتی، راهکاری بهینه برای تولید هیدروژن می باشد، در شرکت فولاد غرب آسیا که بیش از ۱۵% کل نورد سرد کشور را بر عهده دارد، در حال عملیات بوده و بسیاری از مشکلات این شرکت تولیدی را مرتفع نموده است.

شایان ذکر است که در حاشیه افتتاح و راه اندازی این پکیج، تفاهم نامه ای جهت راه اندازی دیگر پکیج تولید هیدروژن شرکت فولاد غرب آسیا توسط شرکت گسترش فناوری خوارزمی و نیز تفاهم نامه توسعه دانش فنی غربال های مولکولی که مورد نیاز بسیاری از صنایع کلیدی کشور می باشند، به امضاء طرفین رسیده و در دستور کار قرار گرفت.

2

تاریخ انتشار : ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۱
شناسه مطلب : 36833
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی