مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران در گفت‌وگو با چیلان:آینده خوبی در انتظار گروه ملی فولاد است
دکتر محمدی، مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران درگفت‌وگو با چیلان بر این نکته تأکید کرد که باید «از فرصت از دست رفته صادرات فولاد» درس گرفت. وی در ادامه به چالش انرژی در این صنعت بزرگ اشاره کرد و در ادامه حامل خبرهای خوشی از گروه ملی فولاد خواهد بود. وی خبر از رشد و رکورد تولید و خبرهای خوشی برای کارگران این مجموعه بزرگ و قدیمی فولادی داد که در ادامه از نظر می گذرد.

به گزارش  چیلان ، مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران در ابتدای گفت‌وگو با  چیلان ، با انتقاد از وضع قانون جدید در حوزه صادرات فولاد و صنایع معدنی گفت: تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان بازار در برخی حوزه های دچار بلاتکیفی شدیدی هستند. برای نمونه اخیراٌ صادرات برای عموم آزاد شده است؛ این به این معنا است که شرکت های تولیدی امکان سیاست گذاری در زمینه قیمت گذاری محصولات خود را ندارند و با رقابت های شدید قیمتی با شرکت های بازرگانی و اشخاص حقیقی روبرو خواهند شد از طرف دیگر وقتی شرکتی با کارت بازرگانی محصولی را صادر می‌کند هیچ تعهدی نسبت به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور ندارد.

وی اظهار داشت: براساس این قانون جدید، بازرگانان می توانند فولاد را به قیمت بازار داخلی خریدار کنند و با قیمت پایین تر از قیمت صادراتی، آن را به فروش برسانند. وی توضیح داد: مثلا فرض کنید قیمت هر تن میلگرد صادراتی ۵۲۰ دلاراست. بازرگان در بازارداخلی ۴۷۰ دلار خریداری می کند و به قیمت ۴۸۰ دلار صادر می کند؛ درحالی است که اگر این قانون وضع نمی‌شد می‌توانستیم در بازار عراق ۵۲۰ دلار بفروشیم و یک بازارسازی خوبی را در بازارهای منطقه ای رقم بزنیم. وی افزود: این امر نه تنها به صنعت فولاد کشور آسیب می زند بلکه اعتبار ما را هم در کشورهای دیگر زیرسوال می برد.

فرصت از دست رفته

دکتر محمدی مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران با اشاره به تبعات وضع قوانین خلق الساعه خاطرنشان کرد: در ابتدای سال که بازار صادراتی جذابی شکل گرفته بود، شاهد بودیم که با وضع عوارض صادراتی آسیبی جدی به بازارهای صادراتی فولاد ایران زده شد.

وی افزود: این بخشنامه در زمان نامناسب که نقطه طلایی صادرات فولاد بود، موجب شد روس ها با دامپینگ، بازارهای صادراتی ایران را تصاحب کنند؛ به طوری که درحال حاضر حتی  شرکت های بزرگ فولادی حرف چندانی برای گفتن در بازارهای صادراتی ندارند و زمان طلایی صادرات فولاد ایران از دست رفت. وی افزود: برای مثال اگر شرکت های بزرگ فولادساز قصد صادرات داشته باشند، قیمت صادرات محصولات‌شان در بازار داخل از بهای تمام شده یا قیمت داخلی کمتر خواهد بود که در نهایت منجر به دپوی محصولات در انبار و یا کاهش تولیدت می شود.

چالشی که خط تولید را نشانه گرفته است

مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران در ادامه به چالش انرژی در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: متاسفانه سال گذشته و امسال، برق شرکت های فولادی قطع شد که این موضوع خطوط تولید را نشانه گرفت و در نهایت شرکت های بسیاری زیان ده شدند و اکنون با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

وی با بیان این که صنعت فولاد کشور نقش پررنگی در ارزآوری دارد، پیشنهاد داد: اگر وزارت صمت و نیرو جلسه ای برای اعمال محدودیت های برقی برگزار می‌کنند، درنظرداشته باشند که فقط شرکت های فولادی قربانی کمبود برق نباشند و تمام صنایع نظیر پتروشیمی نیز به همان نسبت که برق مصرف می کنند می بایست محدودیت برای‌شان اعمال شود.

وی افزود: احتمال دارد در سال آینده با چالش های بیشتری در تامین برق صنایع مواجه شویم؛ به همین دلیل پیشنهاد می کنم بازه زمانی تامین برق طولانی شود، مثلا دربازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ روز تعریف شود تا آسیب کمتری به خط تولید و تجهیزات خطوط تولید وارد شود.

رشد تولید در گروه ملی فولاد

محمدی درباره وضعیت تولید گروه ملی صنعتی فولاد ایران اظهارکرد: در آبان ماه موفق به تولید ۵۶۰۰۰ تن محصول شدیم که نسبت به میانگین سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته است؛ البته تلاش می کنیم با همکاری نیروهای متخصص شرکت، برنامه تولید ۸۰ هزار تن محصول را در آذر ماه سال جاری محقق کنیم.

آینده روشن کارگران

محمدی با بیان اینکه آینده کارگران شرکت ملی صنعتی فولاد ایران روشن است، گفت: ۳ هزار نفر نیروی متخصص و باغیرت در این شرکت مشغول به کار هستند که هیچ مشکل حقوق و دستمزدی ندارند و شرکت در تلاش است که با افزایش میزان تولید، امکان بیشتری برای رفاه کارگران و افزایش حقوق ایشان فراهم آورد.

وی تصریح کرد: گروه ملی از تیم باتجربه ای تشکیل شده و درحال حاضر نیز کارشناسان و مدیران سابق این شرکت در شرکت های فولادی دیگر مشغول به کارهستند و پروژه های زیادی را به سرانجام رسانده اند.

وی در پایان از شرکت هایی که شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران را در تامین مالی همراهی کرده اند تشکر و قدردانی کرد و گفت: آینده خوبی در انتظار گروه ملی فولاد است و فعالان صنعت فولاد و زحمت‌کشان گروه ملی خبرهای خوبی را از این مجموعه بزرگ فولادی خواهند شنید.

2

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۲
شناسه مطلب : 46660
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی