معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان عنوان کرد :تلاش ۶ ساله ذوب آهنی ها ۵۰ درصد از تولید محصولات را صنعتی و ارزش افزا کرد
ذوب آهن اصفهان به عنوان پایه گذار اصلی صنعت فولاد و دانش فولادسازی در ایران و با دارا بودن مجموعه ای کامل از خطوط نورد،یکی از ارکان اصلی توسعه صنعتی کشور محسوب می شود و جایگاه رفیع و بسیار قدرتمند فنی آن بر هیچ ایرانی پوشیده نیست.وجود کارخانجات کوچک و بزرگ فولادی در ایران عزیزمان بدون تردید به برکت دانش و تجربه مهندسین و کارشناسان خبره این شرکت است که امروز منشأ خیر و برکت هستند.

به گزارش  چیلان ،مهرداد تولاییان معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان به تشریح موفقیت های این شرکت با محوریت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا پرداخته است که در ادامه می خوانید.

مهرداد تولاییان گفت : دانش و تخصص در این مجتمع عظیم صنعتی به اندازه ای توسعه یافته و به روز شده که در طی ۶ سال گذشته،نزدیک به نیمی از سبد محصولات ذوب آهن اصفهان از پروفیل های ساختمانی به محصولات با ارزش افزوده بالا و محصولات صنعتی تبدیل شده اند. این تحولات به طور کامل با استفاده از دانش و عمدتاً تجهیزات داخلی صورت گرفته است. در مجموعه مهندسی نورد (بخش خدمات فنی و طراحی کالیبراسیون) مهندسین و متخصصین توانمندی حضور دارند که {در حد یک دانشکده طراحی پروفیل}و از لحاظ تحقیقاتی نیز بر پایه اصول مهندسی مانند یک نهاد R&D قوی عمل می‌کنند و پیش از اینکه پروفیل جدیدی با سعی و خطا در طراحی و با هزینه های گزاف میلیاردی در تامین و تراش غلتک و آماده سازی کارگاه تولید شود، با نرم افزارهای طراحی و شبیه سازی از جمله آباکوس با دقت بالای ۹۵ درصد، این فرایند شبیه سازی خواهد شد که نمونه بسیار بازر آن طراحی و تولید ریل زبانه سوزن یا همان SWITCH  RAIL  است که در همان گام اول نرمال و تحویل شرکت ایرید شد که در دنیا تنها چهار کشور قادر به تولیدآن هستند.

وی افزود: در اولین گام حدود ۶ سال قبل برای اولین بار آرک معدنی V۲۱ که کسی انتظار تولید آن را  نداشت و از خارج وارد می شد به همت تلاشگران این شرکت تولید و به بازار عرضه شد و به دنبال آن در سال گذشته آرک معدن TH۳۶ با گرید ۳۱Mn۴ نیز تولید گردید. علاوه بر این میلگردهای آلیاژی۷۰CR۲  با قطر ۸۰ میلی متر و اندکی پس از آن از قطر ۲۵ تا ۶۰ نیز تولید شده اند.در بخش فولادسازی نیز تنوع قابل توجهی در گریدهای فولادی داشته ایم. به نحوی که طیف وسیعی از فولادهای مختلف از جمله فولاد مخصوص ریل، فولادهای سری SAE ، فولادهای آلیاژ بور و … تولید گردیده است. همچنین طراحی و تولید شمش با مقطع پیچیده بیم بلانک در بخش فولادسازی انجام گردیده است.

ویترینی از ۱۳ محصول با ارزش افزوده بالا در ذوب آهن
معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان برخی از مهمترین محصولات با ارزش افزوده بالا که در ذوب آهن اصفهان تولید می شوند را چنین برشمرد : انواع ریل های استراتژیک راه آهن و مترو۶۰E۱- ۴۶E۲-۵۴E۱-۴۹E۱ ، ریل معدن R۱۸، ریل زبانه سوزن ۶۰E۱A۱ ، تولید انواع  تیرآهن های بال پهن از H۱۴۰ تا H۳۰۰ ( امکان تولید تا سایز ۴۰  این نوع تیرآهن در هیچ کارخانه ای از منطقه نیست و در اصل حافظ امنیت مطلق سازه ها و جان انسان ها می باشند)، انوع کلاف های صنعتی از قطر ۵.۵  تا ۱۶ (ساده و آجدار) که بخش عمده آنها در صنایع پیچ و مهره،الکترودسازی و … کاربرد دارند، انواع ورق سازه های صنعتی تا پهنای ۳۰۰  میلی متر و از ضخامت ۱۰ الی ۱۰۰ میلی متر که بهترین و ایمن ترین محصول برای ساخت تیر ورق با روش های صحیح و اصولی می باشند و به دلیل نداشتن لبه برش و فصل مشترک جوش،بسیار مقاوم تر و ایمن تر از متریال های معمول هستند،انواع ناودانی که در صنایع و ماشین سازی کاربرد دارند ( به عنوان مثال شاسی و پایه برای رولرهای خطوط تولید و … ) و انواع تیرآهن های نیمه سبک بال نیم پهن I-۷   که نقش مهمی در سبک سازی سازه دارند از جمله  محصولات با ارزش افزوده بالا در ذوب آهن اصفهان به شمار می روند.

تولید ۱۰ محصول با ارزش افزوده بالا در نقشه راه ذوب آهن ۱۴۰۱  
این مقام مسئول اظهار کرد : بدون تردید چشم انداز ذوب آهن اصفهان چرخش و ایجاد انعطاف بیشتر به سمت محصولات جدید می باشد و برنامه داریم در سال ۱۴۰۱ با قدرت بسیار زیاد و با حمایت و تاکید مدیر عامل شرکت برای خلق ارزش بیشتر از مواد اولیه کمتر ، حداقل ۱۰ محصول جدید و با ارزش را به بازار عرضه کنیم از جمله تولید انبوه آرک TH۳۶  و  TH۲۹  که محصولات بسیار مهمی در صنعت معدن به شمار می روند و در معادن با عمق های زیاد پرکاربرد هستند، توسعه تیرآهن های بال پهن تا سایز ۴۰ ، مشارکت در تولید مجموعه کامل سوزن ریل و مطالعه و طراحی تجهیزات تولید ریل های HT  در برنامه این شرکت قرار دارند.

ارزش آفرینی ۱.۵ تا ۳ برابری محصولات با ارزش افزوده بالا در ذوب آهن
تولاییان در پاسخ به این سوال که محصولات با ارزش افزوده بالا چه میزان ارزش آفرینی برای ذوب آهن دارند چنین گفت : میزان ارزش آفرینی این محصولات که در قالب حاشیه سود، قابل تعریف می باشد، در بعضی از محصولات ویژه حداقل ۱.۵ تا ۳ برابر محصولات معمولی است و در شرایطی که با کمبود منابع و انرژی مواجه هستیم تنها راه بقا ایجاد ارزش بیشتر با منابع کمتر می باشد.

تاثیر کمبود برق بر تولید
معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان گفت: میزان برق قابل محاسبه هر کارگاه بر اساس نُرم مصرف و متناسب با نوع  پروفیل تولیدی (میلگرد،تیرآهن، ریل و …) از ۹۰ تا ۱۲۸ کیلو وات ساعت به ازای یک تن محصول می باشد. بر این اساس میانگین برق مصرفی در کارگاه های نورد شرکت، با توجه به تولید سالیانه حدود ۴/۲ میلیون تن و ماهیانه ۲۰۰ هزار تن محصول نوردی ، حدود ۱۱۰ کیلو وات بر تن برآورد می شود.

وی در خصوص قطعی های مکرر برق در سال گذشته که صنعت فولاد کشور و از جمله ذوب آهن اصفهان را با محدودیت تولید مواجه ساخت نیز افزود : قطعی های برق دلایل گوناگونی داشته است مانند محدودیت آب در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ که عموماً باعث کاهش تولید برق در کارخانه شد،افزایش شدید مصرف برق در اوج گرما و عدم توازن تولید و مصرف در کشور،محدودیت در زمستان به دلیل کمبود دریافت گاز طبیعی و همچنین افزایش مصرف در شبکه در اوج سرما از جمله این دلایل هستند. در مجموع سالانه به دلیل محدودیت های برق ناشی از دلایل فوق،تولید محصول نهایی در سال های اخیر تحت تاثیر قرار گرفته است.

2

تاریخ انتشار : ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۸
شناسه مطلب : 43926
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی