گزارش تحلیلی چیلان از رشد تولید و عرضه فولاد مبارکه در سال 1401:رکوردشکنی فولاد مبارکه در تامین نیاز داخلی به روایت آمار
بررسی مقایسه ای چیلان از عملکرد مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در تولید محصولات مختلف و عرضه در بورس کالا نشان می دهد این غول فولادی ایران و خاورمیانه، به درستی روی ریل تولید قرار گرفته و احتمالاً در پایان سال جاری، گزارش فوق العاده ای را به جامعه فولاد و بازار سرمایه ارائه خواهد کرد. این افزایش تولید در حالی به ثبت رسیده که محدودیت های تامین برق در تابستان سال جاری، باعث افت تولید در اکثر قریب به اتفاق کارخانجات فولادی شده است.

به گزارش  چیلان ،بررسی مقایسه ای  چیلان  از عملکرد مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در تولید محصولات مختلف و عرضه در بورس کالا نشان می دهد این غول فولادی ایران و خاورمیانه، به درستی روی ریل تولید قرار گرفته و احتمالاً در پایان سال جاری، گزارش فوق العاده ای را به جامعه فولاد و بازار سرمایه ارائه خواهد کرد. این افزایش تولید در حالی به ثبت رسیده که محدودیت های تامین برق در تابستان سال جاری، باعث افت تولید در اکثر قریب به اتفاق کارخانجات فولادی شده است.

از سوی دیگر حجم عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا در آبان ماه سال جاری به ۶۴۲۹۵۰ تن رسید که یک رکورد جدید در سال جاری محسوب می شود. مجموع عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا از ابتدای سال جاری تا انتهای آبان ماه به بیش از ۴۰۸۱ هزار رسیده که نقشی کلیدی در تامین نیاز صنایع پایین دستی داشته است.

رشد دورقمی تولید در ۷ ماهه ۱۴۰۱

همانطور که در جدول و نمودار زیر مشخص است، تولید ورق گرم فولادی در فولاد مبارکه ۱۳ درصد رشد داشته و به مرز ۳.۹ میلیون تن رسیده است. همچنین تولید آهن اسفنجی و اسلب در این مجتمع فولادی هر یک ۱۷ درصد افزایش یافته و به ترتیب در سطح ۵.۶ و ۵.۴ میلیون تن قرار گرفته است.

نام محصول
نمودار 10

با در نظر گرفتن حجم تولید در فولاد مبارکه اصفهان در ۷ ماهه سال ۱۴۰۱، محاسبات  چیلان  نشان می دهد که سهم فولاد مبارکه از تولید ورق گرم کشور نیز افزایش یافته به رقم خیره کننده ۷۶ درصد رسیده است. در نمودارهای زیر روند تولید ماهانه هر یک از محصولات تولیدی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان را مشاهده می کنید.

تولید آهن اسفنجی
تولید اسلب
تولید ورق گرم
ورق سرد 1

همانگونه که در نمودارهای فوق مشاهده می شود، برنامه ریزی تولید در فولاد مبارکه و هماهنگی آن با فروش محصولات از طریق عرضه در بورس کالا به گونه ای رقم خورده که علی رغم محدودیت های تامین برق و شرایط تحمیلی تنظیم بازاری، ثبات نسبی در تامین نیاز داخلی کشور به انواع محصولات فولادی تولیدی فولاد مبارکه ایجاد شود.

فولاد مبارکه به داد صنایع پایین دستی فولاد رسید

همانگونه که در نمودار زیر مشهود است، حجم عرضه ماهانه محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا در سال جاری همواره بیش از ۴۰۰ هزار تن بوده که در برخی موارد حتی بیش از تقاضای موجود عرضه شده است. حجم عرضه محصولات فولاد مبارکه در آبان ماه سال جاری رکورد زده و از ۶۴۲ هزار تن هم فراتر رفته است تا صنایع پایین دستی فولاد کشور به ویژه مصرف کنندگان انواع ورق های فولادی، نگرانی از کمبود مواد اولیه مورد نیاز خود نداشته باشند.

فولاد مبارکه 103

2

تاریخ انتشار : ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۵
شناسه مطلب : 46535
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی