با تکیه‌بر توانمندی‌های متخصصان داخلی فولاد مبارکه محقق شد؛ عبور از استاندارد جهانی عمر کاری قالب‌های ریخته‌گری مداوم در ماشین ۲ و ۵
شرکت فولاد مبارکه با تکیه‌بر توانمندی‌های متخصصان داخلی و خودباوری موفق به عبور از استاندارد جهانی عمر کاری قالب‌های ریخته‌گری مداوم در ماشین 2 و ماشین 5 ریخته‌گری گردید.

به گزارش  چیلان ،روح‌الله بیرانوند، رئیس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: ماشین‌های ریخته‌گری مداوم از یک قالب ریخته‌گری مداوم و تعدادی سگمنت تشکیل شده که بنا به طراحی ماشین ریخته‌گری، به ترتیب خاصی پشت سر هم قرار گرفته و نصب می‌شوند.

وی افزود: در ابتدای ریخته‌گری، مذاب وارد قالب شده و انجماد اولیه آغاز می‌شود. سپس تختال تشکیل شده، از قالب خارج شده و توسط سگمنت‌ها، به سمت انتهای ماشین ریخته‌گری هدایت می‌گردد. قسمت بالای ماشین ریخته‌گری که از قالب و سگمنت صفر تشکیل شده، تحت تنش‌های حرارتی و نیروهای فرواستاتیکی بسیار شدید قرار دارد، ولی در انتهای ماشین ریخته‌گری با توجه به افت دمای تختال، این تنش‌های حرارتی به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کنند، ازاین‌رو عمر کاری قالب نسبت به سگمنت‌های انتهای ماشین ریخته‌گری کمتر است و پس از تولید تناژ مشخصی، باید تعویض گردد.

رئیس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در شرکت‌های معتبر دنیا معمولا قالب‌های عادی را برای عمر کاری ۴۵ هزار تن هدف‌گذاری می‌کنند و چنانچه بر روی قالب عملیات، بهینه‌سازی نظیر پوشش‌دهی صفحات مسی انجام شود، انتظار می‌رود حداکثر ۹۰ هزار تن محصول تولید شود؛ در فولاد مبارکه نیز در سال‌های اخیر بهبودهای فراوانی بر روی قالب‌های ریخته‌گری انجام‌شده که از آن جمله می‌توان به پوشش‌دهی صفحات مسی قالب‌ها در داخل کشور اشاره کرد که موفقیتی چشمگیر بود.

وی ادامه داد: به‌واسطه همین بهبودها، قالب شماره ۴۴ در دوم مهرماه سال جاری بر روی ماشین ۲ ریخته‌گری شرکت فولاد مبارکه نصب شده و در یک رکورد کاری و بدون تعویض و تعمیر، تا ۵ آبان‌ماه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و مجموعا میزان ۹۸ هزار و ۱۰۰ تن تختال به‌وسیله این قالب، ریخته‌گری شد که به میزان ۸ هزار و ۱۰۰ تن بالاتر از استاندارد مطلوب جهانی بوده و مهر تأییدی بر توانمندی و دانش فنی ایجادشده در مجموعه ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه است.

بیرانوند تأکید کرد: در همین دوره زمانی، قالب شماره ۷ که در ۳۰ شهریورماه سال جاری بر روی ماشین ۵ ریخته‌گری فولاد مبارکه نصب شده، در یک رکورد مشابه، به‌صورت مداوم و بدون هیچ‌گونه تعمیر یا تغییر تا اول آبان‌ماه امسال مورد استفاده قرار گرفت و مجموعا ۹۳ هزار و ۶۰۰ تن تختال توسط این قالب بر روی خط یک ماشین ۵ ریخته‌گری تولید گردید که به میزان ۳ هزار و ۶۰۰ تن از استاندارد جهانی فراتر رفته و این امر نشان از اثربخش بودن فعالیت‌های انجام‌شده بر روی این تجهیز است.

وی در پایان یادآور شد: افزایش عمر کاری قالب و تجهیزات ماشین‌های ریخته‌گری به معنی کاهش توقفات، کاهش مصرف قطعات یدکی، کاهش قطعات مصرفی، افزایش در دسترس بودن خط تولید، کاهش تعمیرات، افزایش راندمان تولید و تعمیرات و در نهایت موجب افزایش خودباوری در فولاد مبارکه و واحد ریخته‌گری مداوم خواهد شد.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۸
شناسه مطلب : 39228
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی