عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با چیلان مطرح کرد:ضرورت تشکیل شورای سیاست‌گذاری آهن و فولاد/ زنجیره فولاد نیازمند صیانت در برابر تصمیمات غیرکارشناسی مدیران دولتی تازه‌کار است/ بخشنامه های خلق‌الساعه بلای جان صنعت است
نادر سلیمانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با چیلان با آسیب‌شناسی وضعیتی که به صدور بخشنامه عوارض صادراتی محصولات زنجیره فولاد منجر شده است، تأکید کرد: بخشنامه عوارض صادراتی غیرکارشناسی است و تبعات جبران‌ناپذیری در پی دارد. در گذشته نیز شاهد صدور دستوارالعمل‌های غیرکارشناسی متعددی برای زنجیره فولاد بوده‌ایم. برای جلوگیری از تداوم این رویه ضرورت دارد که شواری سیاست‌گذاری زنجیره آهن و فولاد با همت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، خانه معدن، انجمن سنگ آهن و انجمن نوردکاران تشکیل شود.

نادر سلیمانی به خبرنگار  چیلان  گفت: بخشنامه عوارض صادراتی از زوایای مختلف نقد شده و درخواست لغو این بخشنامه نیز از سوی انجمن فولاد و شرکت‌های فولادی مطرح شده است. در کنار اهمیت این نقدها، حیاتی است به این موضوع بپردازیم که چرا هربار صنعت آهن و فولاد کشور، تحت تأثیر بخشنامه‌های خلق‌الساعه‌ای قرار می‌گیرد که با تولید و توسعه این صنعت، منافات دارند؟
بزرگ‌ترین دستاورد صنعتی پس از انقلاب
عضو هیئت مدیره انجمن فولاد تأکید کرد: صنعت فولاد ایران، آیینه تمام‌نمای توسعه صنعتی در دوران پس از انقلاب است و میزان تولید فولاد از سالانه ۱ میلیون در دوران پیش از انقلاب به ۳۰ میلیون تن در دوران پس از انقلاب رسید. ایران جایگاه دهم در دنیا در تولید فولاد را به دست آورده است و نباید وضعیت به‌گونه‌ای باشد که برخی از مدیرانی که تازه روی کار می‌آیند و هیچ شناختی از گذشته و مسیر طی‌شده صنعت فولاد ندارند، تولید و توسعه این صنعت را با آسیب مواجه کنند.
وی ادامه داد: سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، برنامه تولید ۵۵ میلیون تنی را برای صنعت فولاد درنظر گرفته است اما متأسفانه‌ بخشنامه و تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌الساعه به مانعی در برابر توسعه این صنعت تبدیل شده است. در همین بخشنامه عوارض صادراتی، نظر کارشناسان و انجمن‌های صنفی و تخصصی به‌هیچ وجه اخذ نشده است.

یک نهاد سیاست‌گذاری جدید باید تشکیل شود
سلیمانی تصریح کرد: برای جلوگیری از آسیب رساندن تصمیمات غیرکارشناسی به صنعت فولاد و صیانت از این صنعت، ضرورت دارد که شورای سیاست‌گذاری آهن و فولاد با حضور تمام انجمن‌ها و بازیگران این حوزه نظیر انجمن فولاد، خانه معدن، انجمن سنگ آهن و انجمن نوردکاران تشکیل شود.
وی افزود: کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز حامی تشکیل شورای سیاست‌گذاری زنجیره آهن و فولاد است و آقای دکتر اکبری رئیس این کمیسیون مدافع تشکیل این شورا و جلب نظر انجمن‌ها و نهادهای صنفی و تخصصی هستند. چون در سالیان اخیر بارها شاهد تصمیمات غیرکارشناسی برای زنجیره آهن و فولاد بوده‌ایم و هربار اشتباهات مشابه از طرف نهادهای دولتی تکرار شده است، ضرورت دارد این شورای سیاست‌گذاری تشکیل شود تا از منافع صنعت آهن و فولاد در برابر رویکردهای غیرعلمی و غیرکارشناسی صیانت شده و مسیر توسعه صنعت فولاد ادامه یابد.
عضو هیئت مدیره انجمن فولاد گفت: سال گذشته در جریان محدودیت‌های مصرف گاز و برق، شرکت‌های فولاد به بهای توقف تولید، در همراهی با دولت سنگ تمام گذاشتند. اکنون که فرصتی وجود داشت تا با افزایش صادرات، شرکت‌های فولادی بخشی از لطمات سال گذشته را جبران کنند، متأسفانه بخشنامه عوارض صادراتی مجدداً ضربه بزرگی به شرکت‌های زنجیره فولاد وارد کرده است. این روند آسیب وارد کردن به صنعت آهن و فولاد باید جایی قطع شود و راه آن نیز تشکیل شورای سیاست‌گذاری زنجیره آهن و فولاد است.

2

تاریخ انتشار : ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۸
شناسه مطلب : 41932
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی