سبد تولید محصولات ذوب آهن اصفهان با هوشمندی گسترش می یابد
اولین دوره همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال در راستای به کارگیری تکنولوژی‌های نوین صنعت معدنکاری،معرفی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های پیشرو با حضور فعال گروه ذوب آهن اصفهان،بیست و یکم تا بیست و سوم شهریورماه در هتل المپیک تهران برگزار شد. در حاشیه این رویداد با غلامرضا ملاطاهری مدیر آموزش،پژوهش و فناوری ایمیدرو و امید اصغری مدیر موسسه پژوهشی یونیدرو (موسسه مشترک ایمیدرو و دانشگاه تهران) گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

به گزارش  چیلان ،غلامرضا ملاطاهری مدیر آموزش،پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت : تامین پایدار مواد اولیه صنایع فولادی با توجه به روند رو به کاهش ذخائر مواد معدنی،یکی از چالش های این روزهاست و لذا نیاز است علم و تکنولوژی شرکت های دانش بنیان در خدمت اکتشافات عمیق،استخراج و فرآوری قرار بگیرد.

وی افزود : در دنیای کسب و کار،توسعه و تنوع محصولات ارزش افزا اهمیت بسیار زیادی دارد و ذوب آهن اصفهان با هوشمندی،محصولات جدیدی مانند ریل و تیرآهن بال پهن را به سبد تولیدش اضافه کرده است که این رویکرد جدید در بخش پروژه های عمرانی کشور اهمیت بسیار زیادی دارد.

ذوب آهن با این سبد متنوع محصول نیاز است پهنه های معدنی را برای اکتشافات عمیق در اختیار داشته باشد

مدیر آموزش،پژوهش و فناوری ایمیدرو تصریح کرد : ذوب آهن اصفهان از دیرباز تاکنون به عنوان قطب صنعت فولاد کشور شناخته می شود و بنده طی چند بازدید از این کارخانه،فرایند تولید محصولات استاندارد آن را از نزدیک مشاهده کردم،ذوب آهن با این سبد متنوع محصول نیاز است پهنه های معدنی را برای اکتشافات عمیق در اختیار داشته باشد تا بدون دغدغه تامین پایدار مواد اولیه،سبد محصولاتش را روز به روز گسترش دهد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : یکی دیگر از نقاط قوت ذوب آهن اصفهان که جای تقدیر دارد، انتشار ویژه نامه بومی سازی و کتاب نیازهای فناورانه این شرکت است. بنده کمتر صنعتی را دیدم که چنین اقدام ارزشمندی را انجام بدهد.این انتشارات سبب می شود شرکت های دانش بنیان با توانمندیهای ذوب آهن اصفهان و نیازهای آن آشنا شوند و زمینه همکاری برای ساخت قطعات و تجهیزات در داخل کشور شکل بگیرد.

ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان پروژه های عمرانی و معدنی کشور است
امید اصغری مدیر موسسه پژوهشی یونیدرو(موسسه مشترک ایمیدرو و دانشگاه تهران) نیز گفت : ذوب آهن اصفهان،بنیان گذار صنعت فولاد در کشور است و معدن داری در ایران نیز به واسطه این صنعت عظیم شکل گرفت و توسعه یافت.

وی افزود : منابع معدنی بزرگ کشور شناسایی شده و در حال استخراج است،بنابراین ذخایر کوچک زیر یک میلیون تن نمی توانند پاسخگوی نیاز کامل صنایع باشند لذا نیاز است اکتشافات عمیق در پهنه های معدنی اختصاصی کارخانه ها انجام شود و طبیعتاً لازم است در این مسیر از دانش و تجربه متخصصین این عرصه و بهره گیری از ظرفیت های دانش بنیان برای اکتشاف هوشمند نهایت استفاده صورت بگیرد.

مدیر موسسه پژوهشی یونیدرو تصریح کرد: یکی از شاخص های تاثیرگذار در افزایش قیمت تمام شده،به بخش حمل و نقل باز می گردد. به عنوان مثال ماده اولیه ای که از یک معدن استخراج می شود تا رسیدن به خط تولید کارخانه نیاز است یک فرایند طولانی را طی کند و بهترین گزینه برای حمل و نقل آن بهره گیری از خطوط ریلی است زیرا هزینه تمام شده را نسبت به سایر بخش های حمل و نقل بسیار کاهش می دهد و ذوب آهن اصفهان با تولید محصول استراتژیک ریل در کنار نقش آفرینی در پروژه های عمرانی کشور،خدمت بزرگی به بخش معدن نیز داشته است.

امید اصغری بیان کرد : از سوی دیگر برای اینکه قیمت تمام شده محصولات در عرصه بین المللی قابل رقابت باشد، نیاز است با حداکثر توان،تحولات دیجیتال از معدن تا محصول نهایی در کلیه فرایندها لحاظ و پیگیری شود و همچنین رویکرد افزایش بهره وری،کاهش هزینه ها، ارتقاء کیفیت و ایمنی،کاهش ضایعات و نهایتاً حضور دائم در بازارهای بین المللی جزء اولویت های صنایع قرار بگیرد لذا نیاز است در این مسیر با بهره گیری از تخصص نخبگان یک نقشه راه جامع برای تولید بر مبنای دیجیتال سازی ترسیم شود.

2

تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۸
شناسه مطلب : 44415
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی