انجام تعمیرات اساسی و چابک‌سازی خطوط تولید در فولاد مبارکه
برای بسیاری از صنایع کشور، تابستان سال 1401 ازنظر محدودیت مصرف برق و برخی منابع انرژی دیگر چالش‌های خاص خود را به همراه داشت. اگرچه گروه فولاد مبارکه نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، اما با نگاه هوشمندانه مدیریت و همت بلند کارکنان تولید و تعمیرات شرکت، انجام عملیات تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده سالانه و اساسی (شات‌دان‌های) بخش‌های زیادی از شرکت در همین زمان‌های محدودیت برق پیش‌بینی و انجام شد تا همه خطوط برای تولید بهینه پس از محدودیت‌های برق و اتمام فصل تابستان چابک‌سازی شده باشند.

به گزارش  چیلان ، برای اجرای این عملیات تعمیراتی فراگیر در شرکت فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا، همواره مدیریت، کارشناسان و کارکنان واحد تعمیرات مرکزی در کنار سایر همکاران امانی و پیمانکار واحدها ایفای نقش کردند.
در ادامه مطلب، درخصوص اقدامات انجام‌شده در فولاد مبارکه با برخی از مسئولان و دست‌اندرکاران واحد تعمیرات مرکزی گفت‌وگو شده است. ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

علیرضا کاظمی، مدیر تعمیرات مرکزی
کیفیت بالا و اتمام فعالیت‌ها در زمانی کوتاه‌تر از برنامه و رکورد انجام ۵ شات‌دان به‌صورت هم‌زمان
در راستای تحقق برنامه تولید کمی و کیفی و مدیریت مؤثر اعمال محدودیت‌های منابع انرژی، برنامه‌ریزی تعمیرات اساسی خطوط تولید عمدتا به زمان پیک مصارف انرژی محدود شد؛ به‌نحوی‌که در سال جاری انجام تعمیرات اساسی خطوط در نواحی تولیدی فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا از نیمه دوم خرداد تا نیمه شهریور با موفقیت انجام شد.
نکته حائز اهمیت این است که انجام برخی پروژه‌های بهینه‌سازی اولویت‌دار مستلزم توقف خطوط تولید بود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: تعویض تیرکرین‌های واحد ۲۸، اصلاح سازه کوره‌های ۳ و ۵ فولادسازی، افزایش لاین خط دولوشن واحد احیامستقیم شهید خرازی، اتمام گسترش پلت‌فرم ریخته‌گری در قسمت دامی بار و برخی اقدامات دیگر.
مزیت‌های محوری دیگر شامل کیفیت مناسب تعمیرات، اتمام فعالیت‌ها در زمان کوتاه‌تر از برنامه و اجرای رکورد در انجام ۵ شات‌دان هم‌زمان قابل‌ذکر است. آنچه ارزش این فعالیت را متمایز می‌کند صحت و سلامت تمامی همکاران امانی و پیمانکاران ارزشمند و توانمند تعمیرات مرکزی بود.
موفقیت‌های تعمیراتی حاصل‌شده، نتیجه برنامه‌ریزی و استفاده از همه ظرفیت‌ها، تلاش و درایت مدیران، رؤسا، کارشناسان و کلیه همکاران و پیمانکاران توانمند بوده است که امید است ثمره تعمیرات موفق این دوره، سرآغازی برای خلق رکوردهای جدید تولید شود.

بهنام مهدی‌پور، رئیس مرکز تعمیرات مکانیک
انجام بیش از ۴۰۰ هزار نفر ساعت فعالیت تعمیراتی
با توجه به شروع قرارداد پیمانکاران مرکز تعمیرات مکانیک از ابتدای فروردین‌ماه سال جاری و تغییر ساختارهای سازمانی قراردادهای مذکور، سازماندهی حدود ۸۰۰ نفر نیروی انسانی ثابت و بیش از ۳۰۰ نفر نیروی ویژه تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده و موقت برای تعمیرات سالانه و دوره‌ای موردنظر انجام شد. ضمن اینکه با توجه به محدودیت‌های انرژی و انجام تعمیرات سالانه در اغلب صنایع کشور، به‌کارگیری نیروی انسانی باتجربه و متخصص در اولویت قرار گرفت.
با برگزاری جلسات متعدد در خصوص مسائل ایمنی و دوره‌های بازآموزی شناسایی خطرات نواحی مختلف، آموزش دستورالعمل‌های کاری و فنی، آماده‌سازی و انجام پیش‌بینی و هماهنگی لازم و شرایط جهت انجام ایمن، کیفی و به‌موقع این شات‌دان‌ها مهیا گردید.
با تلاش شبانه‌روزی تیم نظارت و پیمانکاران مرکز تعمیرات مکانیک بیش از ۴۰۰ هزار نفر ساعت فعالیت‌های تعمیراتی در این مدت در گندله‌سازی مدول A شهید خرازی، ماشین‌های ۲ و ۳ ریخته‌گری، مدول‌های B,C,D احیا مستقیم شماره یک، مجتمع فولاد سبا، نورد گرم، گالوانیزه و رنگی، کاردامپر و چندین بخش دیگر انجام شد.
ضمن اینکه علاوه بر انجام اقدامات مربوط به شات‌دان‌های فوق، هم‌زمان شات‌دا‌ن‌های روزانه و هفتگی و فعالیت‌های متفرقه و اضطراری نیز اجرا شد. این حجم بالا و گسترده تعمیرات با استعانت از خداوند و برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیگیری و حضور میدانی تیم نظارت و پیمانکاران مرکز تعمیرات مکانیک و تعامل و همکاری نواحی مختلف فولاد مبارکه به سرانجام رسید.
در پایان شات‌دان‌ها نیز اقدامات انگیزشی در جهت افزایش فرهنگ ایمنی، مانند برگزاری جشن تقدیر از کارکنان ایمن و اعطای هدیه به ایشان و همچنین تقدیر از تمامی کارکنان با برگزاری جلسات ویژه در این خصوص با حضور برخی مدیران و مسئولان و نفرات پیمانکار مرکز تعمیرات مکانیک انجام شد.

سعید عربی، سرپرست تعمیرات مکانیک
تعویض دو عدد کانال آنتیک مگامدول احیا مستقیم شهید خرازی برای اولین بار در کشور
حجم زیادی تعمیرات سالانه در ناحیه آهن‌سازی و واحدهای مختلف آن با موفقیت انجام شد. شایان‌ذکر است که در همین راستا با اتکا به دانش فنی کارکنان متخصص داخلی، تعمیرات اساسی مگامدول‌های شهید خرازی و مدول‌های B,C,D در واحد احیامستقیم شماره یک و همچنین شات‌دان عظیم واحد گندله‌سازی و تعمیرات سالانه واحدهای کاردامپر و مواد اولیه در ناحیه آهن‌سازی به‌صورت ایمن، کیفی و به‌موقع به انجام رسید و فعالیت‌های مهمی ازجمله تعویض دو عدد کانال آنتیک مگامدول خرازی برای اولین بار در کشور باکیفیت لازم انجام شد.

سیروس تقی زاده، کارشناس تعمیرات مکانیک
انجام شات‌دان ماشین‌های ۲ و ۳ ریخته‌گری در تیر و مرداد با کیفیت بالا
شات‌دان‌های ناحیه فولادسازی خصوصا ماشین‌های ریخته‌گری ازجمله شات‌دان‌های تخصصی و پرخطر در فولاد مبارکه است که به لطف الهی شات‌دان ماشین‌های ۲ و ۳ ریخته‌گری در تیر و مرداد سال جاری باکیفیت بالا به انجام رسید.
از فعالیت‌های مهم این مرکز در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری می‌توان به تعویض داکت‌های اگزوز فن ریخته‌گری، تعویض کلیه لوله‌های ولو روم و هیدرولیک روم، تعویض اکسپنشن جوینت افقی سقف سالن ذخیره‌سازی قراضه و تعویض گارد ریل‌های سگمنت‌های ریخته‌گری اشاره کرد.

پیمان شیخ دارانی، کارشناس تعمیرات مکانیک
تعمیرات سالانه نورد گرم یک روز زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده
تعمیرات سالانه نورد گرم یکی از شات‌دان‌های پراهمیت فولاد مبارکه در طول سال است که با تقدم و تأخرهای ویژه و فعالیت‌های حساس و دقیقی که نیازمند برنامه‌ریزی، هماهنگی و دقت نظر بالا در انجام فعالیت‌ها ازنظر کمی، کیفی و زمانی است انجام می‌شود. بنابراین با تلاش همه عوامل، شات‌دان مذکور حدود یک روز زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده به اتمام رسید و این مهم به یاری خداوند باعث افزایش سودآوری قابل‌توجه برای شرکت فولاد مبارکه خواهد شد.
از فعالیت‌های مهم این شات‌دان می‌توان به تعویض ۸۰۰ متر ریل جرثقیل سقفی، تعویض رادیاتور V19، تعمیرات اساسی قفسه‌های R1 و R3، تعمیرات اساسی تجهیزات نورد نهایی و کوبلر و برخی اقدامات دیگر اشاره کرد که بعضی از آن‌ها برای اولین بار در تاریخ فولاد مبارکه به انجام ‌رسید.

مهران غلامی، کارشناس تعمیرات مکانیک
انجام عملیات تعمیراتی باکیفیت و ایمنی بالا
از مهم‌ترین نکات قابل‌ذکر در این تعمیرات باید به انجام باکیفیت و ایمن فعالیت‌ها اشاره کرد؛ به‌نحوی‌که شات‌دان سالانه مجتمع فولاد سبا طی ۵ روز در مردادماه سال جاری با انجام فعالیت‌های مهمی نظیر تعویض میز پینچ رول و سیلندر پینچ رول دانکویلر، تعویض قطعات میز پایینی قیچی و سرویس کلیه اسکروجک‌ها و سنترینگ تاندیش کارها، تعویض داکت غبارگیر کوره یک فولادسازی و رکوپراتور کوره یک باکیفیت بالا و به‌صورت ایمن به پایان رسید.

2

تاریخ انتشار : ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۴
شناسه مطلب : 44446
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی